خدا این افراد را دوست دارد

خدا توبه کننده را دوست دارد

خدا این افراد را دوست دارد

«توبه» در اصل به معنى بازگشت از گناه است (این در صورتى است که به شخص گنهکارى نسبت داده شود) ولى در قرآن و روایات اسلامى بارها به خدا نسبت داده شده است در این صورت به معنى بازگشت به رحمت است، همان رحمتى که به خاطر ارتکاب گناه از گنهکار سلب شده بود، پس از بازگشت او به خط عبادت و بندگى خدا، رحمت الهى به او باز مى گردد و به همین دلیل یکى از نامهاى خدا، «توّاب» (یعنى بسیار بازگشت کننده به رحمت یا بسیار توبه پذیر) است.

توبه هرگاه حقیقى و واقعى باشد، و از اعماق جان برخیزد و جامع شرایط باشد، به یقین مقبول درگاه خدا مى شود، و آثار و برکاتش نمایان مى گردد.

شخص توبه کار پیوسته در فکر جبران گذشته است، و از آنچه از نافرمانى ها و عصیان از او سر زده نادم و پشیمان است.

توبه کاران واقعى، خود را از مجالس گناه دور مى دارند واز عواملى که گناه را وسوسه و تداعى مى کند، بر حذر مى باشند.

توبه کاران خود را در پیشگاه خدا شرمنده مى بینند، و همواره درصدد کسب رضاى او هستند.

إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما (فرقان/۷۰) مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است

توبه حقیقى و واقعى آثار عجیبى دارد! هنگامى که انسان توفیق چنین توبه اى پیدا مى کند، و با اعمال صالح، گذشته را جبران مى نماید، خداوند گناهان گذشته اش را مى بخشد، و آنها را از پرونده اعمالش مى شوید، و او را به خاطر آن گناهان مجازات نمى کند؛ بلکه اگر تعجّب نکنید، طبق صریح آیات مورد بحث، تمام آن گناهان را تبدیل به حسنات و ثواب مى نماید! یعنى عذر خطاکار را مى پذیرد، و او را مورد عفو قرار مى دهد، و از مجازاتش صرفنظر مى نماید، و هدیه اى با ارزش هم به او عنایت مى کند!
آیا بالاتر از این نوع تکریم و بزرگوارى سراغ دارید! آیا شما هیچ انسان کریم و بزرگوارى را مى شناسید که با خطاکاران این گونه برخورد کند! (۱)

منابع:
۱- خلاصه ای از کتاب والاترین بندگان، آیت الله مکارم، ص: ۲۰۶

جهت اطاع بیشتر به کتاب رجوع شود به کتاب هایی مثل :

۱-  توبه ‎آغوش رحمت، نویسنده: استاد حسین انصاریان.
۲- توبه، اثر بیست و سوم از «مجموعه امام خمینی(س) و مفاهیم اخلاقی»، به کوشش: محمد تقی خلجی.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.