تحقیق در مورد مبانی حقوق شهروندی

تحقیق در مورد مبانی حقوق شهروندی

تحقیق-در-مورد-مبانی-حقوق-شهروندیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏مبانی حقوق شهروندی … law
‏حقوق ‏شهروندی در کشورهای اروپایی و آمریکایی زیر مجموعه علوم سیاسی ‏قرار می گیرد
‏یکی از ابعاد توسعه و اصلاحات قضایی در کشور ما، توجه به مفهوم “حقوق شهروندی” است. تولد این مفهوم در حقوق رم سالها گذشته است و تاکنون تحولات بسیار یافته است. در حقوق امروزی، فرانسه احیاکننده‏ ‏ این حقوق بوده است با انتشار اعلامیه “حقوق بشر و شهروندی” در سال ۱۷۸۹ آن را دوباره زنده کرد. اما در حقوق ما (لااقل با این عنوان) سابقه چندانی ندارد.
‏تنها دکتر قاضی در کتاب “بایسته های حقوق اساسی” اشارهای به این مفهوم دارد و شهروند را “انسانهای ساکن و مقیم در یک کشور، اعم از اتباع و بیگانگان که در سرزمین یک دولت-کشور و تحت حاکمیت آن هستند” تعریف می کند.
حقوق شهروندی در کشورهای اروپایی و آمریکایی زیر مجموعه علوم سیاسی(science Political‏)‏ ‏ قرار می گیرد و بیشتر ناظر به حقوق مشارکت شهروندان در اداره امورکشور است و ابعاد متفاوت آن را در بر می گیرد و از این رو به حقوق سیاسی و حقوق عمومی (به معنای اخص) نزدیک میشود.
اما این معانی حقوق شهروندی را از حقوق بشر چندان جدا نمی کند و البته این دو مفهوم چندان مشابهت دارند که اشتراکاتشان، تمایز را مشکل می کند. برای تفکیک این دو، چند محور را می توان ذکر کرد: (اما باز تعارف متعارض، جای بحث را باقی می گذارد.)

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.