چرا مردها کمتر دوستدار محیط زیست هستند؟


چرا مردها کمتر دوستدار محیط زیست هستند؟

 

دلیل گرایش زنان به محیط زیست,کلیشه سبز زنانه

مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند

 

گزارشی جدید از هفت مطالعه که روی دو هزار نفر داوطلب زن و مرد انجام گرفته اند نشان می دهد مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند.

 

براساس گزارش ساینتیفیک آمریکن، دانشمندان می گویند به این دلیل است که مردها علاقه چندانی به انجام فعالیت هایی در راستای محافظت از محیط زیست از خود نشان نمی دهند، زیرا می ترسند رفتار آنها زنانه در نظر گرفته شود.

 

به گفته دانشمندان مطالعات پیشین نشان داده بودند که نگرانی مرد‌ها برای حفظ هویت مردانه بیشتر از نگرانی زن ها برای حفظ هویت زنانه آنها است. در این صورت اگر مرد‌ها از این نظر احساس امنیت بیشتری داشته باشند،‌ نسبت به استفاده از محصولات پاک و غیر مضر برای محیط زیست گرایش بیشتری پیدا می کنند.

 

محققان در مجموعه ای از آزمایش ها رفتار مردان و زنان را نسبت به خریداری محصولات پاک و رفتار این افراد در حین خرید مورد بررسی قرار دادند تا مرز و محدوده پدیده ای که محققان آن را “کلیشه سبز زنانه” نامیده اند را مشخص سازند.

 

مطالعات پیشین نشان داده بودند که که مردان بیشتر از زنان انرژی مصرف کرده و بازیافت کمتری انجام می دهد اما دلیل این رفتار مشخص نشده بود. اکنون محققان موفق به کشف ارتباط روانی میان زنانگی و دوستدار محیط زیست بودن شده اند. قطعا این روند در مورد تمامی مردان زمین صادق نیست، اما محققان دریافتند هم مردان و هم زنان فعالیت های سازگار با محیط زیست را رفتارهایی زنانه می بینند.

 

برای مثال در یکی از آزمایش ها داوطلبان مرد و زن اعلام کردند استفاده از کیسه های برزنتی در فروشگاه ها رفتاری زنانه تر از استفاده از کیسه های پلاستیکی است، صرف نظر از اینکه مشتری زن باشد یا مرد. در آزمایشی دیگر داوطلبان با یاد‌آوردن خاطره زمانی که عملی مثبت در راستای محافظت از محیط زیست انجام داده بودند، اعلام کردند نسبت به این خاطره حس زنانه بیشتری دارند.

 

محققان باور دارند از این یافته می‌توان به عنوان فرصتی برای بررسی این موضوع استفاده کرد که چگونه می توان دوستدار محیط زیست بودن را دچار تغییر ساختار کرد به شکلی که تصویر مردانه مردان از بین نرود. برای مثال یک سازمان خیریه محافظ محیط زیست اگر نامش “دوستان طبیعت” باشد و لوگویی به شکل یک درخت سبز روشن داشته باشد، بیشتر مورد پسند زنان است اما مرد‌ها ترجیح می‌دهند نام این سازمان “رنجرهای حیات وحش” باشد و لوگویی به شکل یک گرگ درحال زوزه کشیدن به سمت ماه داشته باشد.

 

چنین تغییراتی در بازاریابی به صورت مداوم در حوزه های دیگر برای جذب مشتری بیشتر درحال اجرا هستند و اکنون زمان آن رسیده تا در زمینه محصولات و فعالیت های دوستدار محیط زیست نیز به اجرا گذاشته شوند.

 

منبع : hamshahrionline.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.