قرآن و مساله سیگار کشیدن/فتوای مراجع درباره سیگار کشیدن

etiad1-1

آیا سیگار کشیدن حرام است؟
آیا در قرآن و روایات از سیگار کشیدن نهی شده است؟
آیا مراجع تقلید درباره این موضوع، فتوایی دارند؟

برای پاسخ به این سوالات باید گفت که:
فتوایی صریح در روایات مبنی بر نهی از کشیدن سیگار، وجود ندارد. اما می شود با توجه به آیات و روایات می توان گفت که سیگار با توجه به ضررهایی (کشیدن سیگار یکی از علل اصلی ایجاد سرطان و مرگ ناشی از سرطان است و باعث به وجود آمدن سرطان‌های ریه، مری، حنجره، گلو، کلیه، مثانه، لوزالمعده، معده، و گردن رحم، و … می‌شود.) که دارد مورد نهی واقع می شود.

قرآن می فرماید: «ِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَه (بقره/۱۹۵) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید!»
این آیه می فرماید: انسان حق ندارد کاری کند که بی جهت خودش به خطر بیفتد. به تعبیر دیگر خودکشى وضرر به نفس، حرام قطعى است که از آیه استفاده مى‏ شود. (امّا شهادت طلبى «همچنان که امام حسین و یارنش انجام دادند» در مواردى که اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در هلاکت نیست.)

اما فتوای مراجع تقلید در این زمینه.

آیه اللَّه مکارم شیرازى مى‏ فرماید: مصرف سیگار مطلقا حرام است‏(۱)
برخى از مراجع تقلید همچون آیات عظام: صافى، سیستانى، خامنه ‏اى فرموده ‏اند: استعمال سیگار در صورت داشتن ضرر قابل توجه حرام است‏. (۲)

کشیدن سیگار به صورت تفریحى که اعتیاد نیاورد چه حکمى دارد؟ جواب: مقتضاى احتیاط اجتناب است.(۳)

استعمال سیگار در اماکن عمومى که موجب آزار و اذیت دیگران مى‏شود چه حکمى دارد؟جواب: اگر موجب اذیت دیگران شود جایز نیست.(۴)

استعمال دخانیات در اماکن عمومى چه حکمى دارد؟ جواب: آیه اللَّه خامنه ‏اى: اگر بر خلاف مقررات داخلى ادارات و اماکن عمومى باشد و یا موجب اذیت و ناراحتى دیگران و ضرر رساندن به آنان شود جایز نیست؟ (۵)

سؤال: استعمال مواد مخدّر از قبیل: تریاک، هروئین، حشیش، مرفین، مارى جوانا و … به صورت خوردن، کشیدن، تزریق و … چه حکمى دارد؟ (۶)
جواب: استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان حرام است‏.

آیه اللَّه مکارم شیرازى مى‏ فرماید: بدون شک استفاده از تریاک و سایر موارد مخدّر و خرید و فروش آن و شرکت در جلساتى که در آن از مواد مخدر استفاده مى‏ شود از گناهان کبیره است و بر آحاد مردم و جامعه مسلمان لازم است که با استفاده از تمام وسائل جلو این کار را بگیرند و هر گونه شرکت در کشت و فروش و حمل و نقل و استفاده از آن نیز از محرمات واضح است حتى استفاده تفنّنى براى سرگرمى از آن جایز نیست و تبلیغ آن براى افراد دیگر حرام است. استفاده خودسر از آن به عنوان دارو نیز جایز نمى‏ باشد.(۷)

منابع:
۱-استفتائات جدید، ج ۳، ص ۱۷۳ ..
۲- محمود اکبری، پسران چه مى پرسند؟، ص: ۵۳
۳-جامع المسائل فاضل، ج ۱، ص ۲۵۰، س ۹۶۶ ..
۴-محمود اکبری، مسائل جدید از دیدگاه علماء مراجع تقلید، ج ۲، ص ۱۳۷ ..
۵- اجوبه الاستفتائات، ص ۳۱۲، س ۱۳۹۸ ..
۶- اجوبه الاستفتائات آیه اللَّه خامنه ‏اى، ص ۳۱۲، س ۱۴۰۲؛ استفتائات جدید مکارم، ج ۳، ص ۱۷۰ ..
۷- استفائات جدید، ج ۳، ص ۱۷۲ ..

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.