گزارش تخصصی با موضوع:کاهش اضطراب یکی از دانش اموزان در درس فیزیک با راهکارهای مناسب

گزارش تخصصی با موضوع:کاهش اضطراب یکی از دانش اموزان در درس فیزیک با راهکارهای مناسب

گزارش-تخصصی-با-موضوع-کاهش-اضطراب-یکی-از-دانش-اموزان-در-درس-فیزیک-با-راهکارهای-مناسبفهرست مطالب

چکیده: ۴

کلید واژه : ۴

مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع ) ۵

توصیف وضیعت و بیان مساله: ۶

اهداف گزارش : ۶

هدف اختصاصی : ۶

اهداف جزئی : ۶

ارزیابی از وضع موجود . ۷

مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس: ۷

مصاحبه با دوستان: ۸

مصاحبه با دیگر دبیران محمد: ۸

مصاحبه با والدین محمد: ۸

مصاحبه با خود محمد: . ۹

مطالعات تحقیقات گذشته : ۱۰

اضطراب فیزیک چیست ؟ ۱۰

اضطراب فیزیک واکنش احساس آگاهانه به یک یا چند مورد زیر است : ۱۰

موانع موجود که سبب افزایش اضطراب فیزیک می شود ۱۱

تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها : ۱۲

بررسی نقاط ضعف تدریس فیزیک ۱۲

الف) عوامل محیطی .. ۱۲

-۱ فشارهای والدین : ۱۲

-۲ شیوه آموزش دبیر : ۱۳

-۳ محتوی کتاب های فیزیک : ۱۳

-۴ تجارب منفی : ۱۳

ب) شیوه های اشتباه آموزش فیزیک ۱۳

(۱ تأکید بر سرعت در پاسخ گویی : ۱۳

پ) عوامل فردی ۱۴

(۱ کاهش اعتماد به نفس : ۱۴

(۲ احساس ضعف و کمبود : ۱۴

مقایسه با شاخص : .. ۱۴

انتخاب راه حل ۱۵

اجرای راه حل و نظارت بر آن : ۱۶

ارزیابی بعد از اجرای راه حل ها ۱۷

نقاط ضعف : ۱۸

نقاط قوت اجرا : ۱۹

نتیجه گیری ۱۹

پیشنهادات ۲۰

منابع : ۲۱

چکیده:

پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس ، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف می باشد.۱

و اما گزارش تخصصی حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه ………. متوسطه است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس فیزیک است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.

مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع )

اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان از مواردی است که در سال های اخیر، مورد توجه خاص دبیرین و اولیاء تعلیم و تربیت قرار گرفته است، توجه ویژه به این مشکلات رفتاری و عاطفی از این جهت مهم است که توجه نکردن به آن و گسترش یافتن این مشکلات در کلاس های درسی مانعی در جهت رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه و کلاس است.

ضمن این که موجب می شود دبیران در کلاس درسی دچار مشکل شوند و باعث افت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز شود. اضطراب به عنوان یک مسأله شایع، حداقل به طور خفیف در اغلب دانش آموزان و نوجوانان به چشم می خورد. (معصومه شاهسواری، “نگاهی به جایگاه معلم در ترویج فیزیک”)

بروز آن در مرحله حاد و شدید همراه با علایم و نشانه هایی چون دلهره، بی قراری، بی خوابی، عصبانیت، تشویش و نگرانی و گوش به زنگ بودن، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگی، تپش قلب و تنگی نفس، تغییر رنگ چهره و اندام ها، استرس، اختلال در فشار خون، تعریق سرد و گرم اندام، خیال پردازی، کابوس در خواب و بیداری و … است.

علل بروز آن نیز معمولا کاهش مناسبات و ارتباطات عاطفی و عدم احساس امنیت، شرایط ناگوار زندگی ماشینی و عدم ایجاد ارتباط همگن با آن ، بروز مسائل ، اختلافات و مشکلات خانوادگی ، نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی ، فقدان اعضای خانواده ، کم توجهی به مسائل دینی و معنوی. عدم آمادگی در مواجه با خطر احتمالی از قبیل بیماری ، فوت ، حادثه ناگوار جنگ و سیل و زلزله ، برای خویش و نزدیکان ، نحوه کسب آموزش های تربیتی غلط در چگونگی برخورد با اضطراب است. (رایف؛ فردریک، درک و آموزش فرایندهای مهم در تفکر علم ، ی رشد آموزش فیزیک )

توصیف وضیعت و بیان مساله:

اینجانب ، دارای مدرک لیسانس فیزیک ، مدت سال سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و

پرورش را دارم. پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان آموزشگاه می باشد.

محمد دانش آموز پایه ی…….. متوسطه آموزشگاه… می باشد .محمد دارای قدی متوسط و اندامی

……………. ………….

ظریف است، مذهب او شیعه و در خانواده ی چهار نفری زندگی میکند.محمد فرزند اول خانواده است.

محمد در کلاس تقریبا کم حرف و آرام است و هیچ ذوقی در کلاس برای یادگیری مراحل تمرینات نشان نمیدهد و گاهی آنقدر با اضطراب با شرایط مواجه میشود که باعث اختلال و عدم توجه دیگران و حتی اضطراب دیگران هم میشود. معمولا حرفهایش و ظاهرش هم نوعی با نا خوشنودی و استرس همراه است. با مشاهده ی رفتار او و با توجه به تاثیر رفتارش در کلاس و اهمیت درس فیزیک در جامعه ی کنونی بر آن
شدم تا علل بروز این رفتار ها را بیابم و برای بهتر شدن وضعیت او راه کارهایی طراحی کنم .

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.