سفید شدن مو و دلایل عجیب آن

سفید شدن مو و دلایل عجیب آن

سفید شدن مو و دلایل عجیب آن

سفید شدن مو گاهی در سنین خیلی پایین اتفاق می افتد‎

 

سفید شدن مو گاهی در سنین خیلی پایین اتفاق می افتد. سفید شدن مو علل عجیبی دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم

 

موی سفید و دانستنی های مربوط به آن

سفید شدن مو یکی از پیامدهای افزایش سن انسان است که برای بسیاری از ما شرایطی ناخوشایند محسوب شده و تلاش می کنیم به روش های مختلف با آن مقابله کنیم.

 

عوامل مختلفی در سفید شدن مو تاثیرگذار هستند و دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا چگونگی پیشگیری از این شرایط را دریابند.

  

افزایش سن مقصر اصلی محسوب می شود

در این زمینه با مورد شگفت انگیزی مواجه نیستیم. متخصصان پوست به آن قانون ۵۰-۵۰-۵۰ می گویند. پنجاه درصد جمعیت دارای حدود ۵۰ درصد موی سفید در سن ۵۰ سالگی هستند. همانند پوست، بافت مو نیز با افزایش سن تغییر می کند.

  

نژاد شما عاملی تاثیرگذار است

سفیدپوستان به طور معمول زودتر سفید شدن موی خود را تجربه می کنند و در این میان افرادی که موی قرمز دارند سریع‌تر از دیگران با این شرایط مواجه می شوند. پس از آنها آسیایی ها و آفریقایی‌آمریکایی ها قرار دارند. دانشمندان هنوز دلیل این شرایط را کشف نکرده اند.

  

به نظر می رسد استرس در سفید شدن مو نقش دارد

استرس به طور مستقیم بر سفید شدن مو تاثیرگذار نیست، اما در شکل گیری بسیاری از مسائل پوست و مو نقش دارد. به عنوان مثال، طی دوره یک بیماری افراد ممکن است ریزش سریع‌تر موی خود را تجربه کنند. مویی که پس از یک رویداد تنش آفرین از دست می دهید – مانند طی کردن دوره شیمی درمانی – ممکن است به رنگی متفاوت رشد کند.

 

سبک زندگی شما در شرایط مو تاثیرگذار است

به عنوان مثال، سیگار کشیدن تنش بیشتری به پوست و مو وارد می کند. سطوح پایین ویتامین B12 یکی از دلایل اصلی از دست دادن رنگدانه مو است. برای بهبود این شرایط مواد غذایی مانند جگر و هویج مصرف کنید. مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های خاص ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر سموم و کمک به پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان، و دیگر بیماری ها و شاید سفید شدن مو کمک کنند.

 

سفید شدن مو یکی از پیامدهای افزایش سن انسان است‎

 

مو و رنگ آن دو مورد جداگانه هستند

سلول های بنیادی مو در شکل گیری مو نقش داشته و سلول های بنیادی شکل دهنده رنگدانه موجب تولید رنگدانه می شوند. به طور معمول، این دو با یکدیگر کار می کنند، اما گاهی اوقات ممکن است هر یک از آنها زود از موعد مقرر با ناتوانی در تداوم فعالیت موثر خود مواجه شود. پژوهشگران در تلاش برای یافتن دارو یا محصول دیگری هستند که قابلیت استفاده روی پوست سر برای توقف روند سفید شدن مو را داشته باشد. رنگ مو تنها تارهای مو را با رنگ پوشش داده و تغییری در ساختار آن ایجاد نمی کند.

  

موی شما اساسا خود را سفید می کند

ممکن است با پراکسید هیدروژن به عنوان روشی برای بور کردن رنگ موهای خود آشنا باشید، اما این روشی برای سفید شدن مو نیز محسوب می شود. نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد که پراکسید هیدروژن به طور طبیعی در فولیکول های موی ما شکل می گیرد و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد. این روند انسداد در تولید ملانین، رنگدانه موی انسان، را به همراه دارد.

 

موی شما سفید نمی شود، بلکه این گونه رشد می کند

یک تار مو برای یک تا سه سال رشد می کند و پس از آن ریخته و تار موی جدید رشد می کند. با افزایش سن، احتمال رشد تارهای موی سفید بیشتر می شود. هر زمان که باززایی مو صورت می گیرد، سلول های شکل دهنده رنگدانه باید تجدید شوند که این روند به تدریج موجب فرسودگی و افت کارایی آنها می شود.

  

موی سفید زبرتر از موی رنگی نیست

موی سفید در واقع نرم‌تر از موی رنگی است، اما این امکان وجود دارد که خشک‌تر به نظر برسد زیرا پوست سر با افزایش سن چربی کمتری تولید می کند. همچنین، اگر نخستین تارهای موی سفید خود را بکنید ممکن است زبرتر از موی رنگی به نظر برسند. کشیدن و کندن مداوم مو می تواند در فعالیت فولیکول ها اختلال ایجاد کرده و مو ظاهری زبرتر و خشن‌تر به خود بگیرد.

  

موی سفید می تواند در برابر رنگ مقاومت کند

با سفید شدن مو ممکن است متوجه مقاومت بیشتر آن نسبت به رنگ مو شوید. اگر این شرایط برای شما صادق است کاهش سطح رنگ یا استفاده از گزینه ای تیره‌تر روی ریشه های مو برای ایجاد پوشش بیشتر را مد نظر قرار دهید.

 

منبع : asriran.com

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.