تحقیق در مورد مرگ مغزى

تحقیق در مورد مرگ مغزى

تحقیق-در-مورد-مرگ-مغزىلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مرگ مغزى
‏دکتر حمید سلطانعلیان
‏در حال حاضر در کشورما سالیانه هزاران نفر به دلایل مختلفى، دچار ضایعه غیر قابل بازگشتى بنام مرگ مغزى مى شوند.این عده مدتى را در بخش مراقبتهاى ویژه بیمارستان سپرى مى کنند و سرانجام به طور واضح و ملموس بدرود حیات مى گویند. در جوامع امروزى به دلیل پیشرفتهاى علم پزشکى استفاده هاى مثبت و نوعدوستانه از این وضعیت امکان پذیر است درجامعه ما نیز حرکت هاى مهمى در این خصوص صورت پذیرفته است که نیاز به عنایت بیشتر مسئولان و پشتیبانى گسترده تر از سوى علما و فضلاى محترم دارد.
‏تاریخچه مرگ مغزى ‏:
‏براى اولین بار در سال ۱۹۵۰ میلادى پزشکان رشته اعصاب در اروپا به نوعى کما(Coma)(‏۱) اشاره نمودند که در آن بافت مغز به صورت غیر قابل بازگشت صدمه دیده و عملکرد خود را از دست داده بود و لیکن فعالیت قلب و ریه به کمک دستگاه(۲) ادامه داشت. در آن زمان این نوع از کما بعنوان ‏«‏کماى غیر قابل بازگشت‏»‏ نامیده شد . در سال ۱۹۶۸ عده اى دیگر از پزشکان این حالت را ‏«‏مرگ مغزى‏»‏ نامیدند و معیارهایى جهت تشخیص آن وضع کردند. این مطلب که ‏«‏اگر مغز مرده باشد شخص مرده است و مرگ مغز در نهایت باعث توقف فعالیت قلب خوا هد شد.‏»‏ سبب شروع بحث هاى مهم اخلاقى واجتماعى و قانونى گردید و گروه هاى کارشناسى مختلف و متعددى در این باره به بحث و تحقیق پرداختند. بعد از آن و به تدریج معیارهاى روشن تر و کامل ترى جهت تعیین مرگ مغزى پیشنهاد گردید. آخرین و جامعترین معیارها که در حال حاضر براساس آن عمل مى شود مربوط به سال ۱۹۸۱ مى باشد.
‏تعریف واهمیت تشخیص مرگ مغزى :
‏تعریف مرگ مغزى : مرگ مغزى به از بین رفتن کامل و غیر قابل بازگشت تمامى عملکردهاى مغز(۳) اطلاق مى شود.
‏علل عمده ایجاد کننده مرگ مغزى عبارتند از ضربه مغزى، خونریزى مغزى، ایست قلبى .
‏تشخیص و اعلام مرگ مغزى از دو جهت حائز اهمیت است:
‏اولا: از نظر علم طب، مرگ مغزى برابر با فوت بیمار مى باشد.
‏ثانیا: از اندامهاى بیمارى که دچار مرگ مغزى شده است میتوان جهت پیوند اعضاء(۴) استفاده کرد.
‏در فردى که دچار مرگ مغزى شده است، تنفس قطع مى گردد و با قطع تنفس، ضربان قلب نیز متوقف خواهد شد با توقف گردش خون، خونرسانى به بافتها مختل گردیده و اندامهاى بدن قابلیت ادامه حیات خود را از دست خواهند داد.

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.