تحقیق در مورد ذوق ادبی

تحقیق در مورد ذوق ادبی

تحقیق-در-مورد-ذوق-ادبیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ذوق ادبی “میران تالپر” ‏حیدرآباد (سند)
‏سرزمین سند یکی از مهمترین ‏مرکز ترویج زبان و ادب فارسی بود و نه تنها گفتگو ها در این زبان انجام می گرفت ‏بلکه تالیف و تصنیف و سرودن شعر نیز در این زبان رواج یافته بود. به سبب تشویق ‏فرمانروایانِ اینجا، شعرا و نویسندگان بزرگ در اینجا اقامت داشتند و عموم مردم هم ‏به طرف ادب و شعرگویی رغبت می کردند. شاهان، خود با ذوق ادبی بهرۀ کافی داشتند. این ‏حکمرانان از خانواده های مختلف بوده که معروف ترین آنها به قرار زیراند:
۱٫ ‏سومره
۲٫ ‏سمه
۳٫ ‏کوکلتاش و ‏ارغون
۴٫ ‏ترخانیان
۵٫ ‏کلهوره / عباسیان
۶٫ ‏تالپران (۱)
‏از خانوادۀ سمه گرفته تا تالپران تمام فرمانروایان علم دوست و علم ‏پرور بودند. البته تالپران از این نظر بر دیگران فوقیت دارند که تقریباً تمامی آنها ‏صاحب کتاب و دیوان هستند. قبل از اینکه ذوق ادبی آنان را ذکر کنیم، کمی از احوال ‏سیاسی آنان را توضیح می دهیم.
‏تالپران یکی از قبایل “بلوچان” است که در زمان “کلهوران” بر صحنۀ ‏سیاست نمودار شد. در زمان “میان سرفراز خان کلهوره”، “میر بهرام خان” و پسرش “میر ‏صوبدار خان تالپر” بقتل رسیدند. (۲)
‏در زمان “میان عبدالنبی کلهوره”، میرفتح علی خان تالپر، یکی از ‏چهار پسر میر صوبدار خان مرحوم همراه عموی خود “میر سهراب خان بن چاکر خان تالپر” و “‏میر تهاره خان بن مانک خان” برای انتقام قتل پدر و بزرگ خود، عَلَمِ بغاوت بلند ‏کرد. در جنگ، عباسیان شکست خوردند و حکمرانی سند به دست (۳) تالپران رسید.
“‏میر فتح علی خان تالپر” برای امور سلطنت، “سند” را در سه قسمت ‏منقسم کرد:
‏قسمت اول را به عموی خود “میر سهراب خان تالپر” سپرد. کرسی آن ‏قسمت، شهر “خیرپور” بود.
‏قسمت دومی به “میرتهاره خان بن مانک خان تالپر” داد و میرپورخاص ‏مرکز آن قسمت قرار گرفت.
‏قسمت سومی برای خود و برادران خود نگهداشت، دارالحکومت این قسمت “‏حیدرآباد” (۴) بود.
“‏میر فتح علی خان” امیرِحیدرآباد شد. اما چون “فتح علی” مردِ ‏دلیر، با هوش و دور اندیش بود برای همین، سه برادر دیگر خود یعنی میر غلام علی خان، ‏میر کرم علی خان و میر مراد علی خان را نیز در امور اداری قسمت حیدرآباد شریک کرد. ‏به این ترتیب هر برادرش بر قسمتی فرمانروائی می کرد. این چهار برادر معروف به چهار ‏یار هستند.(۵) و روش آنان این بود که وقتی برادری فوت می شد اولادش را در کار مملکت ‏شریک می کردند، در این صورت در یک زمان چهار امیر فرمانروایی می کردند و یکی از ‏آنان مراقبت کار می کرد.
‏میران تالپور به قرار زیراند:
۱٫ ‏میر فتح علی خان تالپر‏   ‏(۱۱۹۹-۱۲۱۷ هجری قمری)

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.