تحقیق در مورد حقوق ورزشی

تحقیق در مورد حقوق ورزشی

تحقیق-در-مورد-حقوق-ورزشیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حقوق ورزشی
‏حقوق ورزشی در اسلام: آیات و روایات متعددی که در اسلام درباره ورزش و وجوب آن ‏وجود دارد نمایانگر دیدگاه روشن شریعت در خصوص مورد است.
‏حقوق ورزشی در اسلام: آیات و روایات متعددی که در اسلام درباره ورزش و وجوب آن ‏وجود دارد نمایانگر دیدگاه روشن شریعت در خصوص مورد است. به موازات این منابع، فقها ‏درباره مسئولیت‌های حقوقی ناشی از حوادث ورزشی نظرات پرمحتوی و مستحکمی را مطرح ‏نموده‌اند. ساقه‌کار به صدر اسلام می‌رسد و باب اظهارنظر همچنان باز هست کمااینکه ‏فقهای معاصر نیز در پاسخ به استفتائات ورزشی به تفصیل سخن گفته‌اند (در مباحث آتی ‏به شرح آنها پرداخته خواهد شد).از جمله فقهای که در باب حقوق ورزشی نظراتی ابزار ‏داشته‌اند ابن‌قدامه در المغنی، شیخ طوسی در مبسوط، محمدبن ادریس حلی در سرائر، ‏محقق حلی در شرایع‌الاسلام، علامه حلی در قواعد‌الاحکام، فاضل هندی در کشف‌اللثام و ‏شیخ محمدحسن نجفی در جواهرالکلام هستند. البته با توجه به محدودیت‌های رشته‌های ‏ورزشی در گذشته که منحصر به تیراندازی، شنا، اسب‌دوانی و… بوده فتاوی نیز از نظر ‏کمی محدود است اما به لحاظ کیفی قابل استناد در اغلب رشته‌های ورزشی است. به‌عنوان ‏مثال در باب مسئولیت معلم شنا نسبت به حفاظت از سلامت شناگری که برای آموزش به او ‏سپرده می‌شود برحسب سن شناگر نظرات مختلفی ارائه شده و یا در باب مسئولیت حقوقی ‏کسانی که در حال تمرین تیراندازی هستند و تیر به عابر اصابت می‌کند فتاوی مختلفی ‏داده شده است. وجود چنین منابعی در حقوق اسلام ضمن اینکه قدمت موضوع را مشخص ‏می‌نماید به اهمیت ورزشی و حوادث آن نیز اشاره دارد.
‏حقوق ورزشی در ایران: از ‏آغاز دوره قانونگذاری در ایران معاصر یعنی از ‏۱۳۰۴‏ تا ‏۱۳۵۲‏ قانون مشخصی که در باب ‏حوادث ورزشی به صراحت تعیین تکلیف کرده باشد وجود نداشت و حقوقدانان در راستای ‏توجیه حوادث ناشی از عملیات ورزشی به مبانی و اصول حقوقی متوسل شده‌اند. استاد ‏عبدالحسین علی آبادی ضمن طرح بعضی نظرها که رضایت مجنی علیه را علت موجهه حوادث ‏ورزشی می‌دانند معتقد است: ”بهترین توجیه عدم مجازات مشت‌زن و کلیه اشخاصی که در ‏اثنای عملیات ورزشی مرتکب جرح می‌شوند اجازه قانون است. ”حقوقدانانی که بعد از ‏ایشان در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند نیز به اجازه قانون، آداب و رسوم اجتماعی ‏برای موجه قلمداد کردن حوادث موصوف متوسل شده‌اند و گاه گفته‌اند که از نظر قانون ‏ایران باتوجه به اینکه موردی وجود ندارد که عرف موجب نقض قانون شود نمی‌توان ‏استدلالات فوق را پذیرفت و به نظر می‌رسد که در صورت شکایت شاکی درباره جرح و به هر ‏حال در صورت وقوع قتل قضیه قابل تعقیب باشد. اما در سال ‏۱۳۵۲‏مقنن به این اختلاف نظر ‏پایان داد و به صراحت و به موجب ماده ‏۴۲‏ قانون مجازات عمومی مقرر داشت که: ”حوادث ‏ناشی از عملیات ورزشی مشروط بر اینکه سبب آن حوادث نقض مقررات مربوط به آن ورزش ‏نباشد جرم محسوب نمی‌شود“. در سال ‏۱۳۶۱‏ مقنن همین متن را با اضافه کردن جمله (… و ‏این مقررات هم با موازین شرعی مخالفت نداشته باشد) در ماده ‏۳۲‏ قانون راجع به مجازات ‏اسلامی مورد تأئید قرار داد. در سال ‏۱۳۷۰‏ نیز به رغم تغییراتی که در قانون مجازات ‏اسلامی داده شد ماده ‏۳۲‏ اخیرالذکر فقط با تغییر شماره ماده به ‏۵۹‏ عیناً به تصویب ‏رسید و در حال حاضر درباره حوادث ناشی از عملیات ورزشی که جنبه جزائی داشته باشد ‏مورد استناد است، اما در ارتباط با مسئولیت مدنی حوادث ورزشی تاکنون قانون خاصی که ‏به صراحت به ورزش اشاره‌ای داشته باشد تصویب وضع است و جبران خسارت حوادث ورزشی با ‏استناد به قانون مسئولیت مدنی مصوب ‏۱۳۳۹‏، قانون مدنی و سایر قوانین، اصول، فتاوی، ‏عرف و عادت حل و فصل می‌شود که شرح تفصیلی آن در مباحث آتی خواهد آمد. حقوق ورزشی ‏به‌عنوان یک درس از سال ‏۱۳۵۵‏ در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی برای نخستین بار ‏توسط نگارنده تدریس شد و سپس همچنان در سایر دانشکده‌های تربیت بدنی جزء واحدهای ‏درسی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس شده است. خوشبختانه حقوق ورزشی در ‏دانشکده‌های حقوقی دانشگاه‌های ایران به‌ویژه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری چه ‏به‌عنوان پایان‌نامه‌ها تحصیلی و یا به تحقیق، مورد توجه اساتید و دانشجویان بوده و ‏به تدریج منابع بسیار مهمی به همین ترتیب فراهم آورده شده است. با استقبالی که از ‏این گرایش تاکنون به‌عمل آمده انتظار می‌رود که در آینده از نظر کمی و کیفی یکی از ‏مهمترین گرایش‌های حقوقی در ورزش‌ و یا ورزشی در حقوق به حساب آید.
‏قواعد عمومی ‏حقوق و کاربرد آن در حقوق ورزش: حقوق ورزشی آمیخته‌ای از دو علم حقوق و ورزش است که ‏به نحو تکفیک‌ناپذیری باید مورد مطالعه قرار گیرد. از سوی دیگر هر چند مخاطب اصلی ‏این نوشته بیشتر جامعه ورزشی است، اما برای درک مفاهیم حقوقی لازم است که آنان ‏آشنائی کافی با قواعد عمومی علم حقوق داشته باشند. این میزان اطلاع نه فقط در این ‏خصوص بلکه برای هر کس در زندگی عادی نیز ضروری است زیرا از نظر قانونگذار ‏علی‌الاصول فرض بر این است که کلیه افراد جامعه از تمامی قوانین مطلع هستند و ادعای ‏خلاف آن را نمی‌پذیرند و به‌عبارت دیگر جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و هیچکس ‏نمی‌تواند به بهانه عدم اطلاع خود را به اثبات برساند. اکنون با توجه به این مقدمه ‏و اینکه حادثه با ورزش اصولاً تفکیک‌ناپذیر و غیرقابل اجتناب است ضرورت اطلاع از

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.