شکل ظاهری امام زمان طبق کتب اهل سنت

شکل ظاهری امام زمان طبق کتب اهل سنت

متاسفانه بعضی از اهل سنت وجود امام زمان را بدون هیج دلیلی انکار می کنند، در حالی که این افراد اگر به کتاب های خود را مطالعه کنند، در می بایند که نه تنها به وجود امام زمان تصریح شده است بلکه خصوصیات و شمایل ظاهری ایشان هم بیان شده است.

اما در این نوشتار به خصوصیات ظاهری و حکومتی امام زمان طبق کتب شیعه و سنی می پردازیم.

در کتب اهل سنت آمده است که:

این حدیث در دوازده کتاب اهل سنت آمده است: « میان شما و رومیان چهار صلح است، چهارمین آن به دست مردى از نسل هرقل خواهد بود و هفت سال دوام مى‌یابد، مردى از طائفه عبدقیس به نام مستور بن خیلان، عرض کرد اى رسول خدا، در آن روز پیشواى مردم کیست؟ پیشواى مردم مهدى است که از فرزندان من مى‌باشد که چون ظهور کند به صورت مرد چهل ساله مى‌نماید. رخسارش چون ستاره تابان مى‌درخشد و در سمت راست رخسارش خال سیاهى است، دو عباى قطرى پوشیده.» (۱)

در کتب شیعه هم روایات زیادی درباره شمایل امام زمان آمده است.

بنابر روایات، آن امام همام (ع) چهره‏ اى گندمگون دارد با ابروانى کشیده، چشمانى سیاه و درشت و نافذ، شانه پهن، دندان‏هایى براق و با فاصله، بینى کشیده و زیبا و پیشانى بلند. استخوان بندى‏اش استوار و خوش ترکیب است و انگشتانى درشت دارد.
گونه‏ هایش گم گوشت و اندکى به زردى مى ‏گرایند. بر گونه راستش خالى سیاه جاى گرفته است. عضلات بدنش ورزیده و پیچیده‏ اند. بلندى موى سرش به قدرى است که به لاله گوش رسیده است.
چهره‏ اش در هاله‏ اى از شرم بزرگوارانه و شکوهمند پوشیده است و نشان از حشمت و شکوه رهبرى دارد. نگاهش آدمى را دگرگون مى‏ کند و خروشش دریاسان است و فریادش همه ‏گیر (۲)

پیامبر اسلام (ص) درباره ویژگى‏ هاى ظاهرى او مى‏ فرماید: «مهدى از من است.پیشانى‏اش گشاده است و نورانى، و بینى‏اش باریک و کشیده.» (۳)

امام على (ع) نیز او را چنین وصف مى‏ کند: «چهره ‏اش زیبا است و موهایش فریبا و درخشندگى صورتش بر سیاهى محاسنش غلبه دارد.» (۴)

در کتب تفسیری اهل سنت درباره قیام امام زمان می خوانیم که:

پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ است در آن زمان، مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند. و این که گفته شده است مهدی همان عیسی است نادرست است زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده که مهدی از خاندان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است.(۵)

در کتاب البیان آمده است:«کسی که خدا او را بر همه ادیان چیره می‌گرداند، مهدی از فرزندان فاطمه است» (۶)

و روایات بسیار زیاد دیگر در این باره. اکنون باید از منکرین امام زمان پرسید با این روایات چه می کنید؟
منابع:
۱- طبرانی، المعجم الکبیر، ج ۸ ص ۱۰۱
۲- نویسنده: پژوهشکده تحقیقات اسلامى‏ ، فرهنگ شیعه، ص: ۲۹۱
۳- بحارالانوار، ۵۱/ ۸۰ و ۹۰
۴- بحارالانوار، ۵۱/ ۳۶
۵- الجامع لأحکام القرآن،قرطبى محمد بن احمد، ج‏۸، ص: ۱۲۱
۶- نورالابصار، شبلنجی، ص ۳۴۳

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.