تحقیق در مورد استفاده از خرده شیشه در بتن

تحقیق در مورد استفاده از خرده شیشه در بتن

تحقیق-در-مورد-استفاده-از-خرده-شیشه-در-بتنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏استفاده از خرده شیشه در بتن
‏خلاصه مقدار زیادی از شیشه های مصرف شده دوباره بازیافت می شوند و ‏قسمتی نیز برای مصارف گوناگون از جمله سنگدانه های بتن به کار می روند .مقدار زیادی ‏از این مواد شرط لازم برای بازیافت را فراهم نمی کنند و این مواد برای دفن فرستاده ‏می شوند. فضای مورد استفاده برای دفن قابل توجه است و این فضا می تواند برای مصارف ‏دیگری به کار برده شود. شیشه یک قلیایی غیر پایدار است که در محیط بتن میتواند باعث ‏بوجود آمدن مشکلات ناشی از واکنش قلیایی – سیلیسی (ASR) ‏شود. این ویژگی به عنوان یک ‏مزیت در خرد کردن پودر شیشه و استفاده از آن به عنوان یک ماده پوزولانی در بتن ‏استفاده شده است.
‏رفتار دانه های بزرگ شیشه را در واکنش قلیایی در آزمایشگاه نمی ‏توان با رفتار واقعی پودر شیشه در طبیعت برابر دانست. تجربه مزایای واکنش پوزولانی ‏شیشه را در بتن مشخص کرده است. می توان در بعضی از مخلوطهای بتن تا %۳۰ وزن سیمان ‏پودر شیشه اضافه کرد و به مقاومت مناسبی دست یافت. همچنین خزش خشک شدن بتن با پودر ‏شیشه نیز در حد قابل قبول و مجاز است. ۱ مقدمه شیشه در انواع مختلفی تولید می شود( ‏بسته بندی ، شیشه صاف ، حباب لامپها ، لامپ تلویزیونها و …). اما همه این وسایل ‏عمر مشخصی دارند و نیاز به استفاده دوباره و بازیافت آنها به منظور جلوگیری از ‏مشکلات زیست محیطی که ناشی از ذوب آنها و یا دفن ایجاد می شود احساس می شود. ۱-۱ ‏بازیافت شیشه شیشه های مصرف شده بصورت تجاری به محلهای مخصوص طراخی شده برای ‏بازیافت یا دفن و یا جمع آوری کربنات و سپس حمل آنها به محلهای دپو می روند. ‏بزرگترین هدف قوانین زیست محیطی تا خد امکان کم کردن ضایعات شیشه و بردن آنها به ‏محلهای دفن و تجزیه شیمیایی آنها به طور اقتصادی است. شیشه یک ماده منحصر به فرد ‏است که می تواند بارها وبارها بدون تغییر در خواصش بازیافت شود. به عبارت دیگر یک ‏بطری می تواند ذوب شده و دوباره به بطری تبدیل شود بدون اینکه تغییر زیادی در خواصش ‏ایجاد شود.
‏بیشتر شیشه های تولیدی بصورت بطری هستند و مقدرا زیادی از شیشه های جمع ‏آوری شده دوباره برای تولید بطری به کار می روند. اثر این پروسه به شیوه جمع آوری و ‏مرتب کردن شیشه ها با رنگهای مختلف وابسته است. اگر رنگهای مختلف شیشه قابل جدا ‏کردن باشند می توان از آنها جهت تولید شیشه با رنگهای مشابه استفاده کرد. ولی وقتی ‏که شیشه با رنگهای متفاوت با هم مخلوط شدند، برای تولید بطری نامناسب می شوند و ‏باید آنها را در مصارف دیگری به کار برد و یا دفن کرد. آقای ریندل (Rindl) ‏به چند ‏مورد از استفاده های غیر بطری شیشه اشاره می کند که شامل : سنگدانه روسازی راه ‏،پوشش آسفالت ، سنگدانه بتن ، مصارف ساختمانی ( کاشی شیشه ای ، پانلهای دیوار و …) ‏، فایبر گلاس ،شیشه های هنری ،کودهای شیمیایی ،محوطه سازی ،سیمان هیدرولیکی و ‏بسیاری دیگر. استفاده از بتن در سنگدانه های بتن در این مقاله مورد بررسیقرار می ‏گیرد. نگرانی بزرگی که در استفاده از شیشه در بتن وجود دارد واکنش شیمیایی مابین ‏ذرات سیلیس اشباع شیشه و قلیاییهای مخلوط بتن است که به واکنش سیلیسی – ‏قلیایی(Alkali Silica Reaction ASR) ‏معروف است. این واکنش می تواند برای پایداری ‏بتن بسیار خطرناک باشد. به همین منظور باید پیشگیری مناسبی در جهت کمتر کردن اثر ‏این واکنش انجام شود. پیشگیری مناسب می تواند با استفاده از یک ماده پوزولانی مناسب ‏مانند :خاکستر هوایی ،سرباره کوره آهن گدازی و یا میکرو سیلیس (Silica Fume SF) ‏با ‏نسبت مناسب در مخلوط بتن انجام گیرد. حساسیت شیشه به مواد قلیایی این حدس را بوجود ‏می آورد که شیشه درشت و فیبر شیشه می تواند اثر واکنش ASR ‏را کم و یا محو کند. ‏اگرچه این تصور نیز وجود دارد که پودر شیشه می تواند خواص پوزولانی (مانند مواد ذکر ‏شده در بالا) از خود نشان دهد و از اثرات و انجام واکنش ASR ‏توسط دانه های شیشه ‏جلوگیری کند. ریندل نتایج کارهای انجام شده توسط افراد و ارگانهای مختلف را بیان ‏کرد.
‏برای مثال او به نقل از شرکت Boral ‏می گوید که: پودر شیشه آهکی سیلیکاتی رد ‏شده از الک ۱۰۰# در جهت کاهش ASR ‏است. همچنین مرکز زمین پاک واشنگتن بیان می کند که ‏دانه های ریز (پودر) می توانند بتن را بوسیله آزمایش ASR ‏تضعیف کنند. همچنین کارهای ‏انجام شده توسط آقای Samtur ‏بر روی این موضوع بیان می کند که پودر شیشه رد شده از ‏الک ۲۰۰# می تواند مانند یک ماده پوزولانی و در جهت کاهش اثر واکنش سنگدانه ها (ASR) ‏عمل کند. همچنین آقای Pattengil ‏نیز به همین نتایج دست یافت. اخیرا مرکز ‏تحقیقات انرژی ایالت نیویورک حمایتهای مالی تحقیق بر روی کاربرد شیشه بازیافتی برای ‏بلوکهای بنایی بتنی را انجام داده و نشان داده که شیشه ضایعاتی می تواند هم به جای ‏سنگدانه و هم به عنوان ماده افزودنی (با ایجاد شرایط مشخص) در بتن استفاده شود. ‏آقای Bazant ‏بیان می کند که ذرات شیشه خدود mm1.5 ‏باعث انبساط زیادی می شوند. اگرچه ‏ذرات کوچکتر از mm 0.25 ‏در آزمایشگاه باعث هیچ گونه انبساطی در بتن نگردیدند. ‏آقایان Baxter‏و Meyer ‏فهمیدند که ذرات شیشه حدود mm 1.2 ‏باعث بیشترین انبساط ملات ‏در بین دانه های با اندازه mm 4.75 ‏تا mm 0.15 ‏می شوند. آنها فهمیدند که بیشترین ‏انبساط وقتی حاصل می شود که ۱۰۰% ذرات شیشه بصورت سنگدانه باشند و اگر شیشه های سبز ‏بیش از ۱% اکسید کرم داشته باشند اثر مثبتی بر واکنش ASR ‏دارند.
‏آقایان Carpeneter ‏و Cramer ‏گزارش می دهند که پودر شیشه بر کم کردن اثر واکنش ASR ‏در آزمایش تسریع شده ‏ملات مانند اثر خاکستر بادی و میکروسیلیس و سرباره موثر است. این نشان می دهد که ‏پودر شیشه می تواند انبساط ناشی از ASR ‏را در سنگدانه های حساس و شیشه های دانه ای ‏متوقف کند. از مطالب بالا نتیجه گیری می شود که شیشه می تواند به سه صورت در بتن ‏استفاده شود: درشت دانه ریز دانه پودر شیشه درشت دانه و ریز دانه می توانند باعث ‏واکنش ASR ‏در بتن شوند. اما پودر شیشه می تواند اثر ASR ‏آنها را کاهش دهد. در بعد ‏تجاری بسیار به صرفه است که پودر شیشه به جای سیمان مصرف شود تا اینکه شیشه به ‏عنوان سنگدانه در بتن مصرف شود. پودر پودر شیشه یک ماده با ارزش است که از شیشه ‏هایی که برای بازیافت مناسب نیستند به دست می آید. در قسمتهای بعدی اطلاعاتی در ‏مورد استفاده از شیشه در بتن در سه خالت ذکر شده ارائه می گردد. کارهای آزمایشگاهی ‏سه مورد از کاربردهای شیشه در بتن در برنامه تحقیق ARRB ‏مشخص شده است. اینها شامل : ‏شیشه های درشت دانه شیشه های ریزدانه و پودر شیشه است. حدود ذرات برای هر شاخه در

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.