تحقیق در مورد نقش روشنفکران شیعه و سنی در اتحاد مسلمانان

تحقیق در مورد نقش روشنفکران شیعه و سنی در اتحاد مسلمانان

تحقیق-در-مورد-نقش-روشنفکران-شیعه-و-سنی-در-اتحاد-مسلمانانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏نقش روشنفکران شیعه و سنی در اتحاد مسلمانان (‏۲‏)
● ‏یعنی چه نوع شیعه ای؟
▪ ‏شیعه تعاملی. شیعه تقابلی ‏می گوید من حق هستم و بقیه ناحق. اما شیعه تعاملی بر گفت وگو و ارتباط تاکید دارد. ‏شیعه تقابلی به برخورد ها کمک می کند و در این شرایط نهادهای رسمی هم موضع گیری ‏هایی در همین راستا خواهند داشت که به خشونت و درگیری دامن می زند. مثلا «علامه فضل ‏الله» لبنانی می گوید اگر جنگ بین شیعه و سنی درگیرد مردم به سمت سکولاریسم می ‏روند. اکنون در عراق این جنگ وجود دارد. باید معیارهای تفاهم را تبلیغ کرد نه ‏معیارهای تقابل را.
● ‏به نظر شما تاریخ اسلام، تاریخ تعامل این دو گرایش است یا ‏تقابل؟
▪ ‏جنگ‌ها همواره سیاسی و بر سر قدرت بوده، اما همواره صحنه هایی از جنگ ‏و صلح وجود داشته است.
● ‏صحنه های صلح کجا بوده؟
▪ ‏مثلا بین شیعه امامیه و ‏اهل سنت رسمی. بحث شیعه انقلابی که قصد براندازی قدرت سیاسی را دارد فرق می کند. ‏این را نباید با شیعه امامیه یک کاسه کرد. اسماعیلیان می خواستند عباسیان را سرنگون ‏کنند. نیمی از طرفداران حسن صباح شیعه ‏۱۲‏ امامی بودند. اینها را نمی توان در بررسی ‏بین شیعه و سنی به عنوان تقابل شیعیان با اهل سنت ارزیابی کرد. آنچه امروز به عنوان ‏تقابل شیعه و سنی می شناسیم ناشی از ظرف های تنگ و کوچک ساختارهای جدید برای ایجاد ‏تقابل بین شیعه و سنی است. اگر دولت ها کمی متسامح تر شوند بسیاری از این مسائل هم ‏از بین می رود.
● ‏اگر قرار باشد دولت های منطقه متسامح تر شوند که خود به خود ‏این بحث ها هم موضوعیت نخواهد داشت، اما بحث این است که شما می خواهید یخ های بین ‏دو جریان را آب کنید، در حالی که هریک حافظه تاریخی مربوط به خود را دارد. از سویی

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.