گزارش تخصصی با موضوع:کاهش اضطراب یکی از دانش اموزان در درس فیزیک با راهکارهای مناسب
گزارش تخصصی با موضوع:کاهش اضطراب یکی از دانش اموزان در درس فیزیک با راهکارهای مناسب
چکیده: ۴
کلید واژه : ۴
مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع ) ۵
توصیف وضیعت و بیان مساله: ۶
اهداف گزارش : ۶
هدف اختصاصی : ۶
اهداف جزئی : ۶
ارزیابی از وضع موجود . ۷
مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس: ۷
مصاحبه با دوستان: ۸
مصاحبه با دیگر دبیران محمد: ۸
مصاحبه با والدین محمد: ۸
مصاحبه با خود محمد: . ۹
مطالعات تحقیقات گذشته : ۱۰
اضطراب فیزیک چیست ؟ ۱۰
اضطراب فیزیک واکنش احساس آگاهانه به یک یا چند مورد زیر است : ۱۰
موانع موجود که سبب افزایش اضطراب فیزیک می شود ۱۱
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها : ۱۲
بررسی نقاط ضعف تدریس فیزیک ۱۲
الف) عوامل محیطی .. ۱۲
-۱ فشارهای والدین : ۱۲
-۲ شیوه آموزش دبیر : ۱۳
-۳ محتوی کتاب های فیزیک : ۱۳
-۴ تجارب منفی : ۱۳
ب) شیوه های اشتباه آموزش فیزیک ۱۳
(۱ تأکید بر سرعت در پاسخ گویی : ۱۳
پ) عوامل فردی ۱۴
(۱ کاهش اعتماد به نفس : ۱۴
(۲ احساس ضعف و کمبود : ۱۴
مقایسه با شاخص : .. ۱۴
انتخاب راه حل ۱۵
اجرای راه حل و نظارت بر آن : ۱۶
ارزیابی بعد از اجرای راه حل ها ۱۷
نقاط ضعف : ۱۸
نقاط قوت اجرا : ۱۹
نتیجه گیری ۱۹
پیشنهادات ۲۰
منابع : ۲۱
چکیده:
پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس ، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف می باشد.۱
و اما گزارش تخصصی حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه ………. متوسطه است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس فیزیک است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.
مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع )
اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان از مواردی است که در سال های اخیر، مورد توجه خاص دبیرین و اولیاء تعلیم و تربیت قرار گرفته است، توجه ویژه به این مشکلات رفتاری و عاطفی از این جهت مهم است که توجه نکردن به آن و گسترش یافتن این مشکلات در کلاس های درسی مانعی در جهت رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه و کلاس است.
ضمن این که موجب می شود دبیران در کلاس درسی دچار مشکل شوند و باعث افت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز شود. اضطراب به عنوان یک مسأله شایع، حداقل به طور خفیف در اغلب دانش آموزان و نوجوانان به چشم می خورد. (معصومه شاهسواری، “نگاهی به جایگاه معلم در ترویج فیزیک”)
بروز آن در مرحله حاد و شدید همراه با علایم و نشانه هایی چون دلهره، بی قراری، بی خوابی، عصبانیت، تشویش و نگرانی و گوش به زنگ بودن، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگی، تپش قلب و تنگی نفس، تغییر رنگ چهره و اندام ها، استرس، اختلال در فشار خون، تعریق سرد و گرم اندام، خیال پردازی، کابوس در خواب و بیداری و … است.
علل بروز آن نیز معمولا کاهش مناسبات و ارتباطات عاطفی و عدم احساس امنیت، شرایط ناگوار زندگی ماشینی و عدم ایجاد ارتباط همگن با آن ، بروز مسائل ، اختلافات و مشکلات خانوادگی ، نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی ، فقدان اعضای خانواده ، کم توجهی به مسائل دینی و معنوی. عدم آمادگی در مواجه با خطر احتمالی از قبیل بیماری ، فوت ، حادثه ناگوار جنگ و سیل و زلزله ، برای خویش و نزدیکان ، نحوه کسب آموزش های تربیتی غلط در چگونگی برخورد با اضطراب است. (رایف؛ فردریک، درک و آموزش فرایندهای مهم در تفکر علم ، ی رشد آموزش فیزیک )
توصیف وضیعت و بیان مساله:
اینجانب ، دارای مدرک لیسانس فیزیک ، مدت سال سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و
پرورش را دارم. پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان آموزشگاه می باشد.
محمد دانش آموز پایه ی…….. متوسطه آموزشگاه… می باشد .محمد دارای قدی متوسط و اندامی
……………. ………….
ظریف است، مذهب او شیعه و در خانواده ی چهار نفری زندگی میکند.محمد فرزند اول خانواده است.
محمد در کلاس تقریبا کم حرف و آرام است و هیچ ذوقی در کلاس برای یادگیری مراحل تمرینات نشان نمیدهد و گاهی آنقدر با اضطراب با شرایط مواجه میشود که باعث اختلال و عدم توجه دیگران و حتی اضطراب دیگران هم میشود. معمولا حرفهایش و ظاهرش هم نوعی با نا خوشنودی و استرس همراه است. با مشاهده ی رفتار او و با توجه به تاثیر رفتارش در کلاس و اهمیت درس فیزیک در جامعه ی کنونی بر آن
شدم تا علل بروز این رفتار ها را بیابم و برای بهتر شدن وضعیت او راه کارهایی طراحی کنم .