تحقیق در مورد مختصری از زندگینامه حافظ

تحقیق در مورد مختصری از زندگینامه حافظ

تحقیق-در-مورد-مختصری-از-زندگینامه-حافظلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مختصری از زندگینامه حافظ:
‏شمس ‏الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن ۸ میزیست. تاریخ ‏دقیق ولادت وی مشخص نیست شاید حدود سال ۷۲۷ . گویند پدرش بهاالدین بازرگانی اصفهانی ‏بوده که در کازرون با زنی از آن محل ازدواج کرده و خیلی زود در ایام کودکی شمس ‏الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای ‏کسب نان به کارهای سخت و توانفرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در ‏مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت.و چون در ایام جوانی حافظ قرآن بود ‏حافظ تلخص کرد.وفات وی در شصت و چند سالگی در سال ۷۹۲ یا ۷۹۱ اتفاق افتاد .و پس از ‏وفاتش شخصی به نام محمد گلندام اشعار وی را جمع آوری کرد. حافظ علاوه بر غزلهایش ‏رباعی ،ساقی نامه و مثنوی نیز دارد ولی شهرتش به خاطر غزلهای پرارزش اوست .
‏دوره ای که حافظ در آن میزیست :
‏حافظ هنرمندی هدفمند بود و بنابراین ‏از تاریخ زمانه اش جدا نیست . دوره زندگی این شاعر در عصر فترت دوره ایلخانی و ‏تیمور است یعنی کشمکش بین دو آشوب بزرگ مغول و تیمور. شیراز در این اعصار کانون هنر ‏ایران بود و به سبب هوشیاری یکی از اتابکان فارس با دادن خراج هنگفت از گزند حمله ‏مغول د رامان ماند و پناهگاه هنرمندان و اندیشمندان شد و به شکوفایی اقتصادی و هنری ‏رسید. با این وجود عصر حافظ دوران سقوط ارزشهاست . عصر جنگهای داخلی و تزویر های ‏خانگی .در این دوره قیام ها اغلب خودجوش و بدون سازماندهی بودند . و عناصر جنبش های ‏سازمان یافته را بیشتر دراویش تشکیل میدادند که انها نیز توفیقی نداشتند ولی ‏اندیشمندان عصر خود را تحت تاثیر قرار دادند . حافظ در دوران سیاه امیر مبارزالدین ‏دلبستگی خود را به حرکتهای تحول طلبانه نشا‏ن ‏میدهد :
‏از کران تا به کران ‏لشکر ظلم است ولی
‏از ازل تا به ابد فرصت درویشان است .
‏حافظ و عرفان :
‏عرفان به معنی یافتن حقایق از طریق کشف و شهود ‏است. و عارف د راشعار حافظ به معنی شخص خودشناس خداشناس حقیقت جوی است . مرتضی ‏مطهری در تماشاگه راز میگوید : دیوان حافظ یک دیوان عرفانی است . د رحقیقت یک کتاب ‏عرفان است به علاوه جنبه فنی شعر. به عبارت دیگر دیوان حافظ عرفان است به علاوه هنر . ‏دیوانی است که از عرفان سرچشمه گرفته و به صورت شعر بر زبان سراینده جاری گشته.

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.