گزارش رویترز از دستورالعمل «ملایم‌تر» تیلرسون درباره برجام


گزارش رویترز از دستورالعمل «ملایم‌تر» تیلرسون درباره برجام

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,تیلرسون
گفته می‌شود وزیر خارجه آمریکا دستورالعملی در مورد برجام خطاب به دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در پاریس، لندن، برلین و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) نوشته که سیاست‌های ترسیم‌شده برای سفارتخانه‌های ایالات متحده ملایم‌تر از سخنان دونالد ترامپ در رابطه با آینده برجام است. خبرگزاری رویترز با انتشار متن دستورالعمل رکس تیلرسون خطاب به این دیپلمات‌ها گزارش داده بر اساس این دستورالعمل، واشنگتن خواهان «تعهد مشخص» قدرت‌های اروپایی برای برطرف‌کردن «نقص‌های برجام» است. 

به گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ ١٢ ژانویه اعلام کرده بود تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را برای آخرین بار تمدید می‌کند مگر آنکه کشورهای اروپایی تا ۱۲ می، ۲۲ اردیبهشت، «ایرادهای وحشتناک» برجام را برطرف کنند. یادداشت تیلرسون یک روز پس از سخنان آقای ترامپ ارسال شده و تاکنون رسانه‌ای نشده بود. بر اساس این دستورالعمل، آمریکا خواستار محدودشدن برنامه موشکی ایران، تشدید بازرسی‌های بین‌المللی از تأسیسات ایران و لغو بندهای موسوم به «غروب آفتاب» در برجام است که بر برطرف‌شدن کامل محدودیت‌های هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ تأکید دارد.

 

بر این اساس، ادامه حضور آمریکا در برجام به موافقت قدرت‌های اروپایی برای مذاکره با ایران برای برطرف‌کردن ایرادهای دولت دونالد ترامپ به برجام بستگی دارد. این در حالی است که دونالد ترامپ تأکید کرده بود که در صورت برطرف‌نشدن «نقص‌های برجام» تا ۱۲ می، آمریکا به طور کامل از این توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق‌شده دوباره برقرار خواهند شد.

 

او در سخنانش به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که این آخرین فرصت آنهاست. وزارت امور خارجه از واکنش درباره انتشار این خبر خودداری کرده است اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در این وزارتخانه نوشته است این امیدواری وجود دارد که «نقص‌های برجام» از طریق توافق برای تغییر بعضی از مفاد آن، امضای یک موافقت‌نامه الحاقی یا مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف شود. هم‌زمان، بعضی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی در گفت‌وگو با رویترز گفته‌‌اند که نمی‌دانند تا چه حد می‌توان روی چنین دستورالعملی حساب کرد. به گفته یکی از دیپلمات‌ها «هیچ‌کس از خواسته‌های ترامپ مطمئن نیست».

 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.