خانه / مذهبی / ازدواج / سبک زندگی / چگونه افسوس گذشته و ترس از آینده را رها کنیم؟
کد مطلب:295062

چگونه افسوس گذشته و ترس از آینده را رها کنیم؟


چگونه افسوس گذشته و ترس از آینده را رها کنیم؟

«نه نگران آینده باشید و نه غرق گذشته شوید؛ فقط در زمان حال باشید، در لحظه بمانید و فقط امروزتان را زندگی کنید». اینها توصیه‌هایی هستند که بارها و بارها شنیده‌ایم اما همچنان با این مفهوم همیشه در حال تغییر در جدالیم. چرا؟ چرا در حال ماندن اینقدر سخت است؟

 

چرا اصرار داریم سرسختانه به گذشته بچسبیم یا در نگرانی نسبت به آینده دست و پا بزنیم؟ جواب ساده است: چون گفتنش راحت است اما انجامش بسیار سخت!

 

در این مطلب قصد داریم کمک‌تان کنیم تمرکزتان را روی زمان حال نگه دارید.

  

روی یک چیز تمرکز کنید و با تمام توان و توجه خود به آن نگاه کنید 

روی یک چیز تمرکز کنید‎

 

در مورد یک چیز تصادفی مثل مداد و صندلی حرف نمی‌زنیم. اینکه بنشینید و با تمام تمرکزتان به یک چیز بی‌تحرک نگاه کنید طبیعتا خسته کننده و بی‌مفهوم است. منظور این است که از طبیعت چیزی را انتخاب کنید که می‌تواند یک درخت، یک گل و یا رودخانه باشد. با تمام توان‌تان به آن خیره شوید و به جزء جزء آن توجه کنید.

 

اگر انتخاب کردید که روی یک درخت متمرکز شوید، دقت کنید که هر یک از برگهای آن چگونه حرکت می‌کند. روی خطوط و بافت تنه‌ی درخت زوم کنید و ببینید چه طیف‌هایی از رنگها را می‌توانید پیدا کنید. به نجوای درخت گوش دهید و نوای باد را که با شاخ و برگها می‌رقصد بشنوید. اگر می‌خواهید روی سگ یا گربه‌ی خانگی‌تان تمرکز کنید تماشا کنید بدنش چگونه با هر دم و بازدمش تکان می‌خورد. ببینید چطور به فضای خالی خیره می‌ماند و چگونه با آرامش به خواب می‌رود.

 

روی بینی او تمرکز کنید و ببینید با هر بویی که به مشامش می‌رسد چطور آن را تکان می‌دهد. وقتی روی یک چیز به تنهایی متمرکز می‌شوید، ۱۰۰ درصد در لحظه هستید بدون اینکه حتی بفهمید.

 

هر روز مدیتیشن کنید، فقط ۱۰ دقیقه 

هر روز مدیتیشن کنید‎

 

باور نمی‌کنیم آنقدر سرتان شلوغ باشد که نتوانید ۱۰ دقیقه در روز برای مدیتیشن وقت پیدا کنید. لازم نیست آدم خاصی باشید تا مدیتیشن کنید. هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و خوب است بدانید مدیتیشن، بهترین راه برای ماندن در زمان حال است. اپلیکیشن‌های بسیار خوبی برای مدیتیشن وجود دارد که می‌توانید روی گوشی همراه‌تان نصب کرده و به راحتی و به سرعت این تمرین بسیار مفید را انجام دهید، مانند اپلیکیشن‌های Calm یا Headspace.

  

دنیا را جوری ببینید که انگار دارید فیلم تماشا می‌کنید 

وقتی در اتوبوس یا قطار نشسته‌اید، وقتی در کافی شاپ یا رستوران هستید و یا حتی وقتی که طول خیابان را پیاده روی می‌کنید، تصور کنید در سینما جلوی پرده‌ی نمایش هستید. لحظه‌ای کاملا آرام باشید و فقط هر چیزی که در آن لحظه در اطراف‌تان در حال روی دادن است تماشا کنید. این فیلم «زندگی» نام دارد، یک فیلم مستند. این کار سریع‌ترین شیوه‌ی ممکن برای از فکر و خیال بیرون آمدن و پیدا کردن راهی مستقیم به سمت اکنون است.

 

روی کف پای‌تان متمرکز شوید 

بله عجیب است، اما اثر دارد. اگر دیدید درگیر احساسات بد و ناخوشایندی هستید که همه‌اش برمی‌گردد به درگیری ذهنی در مورد آنچه که دیروز اتفاق افتاده یا قرار است فردا روی بدهد، فقط کافیست لحظه‌ای مکث کنید و روی کف پای‌تان تمرکز کنید. چشمها را ببندید و حواس‌تان را جمع کنید. سعی کنید پوست نرم کف پای‌تان را احساس کنید، بدون اینکه با دست لمسش کنید؛ فقط از تمرکزتان استفاده کنید.

 

تماس کف پای‌تان با کفش‌تان را احساس کنید یا دقت کنید کف پای‌تان در تماس با کفپوش، موزاییک یا هر سطح دیگری چه حسی دارد. اگر در فضای سبز هستید پاهای‌تان را لخت کنید و روی چمن بگذارید و سعی کنید چمن‌ها را لای انگشتان‌تان حس کنید. به انگشت‌ها دقت کنید، به قوس کف پای‌تان و به پاشنه‌. عجیب به نظر می‌رسد اما با تمرکز کردن روی پاهای‌تان، کاملا در زمان حال هستید و افکار گذشته و آینده‌تان ناپدید شده‌اند.

  

برقصید 

با یکی از آهنگ‌های دوست داشتنی‌تان برقصید و رها شوید‎

 

رقصیدن آزادانه و بی‌قید و شرط بهترین راه برای پاکسازی ذهن از نشخوار فکری و دور راندن افکار مزاحم است که هم حال‌تان را خوب می‌کند و هم لذتبخش است. منظور ما این نیست که در وسط سوپرمارکت یا ایستگاه اتوبوس شروع کنید به رقصیدن (هر چند اگر شهامت این کار را دارید واقعا تحسین برانگیزید!)، بلکه توصیه می‌کنیم هدفون‌تان را بگذارید، در اتاق‌تان را ببندید و با یکی از آهنگ‌های دوست داشتنی‌تان برقصید و رها شوید.

 

ارسال به هم میهنهم میهن

درباره ی کلیپ سرا

کانال تلگرام سایت: https://telegram.me/danakadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *