تحقیق در مورد در دوران دانشجویی جزوه را نوشته بودم که عنوانش
تحقیق در مورد در دوران دانشجویی جزوه را نوشته بودم که عنوانش
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
در دوران دانشجویی جزوه را نوشته بودم که عنوانش ( نگرش سیستمی بر روابط انسان ومحیط ) بود و مرحوم دکتر گودرزی نژاد راهنمایم بود امروز که این مطالب را برای استفاده برخی از همکارانم که در دوره پیش دانشگاهی تدریس دارند دوباره نویسی می کنم ، جا دارد یادی از آن استاد عزیز کرده باشیم.این مطالب با استفاده از این منابع نوشته شده است ممکن است این منابع نیز مشکل گشایی دوستان باشد: ۱- آذرنگ ، عبدالحسین-تکنولوژی و بحران محیط زیست- امیر کبیر –۱۳۶۴ ۲- دلفوس ، اولیویه – فضای جغرافیائی – سهامی ،سیروس، ۱۳۶۴ ۳- شکوئی ، حسین –فلسفه جغرافیا – گیتا شناسی چاپ سوم –۱۳۶۴ ۴- شکوئی ،حسین- جغرافیای کاربردی و…- آستان قدس رضوی-۱۳۶۴ ۵- فرشاد،مهدی- نگرش سیستمی-امیر کبیر-۱۳۶۳ ۶- فرمانفرمائیان، فاطمه-توسعه اقتصادی و مسائل زیست محیطی – حفاظت محیط زیست- ۱۳۵۳ ۷- فشارکی ،پریدخت- تعریف و مفاهیم چشم انداز…-مجله رشد جغرافیا شماره ۹ ۸- هنری ، مرتضی – هدف ها و ارزشهای آموزش جغرافیا – مجله رشد جغرافیا شماره ۲ ۹- میمندی نژاد – شالوده بومشناسی – دانشگاه تهران –۱۳۴۲ ۱۰- زون ولد، یان – نقش سنتز ها و تحلیل های جغرافیایی … شهداد فرهاد- رشد جغرافیا شماره ۲۶ ۱۱- بهرام سلطانی، کامبیز- نگاهی اجمالی بر اکولوژی چشم انداز های طبیعی –رشد جغرافیا شماره ۶ ۱۲- Nature and Resources 3 nov 1990 unisco water- related problems of the humid tropics-j.scadwell m. bonel نگرش سیستمی: دو تحول عمده انقلاب علمی در قرن هفدهم و انقلاب صنعتی در قرن هجدهم نشانه های باروری و غنائت این دوره از تمدن انسانی می باشد. از این دوره از تاریخ علم غالبا به نام دوره علوم کلاسیک نامبرده شده است. و در همین دوره است که گستردگی تام تفکر مکانیستی مشاهده می شود.اندیشمندان این زمان با پیروی از روش علت و معلولی ، زنجیره هر پدیده را دنبال می نمودندو آن چه را با این نگرش قابل توجیه نبود به ماورای طبیعت نسبت می دادند و بدین صورت نوعی توجیه پذیری برای آنان فراهم می شد. در اوایل قرن بیستم پس از مشخص شدن عجز تفکر مکانیستی با تحولات شگرفی که در علوم فیزیک نظیر فیزیک کوانتم پدید آمدکه خط بطلان بر اندیشه های مالتوس و نظریه تکامل داروین کشید، تدریجا” مکتب ارگانیستی بر نگرش های مکانیکی تسلط یافت.و نگرش ارگانیستی به عنوان زیر بنای جهان بینی سیستمی به عنوان یک جهان بینی وحدت بخش مطرح شد. بر اساس این نگرش ، هر موجود زنده بقای خود را مدیون تعامل دو نیروی متضاد ( تز و آنتی تز ) که منجر به ایجاد شرایطی برای انطباق با مجموعه عوامل خارجی است، می باشد.به دلیل گسترشی که این شیوه تفکر در میان شاخه های متعدد علوم زیستس یافت و از آنجا که قابلیت خود را در پاسخ گویی به بسیاری از سوالات که با نگرش های دیگر قابل پاسخ نبودند نشان داد.این تفکر به شاخه های علوم انسانی نیز تاثیر بسزایی نهاد و پس از عجز نظریه مکانیستی و تجزیه گرایانه سبب بوجود آمدن نظریه های جدید در علوم انسانی گردید.این نظریه های جدید با مایه گیری از نگرشهای ارگانیستس در قالب جامعب که همان بینش سیستمی است متبلور و جلوه گر شده است.بدین سبب به دلیل دستیابی هر چه بهتر به نتایج قابل تعمیم و جهان شمول برای انطباق با موارد لاینحل انسانی ع بینش سیستمی سبب اصلی بوجود آمدن رشته هایی از علوم گردید که می توان آنها را تحت عنوان ” علوم بین رشته ای” نام برد.یکی از شاخص ترین علوم بین رشته ای جغرافیاست که با اتکای به نگرش سیستمی و استفاده از سایر شاخه های علوم زیستی و علوم انسانی ، به عنوان پلی میان سایر شاخه های علوم مذکور به نقش خود در تبیین پدیده های طبیعی و انسانی می پردازد و مسئول برقرار کردن ارتباط میان آنهاست.و همچون سایر ” رهروان طریقت سیستمی ، هدف اصلی را دستیابی به تبیین جامعی از جهان و پدیده های آن ” می داند. حال با این مقدمه لازم است با برخی از اصطلاحات این نگرش آشنا شویم تا مباحث نگرش سیستمی را با زبان مشترکی مورد تعامل قرار دهیم. مفهوم سیستم: در این مورد نظرات مختلفی در رابطه با تعریف سیستم اظهار شده است.اما در همه این تعاریف دو خصیصه مهم وجود دارد.یکی اینکه اجزای هر سیستم به صرف وجود در یک سیستم ، نمی توانند موجودیت بیابند یا به عبارت دیگر یک سیستم که شامل عناصری معلوم می باشد با همان عناصر معلوم که صورت یک سیستم را ندارند ، متفاوت است. دوم اینکه وجود ارتباط بین اجزا و عوامل است که بوجود آورنده یک سیستم می باشد و بدون