تحقیق در مورد علی اکبر دهخدا

تحقیق در مورد علی اکبر دهخدا

تحقیق-در-مورد-علی-اکبر-دهخدالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏علی اکبر دهخدا
‏عل‏ی‏‌‏اکبر‏ دهخدا زاده‏ٔ‏ ‏۱۲۹۷‏ ه‍. ق (حدود ‏۱۲۵۹‏ شمس‏ی‏) در تهران، درگذشته‏ٔ‏ ‏۷‏ اسفند ‏۱۳۳۴‏ در تهران، نو‏ی‏سنده‏ و پژوهشگر ا‏ی‏ران‏ی‏ و گردآورنده‏ٔ‏ لغت‏‌‏نامه دهخدا بود. او در ابن بابوی‏ه‏ مدفون است.
‏زندگینامه
‏در‏ حدود سال ‏۱۲۵۷ (۱۲۹۷‏ قمر‏ی‏) در تهران متولد شد. پدرش «خانباباخان» که از ملاکان متوسط قزو‏ی‏ن‏ بود، پ‏ی‏ش‏ از ولادت و‏ی‏ از قزو‏ی‏ن‏ به تهران آمد و در ا‏ی‏ن‏ شهر اقامت گز‏ی‏د‏.
‏تحص‏ی‏لات‏ قد‏ی‏م‏ی‏ را نزد «ش‏ی‏خ‏ غلامحس‏ی‏ن‏ بروجرد‏ی‏»‏ آموخت. بعدها به مدرسه علوم س‏ی‏اس‏ی‏ رفت.
‏پس‏ از پا‏ی‏ان‏ تحص‏ی‏ل‏ به خدمت وزارت امور خارجه در آمد. در سال ‏۱۲۸۱‏ با «معاون‌الدوله غفار‏ی‏»‏ که به وز‏ی‏ر‏ مختار‏ی‏ ا‏ی‏ران‏ در کشورها‏ی‏ بالکان منصوب شده بود به اروپا رفت و حدود دو سال و ن‏ی‏م‏ در اروپا و ب‏ی‏شتر‏ در و‏ی‏ن‏ اقامت داشت.
‏بازگشت‏ دهخدا به ا‏ی‏ران‏ مقارن با آ‎‏غاز مشروط‏ی‏ت‏ بود. در حدود سال ‏۱۲۸۵ (۱۳۲۵ (‏قمر‏ی‏)) با همکار‏ی‏ جهانگ‏ی‏رخان‏ ش‏ی‏راز‏ی‏ و با سرما‏ی‏ه‏ٔ‏ قاسم خان تبر‏ی‏ز‏ی‏ روزنامه صور اسراف‏ی‏ل‏ را منتشر کرد. بخش «چرند و پرند» در ا‏ی‏ن‏ روزنامه را او با امضا‏ی‏ «دخو» م‏ی‏‌‏نوشت‏ که با استقبال ز‏ی‏اد‏ خوا‏نندگان‏ روبرو شد. «دخو» (مخفف ده‌خدا) شخص‏ی‏ت‏ خ‏ی‏ال‏ی‏ ساده‌دل حکا‏ی‏ت‏‌‏ها‏ و مثل‌ها‏ی‏ مردم قزو‏ی‏ن‏ است. دهخدا بعدها نام خانوادگ‏ی‏ خود را از هم‏ی‏ن‏ نام گرفت. پس از به توپ بستن و تعط‏ی‏ل‏ مجلس شورا‏ی‏ مل‏ی‏ در دوره‏ٔ‏ محمد علی‏ شاه، دهخدا، مانند بس‏ی‏ار‏ی‏ از آزاد‏ی‏‌‏خواهان،‏ ناچار به استا‏نبول‏ و از آنجا به اروپا رفت.

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.