تحقیق در مورد خط کوفی ۴ص

تحقیق در مورد خط کوفی ۴ص

تحقیق-در-مورد-خط-کوفی-4صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏خط کوفی :
‏چون اسلام در ایران انتشار یافت ، خط کوفی جایگزین خط پهلوی ‏ساسانی و دین دبیره اوستایی شد و ایرانیان تقریباً از اواخر قرن اول و اوایل سده ‏دوم هجری کم کم در نوشته های خود خط کوفی را معمول داشته و آنرا جایگزین خط پهلوی ‏نمودند .
‏خط کوفی ابتدا ، بی نقطه و بدون حرکات ( ضمه و کسره و فتحه ) و اِعراب ‏بود . این نقیصه خواندن این خط را مشکل می ساخت .
‏ابوالاسود الدؤلی که از فضلا ‏و ادبای معروف کوفی بود ، و در خدمت حضرت علی ( ع ) به اکتساب علوم پرداخته و در ‏جنگ صفین ملتزم رکاب بود ، و از آن بزرگوار اخذ نحو کرده بود ، از برای تسهیل امر ‏خوانندگان قرآن ، نقطه را وضع نمود و گمان می رود وی این طریقه را از خطوط کلدانیان ‏و سریانیان اخذ کرده باشد ، زیرا این طوایف از همسایگان بین النهرین و بابِل بودند ‏، و در کتابت آنها نقطه استعمال می شد . به خلاف خطوط میخی و پهلوی ایرانیان . و ‏هیروگلیف مصریان و فنیقیان که در کتابت آنان نقطه مستعمل نبود .
‏صاحب الفهرست می ‏نویسد : (( ابوالاسود به کاتب چنین می گفت : نویسنده ، در موقع نوشتن به هوش باش و ‏مرا ببین ، چون به خواندن در آمدم ، نظر به لبان من نما ، اگر به فتحه و گشوده ‏خواندم ، نقطه را بالای حرف بگذار ، و اگر به پیش خواندم ، نقطه را بگذار بین حرف ، ‏و اگر به زیر خواندم نقطه را در زیر بگذار . ‏»
‏صاحب اللمعه الشهیمه می آورد : ‏» ‏در صدر اسلام نقطه برای حرکات استعمال می شد و واضع او یعقوب رهاوی بود و این

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.