تحقیق در مورد صور خیال در شعر سبک اصفهانی

تحقیق در مورد صور خیال در شعر سبک اصفهانی

تحقیق-در-مورد-صور-خیال-در-شعر-سبک-اصفهانیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏صور خیال در شعر سبک اصفهانی
  ‏سخن ناشران  
‏هنر حاصل ذوق، حس زیباشناختی هنرمند، تجربه ها و آموخته های اوست. هنرمند در این مسیر در تعامل با هنر و دانش اقوام و ملل دیگر، بر غنای تجربه خود می افزاید و افق دید خویش را می گستراند. از این رهگذر آثار و اندیشه های هنری به منصه ظهور میرسد و میراث هنری شکل می گیرد. این میراث هنری، جلوه تلاش هنرمندان، اندیشمندان و انسان هایی است که در آفرینش اثری زیبا سهم داشته اند. درواقع آنچه به منزله دست ساخته ای انسانی در قالب بنایی عظیم، مجسمه ای زیبا، تابلوی نقاشی ای چشم نواز و خطوط اسرارآمیز خودنمایی می کند، تحت تأثیر انگاره ها و اندیشه های رایج در تمدن های گوناگون بشری است. مهم آن است که این میراث شناخته شود و ابعاد گوناگون هنری، فلسفی، تاریخی، جامعه شناختی، انسان شناختی و غیره آن تحلیل و بررسی شود.
از آنجا که اصفهان، همواره از مراکز مهم فرهنگ و هنر اصیل ایرانی ـ اسلامی بوده است و گزینش آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۱۴۲۷ق نیز از همینروست، ستاد نکوداشت اصفهان و فرهنگستان هنر می کوشند، بر مبنای رسالتی که در نشر آثار و موضوعات فرهنگی ـ هنری و ترویج آنها برعهده دارند، با انتشار مجموعه آثاری در حوزه های گوناگون فرهنگ و هنر عصر صفوی، پاسخگوی نیاز هنرمندان و محققان این حوزه باشند.
    ‏پیشگفتار  
‏اکنون که فرهنگستان هنر در این روزها (آذرماه ۱۳۸۵) همایشی در مکتب والاقدر اصفهان و گشایشی در کار پژوهش دقایق هنر و ادب روزگاران صفوی تدارک دیده و این ناچیز نیز مشمول دعوت و تشویق این کانون بزرگ تحقیقات هنری و ادبی قرار گرفته است، به یاری خدای سخن آفرین با پرداختن به شیوه شعری تنی چند از قله های شعر فارسی در این عهد، تابلوهایی از شناخت و دقایق شعری و هنری بزرگان این سبک ازجمله، هاتف، صائب، محتشم کاشانی، عرفی شیرازی، امیرخسرو و بیدل دهلوی را در معرض کالبدشکافی کلامی و بررسی های دقیق بلاغی، و تتبّع در سبک شعری هر یک را مدّ نظر قرار دادم و با بضاعت مزجاه خویش از دیدگاه های یاد شده به نمایش زیبایی های تصویری و ابداع های بلاغی این شاعران پرداختم؛ به ویژه سبک و نمط گفتار آنها را در شکار معانی نایاب و ابتکار در همه عرصه های تصویری و انگارهای گزارش کردم؛ تشبیه های برگرفته از طبیعت و انتقال آنها به معانی و پیام های معقول را با شکافتن لایه های گوناگون آن و جست وجو در آسمان های تمثیل و استعاره و سپردن شیوه های کنایه و نمودن خلاف آمدها و حسامیزیها و اسنادهای عقلی و شخصیت بخشی به دقت بررسی کردم؛ همچنین نطق بخشی بر بی زبانان از کوه، دریا، درخت، جنگل و پرندگان، نواگری زمین و نیایش ستارگان آسمان۱ و گشودن فضاهای جدید و پیشکش داشتن ترفندها، بدایع و بسیاری از فنون سخنوری که این بزرگان از آبشاران طبع خویش نغمه های دلربایی را از آن به شاریدن واداشته اند به اجمال آوردم.
  ‏فهرست مطالب  

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.