پاورپوینت درباره ابزارهای اقتصادی برای تحلیل بازار ماهیت تقاضا

پاورپوینت درباره ابزارهای اقتصادی برای تحلیل بازار ماهیت تقاضا

پاورپوینت-درباره-ابزارهای-اقتصادی-برای-تحلیل-بازار-ماهیت-تقاضا قسمتی از متن فایل دانلودی

تقاضا در برابر نیاز
تقاضا

مردم کالاها و خدمات می خواهند، به دلیل آنکه احساس می کنند مطلوبیت (Utility) آنان افزایش می یابد، و بنابراین مردم مایل و قادر به پرداخت هستند تا کالا و خدمات را به دست آورند.

شاید مردم به برخی از کالاها و خدماتی را که می خواهند ”نیاز واقعی“ نداشته باشند؛ یعنی شاید این کالاها و خدمات واقعاً برای بقای افراد ضروری نباشد ( مثل خرید یک خودروی فراری در مقابل خرید یک خودروی ارزان)

نیازهای مهمی که مردم قدرت پرداخت آنها را ندارند
وقتی ادعا می کنیم که مردم نیازهای مهمی دارند ولی چنان فقیرند که قدرت پرداخت برای این نیازها را ندارند، معمولاً یک قضاوت اجتماعی وارد کار می شود که کدام نیازها واقعاً مهم هستند.

اگر قضاوت شود که برخی از آن نیازها واقعاً مهم هستند ، جامعه باید منابعی را بسیج کند تا آنها نیازها معنای تقاضای مؤثر پیدا کنند.

نقطه آغاز تحلیل تقاضا در بازار
میزان کالا یا خدمتی را که مردم می خواهند- یا تقاضا می کنند- در قیمت های مختلف، اندازه گیری کمّی کنیم.
داده های واقعی از کارکرد بازار کسب کنیم و بالا و پایین رفتن کمّیت های مورد تقاضا و نوسان قیمت ها را ثبت کنیم.
داده ها را برای به دست آوردن ”منحنی“ واقعی تقاضا، رسم کنیم.

داده های تقاضای سیگار
منحنی تقاضای سیگار
تفسیر منحنی تقاضا
تفسیر منحنی تقاضا
با تغییر در قیمت کالا یا خدمت میزان تقاضای مردم تغییر می کند.

رابطه میان میزان تقاضا و تغییر در قیمت تقریباً همیشه معکوس یا ”منفی“ است . افزایش قیمت منجر به کاهش تقاضا، و کاهش قیمت منجر به افزایش تقاضا می شود.

چه چیزی می تواند منحنی تقاضا را جابه جا کند؟
– تعداد مشتریانی که کوشش می کند کالا را بخرند
– تغییر در درآمد مشتری
– قیمت کالاهای جایگزین (مثل داروهای ژنریک)
– قیمت کالاهای مکّمل (مثل خودرو + بنزین )
– سلیقه یا ترجیح مشتری
o — که توسط عادت ها + پایگاه اجتماعی/اقتصادی شکل گرفته است.
o — که توسط فرهنگ + باورها شکل گرفته است.

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.