بهتر است که نگاهش نکنی

کنترل چشم

نگاهش نکنی برای روحت بهتر است.بهتر است که نگاهش نکنی.

آیا می دانید یکی از عواملی که به جامعه لطمه سنگینی وارد می کند، چشم چرانی است؟
آیا می دانید که چشم چرانی چه مفاسد بزرگی برای جامعه دارد؟
ایا می دانید که کنترل چشم چه آثار مثبت و سازنده ای برای جامعه و فرد دارد؟

نگاه‌های آلوده که در عرف ما از آن به «چشم چرانی» تعبیر می‌شود منشاء انحرافات مختلف جنسی می باشد. از این رو، برای پاکسازی دل،باید ابتدا دیده را از آلاینده‌ها زدود و در همین راستا می‌باشد که،قرآن کریم پیش از دعوت به عفت جنسی، به عفیف ساختن نگاه سفارش می کند.

در قرآن می خوانیم : قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ (*) وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ —وَ به مردان و زنان مومن بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزه ‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏ دهید آگاه است!(نور ۳۰-۳۱)

سفارش به کنترل نگاه و خود دارى از چشم‏ چرانى‏ به مردان، از دیگر مواردى است که در این آیه مطرح شده است. این دستور بى شک مانع قسمت زیادى از اعمال منافى عفّت مى‏ شود، و بستر آن را از بین مى‏ برد.

همین سفارش به زنان نیز شده است. دختران و زنان نیز اگر نگاه خود را کنترل نموده، و از نگاه هاى شهوت ‏آلود و توأم با لذّت به جنس مخالف اجتناب کنند، و حتّى از نگاه هایى که احتمال آلوده شدن مى‏ رود بپرهیزند، دامان آنها پاک خواهد ماند.

در اینجا نیز مراد از «غض بصر» بستن چشم نیست، بلکه پایین آوردن نگاه است، به گونه ‏اى که انسان نامحرم را ببینند (۱)

روایاتی درباره نگاه:

امام صادق علیه السلام فرمود:
کسى که انتظار فرج مى‏ کشد، چند علامت دارد. اولین علامت این فرد آن است که معده ‏اش به یک لقمه حرام آلوده نمى‏شود. دومین علامتش هم این است که چشم خود را از حرام مى‏ پوشاند. (۲)

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ چشمان با ارزش را این گونه توصیف می کند.
همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد.(۳)

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
نگاه بد، تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است. هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ایمانى مى‏ دهد که از درون، شیرینى آن را احساس مى‏ کند.(۴)

چند نکته پایانی:
با اینکه خداوند در قرآن به جزئیات احکام نماز و زکات اشاره نکرده و بیان آنها و بسیارى از مسائل دیگر را به عهده‏ ى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله گزارده، ولى در بیان مسائل خانوادگى و تربیتى به ریزترین مسائل پرداخته است.

همچون مردان که باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلکه باید نگاه خود را کنترل کنند. (۵)

نتیجه:

در واقع، نگاه های آلوده، مسموم و شهوت انگیز، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایند و محصولی جز فحشا، سیاهی دل؛ مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، نخواهد داشت. چشم چرانی دام شیطانی، بذر شهوت و رویشگاه فسق و فجور است که دل را می لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فتنه و فساد در جامعه می شود.

منابع:
۱- خلاصه ای از تفسیر نمونه ج‏۱۴ ۴۳۷
۲- دعائم‏ الإسلام، ج ۱، ص ۶- ۷:
۳-بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۵٫
۴-. بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۸٫
۵-خلاصه ای از تفسیر نور، ج‏۶، ص:۱۷۴

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.