تحقیق در مورد حفاظت الکتریکی

تحقیق در مورد حفاظت الکتریکی

تحقیق-در-مورد-حفاظت-الکتریکیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حفاظت الکتریکی
‏قسمت عمده مصرف کننده های سه فاز در مراکز صنعتی را موتورهای الکتریکی تشکیل می ‏دهند .معمولا” جهت حفاظت موتورهای الکتریکی از کلید حفاظت موتور استفاده می شود این ‏کلید موتور را در مقابل بار اضافی و همچنین اتصال کوتاه حفاظت می ‏کند.
‏خطاهای ناشی از جریان برق عمدتا” به سه دسته تقسیم میشوند:
‏۱) ‏اتصال بدنه که ‏عبارت است از اتصال یکی از سیمهای جریان برق به بدنه د ستگاه .
‏۲) ‏اتصال کوتاه ‏عبارت است از اتصال دو سیم لخت که نسبت به هم دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی می ‏باشندبه یکدیگر.
‏۳) ‏اتصال زمین که عبارت است از اتصال یکی از سیم های حامل جریان ‏به زمین .
‏خطا های نامبرده شده به دوصورت کامل وناقص اتفاق می افتد . دراتصال ‏کامل درمحل اتصالی مقاومت وجودندارد وجریان زیادی از این نقطه عبور میکند اما اگر ‏اتصال ناقص باشد درمحل اتصال مقاومت وجود دارد بنابر این جریان خطا نسبت به حالت ‏قبل کمتر است.
● ‏انواع حفاظت
‏۱) ‏حفاظت سیم ها و کابل ها :
‏در بخش وسایل ‏کنترل وحفاظت بطور کامل مورد بررسی قرار میگیرد.
‏۲) ‏حفاظت مصرف کننده ها و ‏دستگاهای الکتریکی :
‏قسمت عمده مصرف کننده های سه فاز در مراکز صنعتی را ‏موتورهای الکتریکی تشکیل می دهند .معمولا” جهت حفاظت موتورهای الکتریکی از کلید ‏حفاظت موتور استفاده می شود این کلید موتور را در مقابل بار اضافی و همچنین اتصال ‏کوتاه حفاظت می کند.بدین صورت که در اثر اضافه بار و یا دو فازشد ن موتور جریان کمی ‏بیشتر از جریان نامی آن میشود.حرارت بی متال کــــــه عضو حفاظت کننده حرارتی است ‏بالا رفته ودراثر تغییر فرم بی متال به اهرم فشار آورده وکلید را قطع می کند.اگر ‏خطاهایی مانند اتصال کوتاه در موتور پیش آید در اثر عبور جریان از بوبین حفاظت ‏کننده مغناطیسی کلیداهرم آهنی بسرعت به سمت هسته بوبین جذب شده و کلید را قطع می ‏نماید.
● ‏حفاطت اشخاص:
‏معمولا” ولتاژ بیش از ‏۶۵‏ ولت برای انسان خطرناک می ‏باشد.
‏انواع حفاظت اشخاص عبارتند از:
‏۱) ‏حفاظت توسط سیم زمین:
‏که اغلب در ‏مجتمع ها و ساختمان ها از این نوع حفاظت استفاده می کنند.
‏الکترود زمین عبارت ‏است از یک قطعه جسم هادی که در زمین قرارداده می شود و سیم زمین به آن متصل می ‏شود.الکترودها به اشکال مختلف ساخته می شوند.
‏الف) میله های مسی معمولا به قطر ‏۱۶ ‏میلیمترکه با چکش در زمین کوبیده می شوند این میله ها دارای نوک تیزفولادی ‏هستندکه فرو رفتن در زمین را آسان میکند.پس از کو بیدن یک میله می توان میله دیگری ‏به آن پیچ کرد و کوبیدن را ادامه داد تا میله با طول مورد نظر تا حدود ‏۳‏ متر به دست ‏آید.
‏ب) صفحه های مسی که در عمق ‏۶۰‏ سانتیمتری یا بیشتر بصورت افقی خوابانده می ‏شود. اجرای این روش با زحمت بیشتری همراه است .
‏ج) استفاده از لوله های آب شهری ‏در گذشته بسیار معمول بوده است ولی امروزه که بیشتر از لوله های پلاستیکی استفاده ‏می شود این روش قابل استفاده نیست.
‏د:غلاف یا زره فلزی کابلهای زیر زمینی امروزه ‏بیشتر به عنوان الکترود زمین و سیم زمین مورد استفاده قرار می گیرد. غلاف و زره ‏کابل در پست به نوترال متصل هستند. در این سیستمها در صورت اتصالی, جریان از غلاف ‏یا زره عبور کرده و به زمین نفوذ نمی کند.
‏در بسیاری از موارد برای کاهش دادن ‏مقاومت زمین از مجموعه میله ها استفاده می کنند و با اتصال الکتریکی آنها به یکدیگر ‏آنها را به صورت الکترود واحد مورد استفاده قرار می دهند.اما نکته قا بل توجه این ‏است که مقا ومت بین الکترود و زمین بستگی به مقا ومت ویژه زمین دارد که خود بسته به ‏جنس زمین و میزان رطو بت است.
‏۲) ‏سیستم حفاظت نول:
‏بصورت یک سیم جداگانه به ‏بدنه تابلو یا دستگاه وصل می شود.کاربردآن در تا سیسات الکتریکی که در آنها دستگاه ‏ها بصورت انفرادی به زمین وصل می شوند,می باشد و نباید برای دستگاههای دیگر از ‏حفاظت نول استفاده نمود. چون با بودن مقا ومت کم جریان زیادی می گذرد در نتیجه ‏اختلاف ولتاژ نسبتا” زیادی در روی تمام مصرف کننده های دیگر بین بدنه هادی آنها و

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.