گزارش تخصصی آموزگار سوم ابتدایی : بهبود تمرکز حواس دانش آموزان پایه سوم با راه حل های مناسب
گزارش تخصصی آموزگار سوم ابتدایی : بهبود تمرکز حواس دانش آموزان پایه سوم با راه حل های مناسب
فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات ۲۳ صفحه
فهرست مطالب
مقدمه ( بیان مساله و سابقه موضوع ) ۴
بیان مسـئله ۵
اهداف گزارش تخصصی : ۶
هدف اصلی : ۶
اهداف جزئی : ۶
مقایسه با شاخص : ۷
مختصری راجع به تمرکز حواس : ۷
تمرکز حواس ۷
جمع آوری مطالب ۸
شاخص های کیفی وضع موجود ۸
شـاخص هـای کـمی وضـع موجـود ۸
راه حـل هـای پیشـنهادی ۹
اجـرای راه حـل هـا ۱۰
نتیجه گیری و ارزیابی بعد از اجرای طرح ۱۱
روش های تقویت تمرکز حواس : ۱۳
-۱آمادگی برای مطالعه: ۱۳
-۲داشتن علاقه به مطالعه: ۱۴
-۳ تعیین زمان و مکان مطالعه: ۱۵
-۴ یادبگیر که بگویی »نه:«۱۶….………………………………………………………
-۵ ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت: ۱۷
-۶ طرح سئوال: .. ۱۸
-۷ آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری: ۱۸
-۸ جدیت در مطالعه ۱۸
-۹ استفاده از راهنما: ۱۹
-۱۰ خط کشیدن زیر مطالب مهم: ۱۹
-۱۱ یاداشت برداری هنگام مطالعه: ۱۹
نقاط قوت اجرای طرح : ۲۰
نقاط ضعف اجرای طرح : ۲۰
پیشنهادا ت: ۲۰
منابع و ماخذ ۲۲
مقدمه ( بیان مساله و سابقه موضوع )
تمرکز در لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس، روی موضوعی معین، بدون تمرکز حواس، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود. بنابر این همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد.تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع هایی که نیاز به تفکرو تجزیه و تحلیل دارند مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبه ی تفریحی و سرگرمی دارند، بسیار آسان است.
یعنی عوامل حواس پرتی را به حد اقل رساندن تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می کند. بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر