تحقیق در مورد خلقت

تحقیق در مورد خلقت

تحقیق-در-مورد-خلقتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بسم‏ ‏الله‏ ‏الرحمن‏ ‏الرحیم
‏خلقت عبس نیست
‏عالم را جهان گفتند چون پیوسته در جهش حیوتی است و دم به دم جهنده است از این معنی عارف تعبیر به تجدّد امثال در ماسوی الله می کند و حکیم به حرکت جوهری در طبیعت.
‏و حرکت منقسم بر دو نوع است: حرکت وجودیه و حرکت ایجادیه که در منظر عارف حرکت وجودیه و ایجادیه حرکت حبّی است مأخوذ از گنجینه ‏((کنت کِنزاً مَخفیا ‏[‏خَفیاً] فأحببت أن أعرفُ فَخَلقتَ الخلق لکی أعرف)) ‏حرکت وجودیه حرکت استکمالی است که انسان به کمال حقیقی برسد چه خلقت عبس نیست و هر نوعی در راه تکامل است و به کمال ممکن خود می رسد و انسان هم از این امکان مستثنی نیست. پس وصول به غایت انسانی برایش ممکن است و باید به فعلیّت خود برسد و آن به فعلیّت رسیده انسان کامل است پس با عنایت به اصل ‏((کنت کِنزاً مَخفیا ‏[خَفیاً] فأحببت أن أعرفُ فَخَلقتَ الخلق لکی أعرف)) ‏غرض از ایجاد نظام عالم ظهور و تجلی حق متعال در خلق خود_ اعنی انسان‏ ‏کامل _ است چه اینکه انسان کامل شجره وجودی را ثمر است و به قول حضرت علامه حسن حسن زاده آملی ‏((روحی فداه))‏:
‏یک درخت است نظام ازلی و ابدی آدم او را ثمر است و چه گرامی ثمری
‏این نه به این معناست که دیگر کائنات مظهر حق نیستند بلکه در نظام عالم جز وجود (حق) تجلی ندارد و وجود، مساوق با حق است یعنی هر جا وجود است، حق است و هر جا حق است، وجود است و جمله خلق از آنجا که وجودند اولاً مرتبط با حق اند ثانیاً عین الربط به حق اند و ثالثاً فانی در حق اند و لذا می فرماید: ‏((سَنُریهِم ءَایتِنا فِی الاَفَاقِ وَ فِی أَنفُسِهِم حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم أَنَّهُ الحَقُ)) ((سوره مبارکه فصلت آیه ۵۳))

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.