شباهت داعش با خوارج

شباهت داعش با خوارج

خوارج، گروهی از مسلمانان بودن که پس از جنگ صفین و قضیه حکمیت، بر امام علی(ع) خروج کردند و سپس با ایجاد ناامنی، جنگ نهروان را برپا کردند. پس از شکست نهروان بازماندگان این گروه، بر پایه آرای خود جریان اجتماعی، سیاسی، نظامی و اعتقادی خاصی را پدید آوردند و در طول زمان به شاخه‌های متعدد تقسیم شدند و بخش‌هایی از قلمرو اسلامی را تصرف کردند.

آیا می دانید داعش و خوارج چه شباهتی به همدیگر دارند؟ ایا می دانید که عملکرد داعش و وهابیون بسیار شبیه به هم است؟  آیا می دانید که داعش و خوارج از حیث عملکرد در بعضی از رفتارها شباهت نزدیکی به هم دارند؟ آیا می دانید داعش و خوارج تمام فرقه های دیگر غیر از خود را کافر می دانند؟

آیا می دانید داعش و خوارج شعار “لا اله الا الله محمد رسول الله ” را سر می دهند ولی در عمل اعتقاد راسخی به خدا ندارند؟ ایا می دانید داعش و خوارج، قرآن می خوانند ولی قرآن در آن ها اثر نمی کند؟

پس با ما باشید تا گفتار بالا را برای شما با دلیل ثابت کنیم.

اگر کسی تاریخ را بدون تعصب مطالعه و بررسی کند، به متعصب و متحجر بودن خوارج پی‌ می‌‍‌برد، گروهی که دارای افکاری منجمد و برداشتی غلط از اسلام بودند. در این پست کوتاه به شباهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میان این این فرقه با وهابیون و داعش می‌پردازیم و ثابت می‌کنیم که این سه فرقه‌ از نظر عقیدتی و عملی بسیار مشابه هم هستند.

شباهت اول:

شعار خوارج این بود که می‌گفتند: «لا حکم الا لله.[۱]حکومتی جز حکومت ‌خدا نیست». امام علی (علیه السلام) به کسانی که این شعار را می‌دادند فرمود: «کلمهُ حقّ یُرادُ بها باطل.[۲] کلمه حقی است که از آن باطل اراده شده است».

همچنین شعار وهابی‌ها این است که: «دعا، شفاعت، توسل و مدد خواهی جز از خدا و برای خدا نیست.»[۳] این سخن، درست است ولی وهابی‌ها منظور نادرستی از آن اراده کرده‌اند.

شباهت دوم:

پیامبر اکرم درباره خوارج این چنین فرمود : «یَحْقِرُ أَحَدُکُمْ صَلَاتَهُ مَعَ صَلَاتِهِمْ وَصِیَامَهُ مَعَ صِیَامِهِمْ یَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَا یُجَاوِزُتراقیهم[۴] نماز و روزه شما در برابر نماز و روزه آن‌ها ناچیز است، اما ایمان آن‌ها ظاهری است و از حلقومشان تجاوز نمی‌کند.» وهابی‌ها و داعش نیز این چنین‌اند به ظاهر ادعا دارند دین را اجرا می‌کنند ولی افرادی خشن و دور از اسلام هستند. با نگاهی به شعار داعش «لا اله الا الله، محمد رسول الله» و عملکرد وحشیانه داعش، حقیقت این مطلب آشکار می‌شود.
شباهت سوم: خوارج جز خود، بقیه مسلمانان را کافر می‌دانستند و می‌گفتند کسی که مرتکب گناه کبیره می‌شود، در آتش مخلد خواهد بود و همچنین خون و مال مسلمانان جز خود را حلال می‌دانستند.[۵]

وهابی‌ها و خوارج نیز وضعی مشابه آن‌ها را دارند، آنان سایر مسلمانان را به جز فرقه خود، مشرک می‌دانند.

پی‌نوشت:

[۱]. اندلسی، العقد الفرید، ج ۲ ص ۲۱۸، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۲۰هـ / ۱۹۹۹م.
[۲]. محمد بن عبد الوهاب، مؤلفات محمد بن عبد الوهاب فی العقیده، ج ۱، ص ۱۵۴. دار النشر: جامعه الإمام محمد بن سعود، الریا
[۳]. أبی محمد عبد الله بن عبد الحکم، سیره عمر بن عبد العزیز على ما رواه الإمام مالک بن أنس وأصحابه، ج ۱، ص ۱۴۷، دار النشر: عالم الکتب، بیروت، ۱۴۰۴هـ / ۱۹۸۴م، تحقیق: أحمد عبید
[۴]. أحمد بن حنبل الشیبانی، السنه لعبد الله بن أحمد، ج ۲ ص ۶۴۶، دار النشر: دار ابن القیم، الدمام، ۱۴۰۶، تحقیق: د. محمد سعید سالم القحطانی
[۵]. شهرستانی، الملل والنحل ج ۱ ص ۱۳۷، دار النشر: دار المعرفه، بیروت، ۱۴۰۴، تحقیق: محمد سید کیلانی

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.