از زندگی راضی باش

رضایت از زندگی

رضایت از زندگی

انسان الهى معتقد است که این جهان و نظاماتى که بر آن حکمفرما است، همه از ذات لا یزال خداوندى سرچشمه گرفته است. این اعتقاد در زندگى انسان از جهاتى تأثیرات مطلوبى دارد؛ از جمله اینکه باعث مى‏ شود مؤمن آسوده‏ خاطر باشد و بدون تشویش و ناراحتى روحى زندگى کند و به اصطلاح آب خوش از گلویش پایین برود.

رسیدن به چنین آرامشى که خواسته همه افراد بشر است از نظر علماى اخلاق، با داشتن صفاتى مانند تسلیم و رضا و توکل امکان‏ پذیر است؛ یعنى اگر کسى تسلیم قضا و قدر الهى و راضى به رضاى خدا باشد، در زندگى خود نگرانى نخواهد داشت. به قول حافظ:

رضا به داده ده از جبین گره بگشاى‏                     که بر من و تو درِ اختیار نگشوده است‏

مقصود حافظ از اینکه مى‏ گوید: «بر من و تو در اختیار نگشوده است»، این نیست که ما در کارهاى خود مجبور هستیم. مقصود او این است که کار این جهان و نظام آفرینش به دست ما نیست؛ بلکه به دست خداوندى است که هرچه پیش مى‏ آورد، خوب است. در نتیجه ما باید راضى باشیم و گره و چین بر پیشانى ما ظاهر نشود. صفت تسلیم و رضا، در اثر شناخت خدا به دست مى‏ آید و به انسان اطمینان قلب و سکون خاطر مى‏دهد و دیگر پریشان احوال نیست.

در این عالم گاهى براى انسان حوادثى پیش مى ‏آید که با طبع و میل او ناموافق و ناسازگار است؛ مثلا ممکن است فرزند انسان در جنگ شهید شود که معمولا به علت علاقه‏ اى که به فرزند خود دارد، این امر براى او ناگوار است و یا مال و آبرو و حیثیت او از بین برود و یا مریض شود. این قبیل حوادث، در دنیا، چه براى خداپرست و چه غیر او، فراوان روى مى‏ دهد؛ اما انسان الهى به این حوادث و پیشامده اى ناگوار روزگار، خوش ‏بینانه نگاه مى‏ کند و خاطر خود را آسوده مى‏ سازد و به اصطلاح فلسفه او فلسفه خوش‏بینى است.

امام علی سلام الله علیه درباره رضایت از زندگی می فرماید: « هر کس به آنچه خداوند به او داده است راضى باشد، راحت‏ترین زندگى را دارد.» (۱)

امام جعفر صادق (ع) : هر که به یک زندگی ساده از خدا راضی باشد خدا هم به عمل اندک او راضی شود .(۲)

منابع:
۱-غررالحکم، ح ۳۳۹۷
۲-اصول کافی ، ج ۳ ، ص ۲۰۷
کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.