تحقیق در مورد نگاهی به آثار تغذیه کودک با شیر مادر

تحقیق در مورد نگاهی به آثار تغذیه کودک با شیر مادر

تحقیق-در-مورد-نگاهی-به-آثار-تغذیه-کودک-با-شیر-مادرلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نگاهی به آثار تغذیه کودک با شیر مادر؛ مادران این شیوه ها را ‏امتحان کنند
‏پس از بارداری، دوران شیردهی مرحله تازه ای در زندگی ‏مادر و نوزاد است.
‏شیر مادر کاملاً با نیازهای غذایی نوزاد هماهنگ است و از ‏آنجا که سرشار از عناصر ضروری بدن است، محافظ کودک از بیماریهای عفونی و عوامل ‏حساسیت زاست. تاکنون هیچ حساسیت نوزاد نسبت به شیر مادر مشاهده نشده است. هضم شیر ‏مادر برای کودک بسیار راحت و درجه گرمای آن نیز مناسب و مطابق با گرمای بدن اوست. ‏این موهبت الهی عاری از هر نوع میکروب و کاملاً استریل است. نکته مهم دیگر این است ‏که شیردهی، منشأ سلامتی مادر است. در واقع شیردهی، باعث ترشح «اکسی توسین» می شود ‏که این موضوع تأثیر مهمی در بازگشت رحم به شکل اولیه خود دارد.
‏تحقیقات اخیر ‏نشان می دهد که این دوران رسیدن به وزن پیش از حاملگی و تجدید عناصر سازنده ‏استخوانها را تسریع می کند و عامل مؤثری در پیشگیری از سرطان سینه و تخمدان است. ‏اگر جنبه اقتصادی تغذیه با شیر مادر را کنار بگذاریم، نوزادانی که از شیر مادر ‏تغذیه می کنند، نسبت به سایر نوزادان کمتر به بیماری مبتلا می شوند.
‏شیردهی، ‏نیازمند رعایت بهداشت و آمادگی است و کشیدن سیگار در دوران شیردهی اکیداً ممنوع ‏است. استفاده از موادغذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی و نیز غذا خوردن به اندازه ‏کافی در این دوران اهمیت زیادی دارد. هیچ دارویی نباید بدون مشورت با پزشک مصرف ‏شود، زیرا برخی داروها با شیردهی مغایرت دارد.
‏بدن تمام زنان توانایی تولید شیر ‏را دارد. شکل فقسه سینه هیچ تأثیری در مقدار شیر ندارد و مقدار و کیفیت شیر کاملاً ‏مستقل از فیزیک بدن مادر است.
‏گاه مادران جوان این سؤال را مطرح می کنند که آیا ‏شیردهی باعث چاقی می شود؟ این تصور اصلاً درست نیست، بلکه برعکس، شیردادن به نوزاد، ‏بازگشت به وزن پیش از حاملگی را نیز تسریع می کند. تغذیه مناسب و سرشار از پروتئین ‏می تواند مانع از تجمع چربیها پس از زایمان شود.
‏اشتباه بسیار بزرگی است که ‏مادر با کوچکترین ناراحتی و بیماری، شیردادن به نوزاد خود را قطع کند، زیرا موارد ‏منع شیردهی بسیار کم هستند. از جمله می توان به بیماریهایی نظیر ایدز، تبخال، سینه، ‏هپاتیت و… اشاراه کرد، اما به عنوان مثال، گلو درد مانع از شیردهی نیست. همچنین ‏برخی از داروها نیز به شیر مادر منتقل می شود و به همین دلیل باید قبل از مصرف، ‏حتماً با پزشک مشورت شود.
‏تغذیه مادر در دوران شیردهی
‏همانطور که توجه ‏به اصول تغذیه و خوردن موادغذایی متنوع در دوران بارداری اهمیت بسیار بالایی دارد، ‏این اصول در دوران شیردهی نیز باید حتماً مورد نظر قرار گیرد.
‏پس از زایمان، ‏روزانه حدود ۸۰۰ میلی لیتر شیر در بدن مادر ساخته می شود. ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری ‏انرژی برای تولید این مقدار شیر لازم است که بخش زیادی از آن، از اندوخته غذایی ‏مادر در دوران بارداری تأمین می شود. در این مدت وزن مادر کم می شود؛ زیرا شیردهی ‏سوخت و ساز چربیها را بیشتر می کند حتی اگر مادر از نظر انرژی نیز در سطح عالی ‏باشد.
‏نیازهای غذایی مادر در این دوران تقریباً مشابه اواخر دوران بارداری است. ‏خانم شیرده باید در این مدت، روزانه ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین و ۸۰ گرم چربی، ۳۴۰ گرم ‏مواد نشاسته ای و حداکثر ۷۵۰ میلی لیتر لبنیات (ماست، پنیر و…) دریافت کند. این ‏مقدار لبنیات، نیاز مادر به کلسیم یعنی ۱۲۰۰ میلی گرم، در روز را تأمین می کند و ‏توصیه می شود در هر وعده غذایی لبنیات میل کنند. مصرف کافی اسیدهای چرب غیراشباع ‏برای رشد سیستم عصبی نوزاد مفید است. به مادران توصیه می شود حداقل در هر روز ۵/۱ ‏تا ۲ لیتر مایعات بنوشند و در نوشیدن چای و قهوه نیز زیاده روی نکنند.
‏در واقع ‏مادر در این دوران هر چه میل داشته باشد، می تواند بخورد. این دوران وقت مناسبی ‏برای رژیم گرفتن نیست. بعضی از موادغذایی مانند سیر و پیاز موجب می شود که شیر مادر ‏بوی نامطبوعی بگیرد، به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند مادران این مواد را مصرف ‏نکنند.
‏بعضی از گیاهان معطر مانند زیره، رازیانه و… علاوه بر اینکه طعم ‏خوشایندی به شیر می دهند، ترشح شیر را نیز افزایش می دهند.
‏مادران کم شیر

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.