تحقیق در مورد خانواده دینی

تحقیق در مورد خانواده دینی

تحقیق-در-مورد-خانواده-دینیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خانواده
۱
‏۱ – ‏در دین اسلام آمده که زن و مرد مکمل یکدیگرند، پس چرا مدیریت ‏خانواده با مرد است؟ آیا زن کفایت مدیریت ندارد؟
‏خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که همانند اجتماع بزرگ نیاز به رهبر و سرپرست ‏دارد. قرآن مجید تصریح کرده که مدیریت خانواده بر عهده مرد است: “الرّجال قوّامون ‏علی النّساء؛ مردان سرپرست و عهده دار امور زنان هستند”.(۱) البته منظور از سرپرستی ‏و مدیریت، استبداد و زورگویی نیست، بلکه منظور، اداره امور و هدایت زندگی و تأمین ‏معیشت است. این موقعیت به خاطر خصوصیات جسمی و روحی مردان است مانند: داشتن بنیه ‏بدنی و نیروی جسمی و غلبه قوه تفکّر مدیریتی بر نیروی عاطفه.
‏توضیح: مسلّماً زن ‏و مرد تفاوت هایی از نظر آفرینش دارند که خداوند حکیم تفاوت ها را به خاطر این که ‏زن و مرد بتوانند مکمّل یکدیگر باشند، در وجود آنان قرار داده است. وجود تفاوت ها ‏علّت کاستی یکی و کمال دیگری نیست، بلکه هر دو در حدّ خود، موجودی کامل هستند. کامل ‏بودن زن به همین وضع است و کامل بودن مرد نیز به همین گونه است. هر یک از آن دو ‏باید کمال خویش را در خود جستجو کنند، نه در جنس مخالف. زن با آن روحیات و جسمیات و ‏احساسات و جمال و لطافت باید باشد و مرد هم با ویژگی های خود باید باشد. خداوند یکی ‏را کامل و دیگری را ناقص خلق نکرده است. هر دو کامل و مکمّل یکدیگرند.
‏تعبیر ‏قرآن در این باره بسیار زیبا است: “هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ”.(۲) روانشناسان ‏پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده اند که مردان در مدیریت کردن موفق تر از ‏زنان هستند. از طرفی اگر بنا باشد خرج و مخارج زندگی بر عهده مرد باشد، خواه ناخواه ‏و به طور طبیعی مدیریت و اداره زندگی خانوادگی بر عهده وی می افتد. قرآن پس از ‏مسئولیت سرپرستی مردان می فرماید: “مردان نگهدارنده زنان هستند، به خاطر توانایی ‏هایی که دارند و به خاطر این که از اموالشان خرج آنان می کنند”.(۳) بنابراین مدیریت ‏بر اداره خانه به طور طبیعی بر عهده مرد (که مسئولیت مالی زن و فرزندان را به عهده ‏دارد) نهاده شده است. البته گاهی ممکن است برخی از زنان بر شوهران خود از برتری ها ‏و امتیازاتی برخوردار باشند اما قوانین به تک تک افراد نظر ندارد، بلکه نوع انسان ‏ها را در نظر می گیرد. البته مدیریت از دیدگاه اسلام به معنای ریاست کردن و آقایی ‏کردن و تفاخر کردن و زورگویی نیست، بلکه وظیفه سنگین الهی است که بر دوش مردان ‏سنگینی می کند و باید روز قیامت پاسخگوی آن باشند.(۴)
‏پی نوشت ها:
۱٫ ‏نساء (۴) ‏آیه ۳۴٫
۲٫ ‏بقره (۲) آیه ۱۸۷٫
۳٫ ‏نساء (۴) آیه ۳۴٫
۴٫ ‏تفسیر نمونه، ج ۳‏، ص ۳۷۰
‏۲ – ‏وظیفه اصلی زن در خانواده و جامعه چیست؟

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.