تحقیق در مورد آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن

تحقیق در مورد آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن

تحقیق-در-مورد-آیین-دوست-یابی-از-دیدگاه-قرآنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن
‏  ‏ ‏ ‏ فرزندم …‏
‏«‏ نخست دوست و سپس راه ‏»‏! این سخن امام علی (ع) است‏ .
‏بی وجود دوستان ، چگونه انسان می‏‏‏تواند از گردنه‏‏‏ها و راههای دشوار زندگی بگذرد ؟ چگونه انسانی که هنوز شبکه‏‏‏ای روابط اجتماعی که او را در تحقق بخشیدن به اهداف و حل مشکلاتش یاری رساند ، برای خود به وجود نیاورده است ، موفق خواهد شد ؟ آیا هرگز شنیده‏‏‏اید که یک رهبر بدون آنکه بر شانه‏‏‏های دوستانش گام نهد ، پله‏‏‏های مجد و عظمت را بپیماید ؟
‏حقیقت آن است که بدون دوستی هرگز موفقیتی در کار نخواهد بود و بدون برخورداری از هنر روابط ، هرگز دوستی‏ ‏ ایجاد نخواهد شد و بدون محبت و دوستی هرگز روابطی به وجود نخواهد آمد .
‏اما دوستی زمینه‏‏‏هایی لازم دارد که باید آن را فراهم آورد . این زمینه‏‏‏ها همان پایبندی به اخلاق فاضله ، بهره‏‏‏مندی از تواضع و فروتنی و خویشتنداری و اراده‏‏‏ی نیرومند است. ما از دوستی مبتنی بر اخلاق سخن می‏‏‏گوییم . بنابراین آنچه بعضی آن را دوستی می‏‏‏نامند اگر صرفاً به معنای یک ارتباط اجتماعی و تبادل خدمات و منافع باشد ، مردود و مطرود است . زیرا اینگونه دوستی‏‏‏ها چیزی نیست جز یک کالای تجارتی که فرد در آنها خواهان به دست آوردن سود است نه دادن زیان . می‏‏‏خواهد بگیرد ، نه اینکه چیزی بدهد .
‏در این مقاله موضوع دوستی و آیین دوستی را از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی مورد بررسی قرار می‏‏‏دهیم .
‏ 
‏مفهوم دوستی
‏دوستی گوهری است گرانبها و ودیعه‏‏‏ای است الهی که در دلهای پاک پدید آید و چون ریشه‏‏‏ی آن نهال در دل آدمی پدید آمد ، بر مردمان فرض است که آن را در قلب و روح خویش بپرورانند و نهال آنرا آبیاری کنند تا درختی برومند و بارور گردد . از این رو حافظ گفته است :
‏درخت دوستی بنشان که کام دل بر بار آرد
‏درخت دشمنی بر کن که رنج بی شمار آرد

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.