اگر می خواهی دلی آرام و ضمیری شاد داشته باشی…..

aramesh

اگر می خواهی دلی آرام و ضمیری شاد داشته باشی…..

همیشه آرامش یکى از گمشده ‏هاى مهم بشر بوده، و به هر درى مى ‏زند تا آن را پیدا کند، و اگر تلاش و کوشش انسان ها را در طول تاریخ براى پیدا کردن آرامش از طرق” صحیح” و” کاذب” جمع آورى کنیم خود کتاب بسیار قطورى را تشکیل مى‏ دهد.

یکى از عواملى که به بهداشت روانى انسان لطمه ‏هاى سختى وارد مى ‏کند و آرامش او را برهم مى ‏زند و منشأ بسیارى از بیمارى ‏ها مى ‏گردد، اضطراب، نگرانی ها و دلهره ‏ها مى‏ باشد.

براى این بیمارى علائمى همچون انزوا طلبى، در خود فرورفتن، خودکم‏بینى و بیهوده انگارى است، احساس ناخوشایند و …ذکر کرده اند» (۱)

اما دلائل این بیماری به طور مختصر:

– شخص افسرده از اینکه همه چیز را مطابق میل خود نمى ‏بیند داراى افسردگى شده است، در حالى که ما نباید بخاطر اینکه چون به همه آنچه مى‏ خواهیم، نرسیدیم، افسرده شویم. امری محال است که تمام دنیا بر طبق میل ما باشد.

– شخص افسرده گمان مى‏ کند که همه ناگوارى ‏ها از بیرون وجود اوست، در حالیکه عمده تلخى‏ ها عکس ‏العمل و پاسخ خصلت‏ ها و کردارهاى خود ماست.

قرآن در این باره می فرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ‏ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ (شوری/۳۰) هر مصیبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است که انجام داده ‏اید، و بسیارى را نیز عفو مى ‏کند!

-شخص مضطرب نگران آنست که آینده چه خواهد شد. این حالت را مى‏ توان با توکّل بر خدا و پشتکار درمان کرد.

وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ‏ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً (طلاق/۳) و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى ‏دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى‏ کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى‏ رساند؛ و خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است‏.

خداوند در این آیه ضمانت کرده که هر کس توکل کند در نمى‏ ماند، و خداوند قادر بر انجام این ضمانت است.

اقای قرائتی در تفسیر نور درباره اضطراب و نگرانی ها با توجه به آیه چنین می گوید: یاد خدا و قدرت و عفو و لطف او مى‏ توان اضطراب را به آرامش و شادابى مبدل ساخت. بعد ایشان ادامه می دهد: تفسیر آیه‏ «الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّه (رعد/ ۲۸) ِآنها کسانى هستند که ایمان آورده ‏اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد» را در روز ۱۴ خرداد ۷۳ در همدان مى‏ نویسم، کسى‏ که در پایان وصیّت‏نامه بسیار مهم خود مى ‏فرماید: «من با دلى آرام و قلبى مطمئن و ضمیرى شاد و روحى امیدوار به ‏فضل الهى از خدمت شما مرخص مى ‏شوم.» (۲)

خلاصه:

به طور کلى” آرامش” و” دلهره”، نقش بسیار مهمى در” سلامت” و” بیمارى” فرد و جامعه و سعادت و بدبختى انسان ها دارد، و چیزى نیست که بتوان از آن به آسانى گذشت .تاریخ بشر پر است از صحنه ‏هاى غم ‏انگیزى که انسان براى تحصیل آرامش به هر چیز دست انداخته و در هر وادى گام نهاده، و تن به انواع اعتیادها داده است.
ولى قرآن با یک جمله کوتاه و پر مغز، مطمئن ترین و نزدیکترین راه را نشان داده و مى‏ گوید:” بدانید که یاد خدا آرام بخش دلها است”

ایمان به خدا و توجه به آزادگى مؤمن که همیشه با” زهد و پارسایى سازنده” و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگى مادى همراه است به همه این اضطراب ها پایان مى‏ دهد، هنگامى که روح انسان” على ‏وار” آن گونه وسعت یابد که بگوید:
” دنیاى شما در نظر من بى ‏ارزشتر از برگ درختى است که در دهان ملخى باشد که آن را مى‏ جود” (۳)

منابع:

۱-اقتباس از: کاپلان سادووک، خلاصه روان‏پزشکى، ج ۲٫
۲-خلاصه ای از تفسیر نور( چاپ جدید)، ج‏۴، ص: ۳۵۹
۳- نهج البلاغه خطبه ۲۲۴٫

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.