گزارش تخصصی با موضوع : جذاب کردن درس علوم تجربی برای دانش آموزان با استفاده از شیوه های نوین

گزارش تخصصی با موضوع : جذاب کردن درس علوم تجربی برای دانش آموزان با استفاده از شیوه های نوین

گزارش-تخصصی-با-موضوع--جذاب-کردن-درس-علوم-تجربی-برای-دانش-آموزان-با-استفاده-از-شیوه-های-نوینفرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات ۲۶ صفحه

بخشی از متن فایل :
فهرست مطالب

مقدمه ۴

بیان مساله وتوصیف وضعیت موجود: ۵

اهداف گزارش : ۵

هدف کلی : ۵

اهداف جزئی : ۵

ارزیابی از وضع موجود ۷

تجزیه وتحلیل داده ها ( موانع موجود در تدریس علوم تجربی ) ۸

نظرات همکاران: ۸

نظرات دانش آموزان : ۹

مقایسه با شاخص : …………………………………………………………………………..۱۰

اجرای راه حل جدید : ……………………………………………………………………….۱۰

روش اجرا :……………………………………………………………………………….. ۱۰

روش تدریس : ………………………………………………………………………………۱۲

ارزشیابی ……………………………………………………………………………………۱۴

اولین ازرشیابی کلاس:……………………………………………………………………… ۱۴

ارزیابی بعد از اجرای راه حل ………………………………………………………………۱۷

ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار بخشی …………………………………………………….۱۹

نتیجه گیری :………………………………………………………………………………. ۲۱

نقاط قوت : ………………………………………………………………………………….۲۲

نقاط ضعف :……………………………………………………………………………….. ۲۲

پیشنهاداتی جهت فراگیری بهتر درس علوم تجربی:…………………………………………. ۲۳

کلام آخر……………………………………………………………………………………. ۲۴

منابع قابل استفاده : ………………………………………………………………………….۲۶

مقدمه

یکی از مهم ترین و ا ساسی ترین سوالاتی که در ذهن کارشناسان و معلم های واقعی نقش بسته است ،آن است که چگونه می توان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبین نهادینه کرد وهریک از آنان به فراخور تجربه وحوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می کنند. ازجمله ،موضوعاتی که مطرح می شود مساله نقش تکنولوژی آموزشی در تسهیل آموزش هاست. این گونه معلمان از برنامه ها ووسایل کمک آموزشی بیشتر از از همکاران خود استفاده می کنندو اغلب خود مبادرت به ساختن ابزارها ووسایل کمک آموزشی می نمایند.چنین معلمانی قادرند از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری ها را بنمایند. با توجه به مطالب ذکر شده بنده نیز برای علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس علومتجربی سعی نموده ام که از روش سخنرانی ومتکلم وحده بودن در کلاس خارج شده واز وسایل کمک آموزشی وتدوین مطالب علوم تجربی به صورت powerpoint و فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی استفاده نموده وکلاس فعال وبا نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل ورغبت بیشتری در کلاس درس حاضر شوند.

بیان مساله وتوصیف وضعیت موجود:

مساله ای که بنده با آن مواجه شدم وباعث شد که تغییراتی در کلاسم ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال (اول ودوم ) از دانش آموزان می خواهم که نقطه نظرات خود را در قالب نظرا ت ، انتقادات و پیشنهادات در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزانم به درس علوم تجربی کمتر توجه نشان می دهند ونمره ارزشیابی های مستمر آنان در این درس کمتر است به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه انجام دهم.

اهداف گزارش :

هدف کلی :

جذاب کردن درس علوم تجربی برای دانش آموزان با استفاده از شیوه های نوین تدریس

اهداف جزئی :

– چرا دانش آموزان به درس علوم تجربی علاقه چندانی ندارند؟

– آیا شیوه تدریس بنده یا دبیران سال های قبل سبب بی انگیزه نمودن آنها به درس علوم تجربی شده است؟

– عدم آشنایی دانش آموزان به نحوه ی مطالعه این درس ،سبب بی علاقگی آنها به این درس شده است ؟

– عدم توجه به ارزشیابی های مستمر وتکوینی در یادگیری درس علوم تجربی تاثیر داشته است ؟ – عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی درتدریس توسط دبیران موثر بوده است ؟

– چگونه می توان دانش آموزان را به درس علوم تجربی علاقه مند سازم؟

اینها سوالاتی بودند که باید پاسخ آنهارا پیدا کرده وراهکارهای مناسب برای آنها پیدا می کردم. ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی – یادگیری است. همه دست اندرکاران امور آموزشی وتربیتی با کلمه ارزشیابی و امتحان آشنایی دارند . اگر بگوییم که ارزشیابی حلقه مفقوده یادگیری محسوب می شود زیاد به خطا نرفته ایم چرا که از یک نظر ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی معلم وبرنامه درسی محسوب می شود واز نظر دیگر ارزشیابی در روش های فعال تدریس علوم تجربی باید مقدم واستمرار دهنده برنامه های درسی وفرایند تدریس شمرده شود. همه گمان می کنند که ارزشیابی مخصوص اندازه گیری دانش ها ومهارت ها ی دانش آموزان از مطالب مطرح شده در کلاس درس است در حالی که ارزشیابی باید شامل برنامه درسی وفعالیت های معلم در کلاس ونحوه تدریس وی نیز می باشد وبه عنوان ابزاری برای درک نقایص برنامه وروند تدریس ویادگیری دانش آموز به کار رود.حال می توان گفت که ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی – یادگیری است وجدا از آن ودر انتهای آن قرار نمی گیرد.

ارزیابی از وضع موجود

پژوهش حاضر دربین دانش آموزان سال هفتم و هشتم و نهم می باشد که در برنامه آموزشی آنها درس علوم تجربی گنجانده شده است. امسال هم طبق سالهای قبل برای اینکه بدانم چرا دانش آموزان به درس علوم تجربی علاقه کمتری نشان می دهند وچه کار کنم که دانش آموزان از این حالت خارج شوند وبا دید دیگری به این درس نگاه کنند به اهمیت درس علوم تجربی پی ببرند ابتدا از خود آنها خواستم که نظرشان را درباره این درس وکلاس بنویسند وبگویند چه انتظاری از کلاس علوم تجربی دارند ودوست دارند از چه روشی برای تدریس این درس استفاده شود. بعداز نظر خواهی از دانش آموزان با مشاور وهمکارانم در باره علل بی علاقگی وضعف دانش آموزان در این درس صحبت نمودم سپس از تعدادی از اولیاء دانش آموزان ضعیف دعوت به عمل آمده وعلل بی علاقگی وضعف فرزندشان را نسبت به درس جویا شدم.

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.