تحقیق در مورد اندازه گیری دمای خورشید

تحقیق در مورد اندازه گیری دمای خورشید

تحقیق-در-مورد-اندازه-گیری-دمای-خورشیدلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏اندازه‏ ‏گیری‏ ‏دمای‏ ‏خورشید
‏مقدمه
‏خورشید یک ‏راکتور ‏هسته‌ای ‏طبیعی بسیار عظیم است که ماده در آنجا بر اثر ‏همجوشی ‏هسته‌ای ‏به انرژی تبدیل می‌شود و هر روز حدود ۳۵۰ میلیارد تن از جرمش به تابش ‏تبدیل می‌شود، دمای داخلی آن حدود ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است. انرژیی که بدین ‏ترتیب به شکل ‏نور مرئی ‏، ‏فرو سرخ ‏و ‏فرابنفش ‏به ما می‌رسد ۱ کیلو وات بر متر مربع است. خورشید به توپ بزرگ آتشین شباهت دارد که ‏صد بار بزرگتر از زمین است.
‏این ستاره‌ها از گازهای ‏هیدروژن ‏و ‏هلیوم ‏تشکیل شده ‏است. گازها انفجارهای بزرگی را بوجود می‌آورند و پرتوهای قوی گرما و ‏نور ‏را تولید می‌کنند. این ‏پرتوها از خورشید بسوی زمین می‌آیند. در طول راه ، یک سوم آنها در فضا پخش می‌شوند ‏و بقیه بصورت انرژی گرما و نور به زمین می‌رسند. می‌دانیم که سرعت نور ۳۰۰۰۰۰ ‏کیلومتر در ثانیه است. از سوی دیگر ، ۸ دقیقه طول می‌کشد که ‏نور خورشید ‏به زمین برسد، بنابراین می‌توان ‏فاصله خورشید تا زمین را حساب کرد. در این مسیر طولانی ، مقدار زیادی از نور و ‏گرمای خورشید از دست می‌رود، اما همان اندازه‌ای که به زمین می‌رسد، کافی است تا ‏شرایط مناسبی برای زندگی ما و جانوران و گیاهان بوجود آید.
‏کوره خورشید
‏این دشواریهای حل نشدنی که هنگام بحث درباره ساختن کوره‌های ‏حرارتی هسته‌ای بر روی زمین پیش می‌آید در مورد خورشید که خود به منزله یک کوره غول ‏پیکری است وجود ندارد. این کوره فلکی عملا یک دیواره گازی دارد که همان قشرهای ‏خارجی جرم خورشید است که در نتیجه نیروهای جاذبه موجود میان ذرات در مجاورت یکدیگر ‏نگاه داشته شده‌اند. به علاوه نیروهای جاذبه وسیله آن بوده‌اند تا درجه حرارت ‏ابتدائی خورشید بدان اندازه فزونی یابد تا فعل و انفعالات حرارتی هسته امکانپذیر ‏باشد.
‏خورشید در آغاز زندگی توده عظیمی از گاز نسبتا سرد بوده است که به ‏تدریج بر اثر انقباضات ثقلی پیوسته گرم و گرمتر شده است. به محض آنکه درجه حرارت ‏مرکزی این خورشید در حال انقباض به اندازه‌ای رسید که برای آغاز شدن فعل و انفعلات

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.