گزارش تخصصی دبیر شیمی : چگونگی همگام شدن با جهانی شدن آموزش شیمی در عصر ارتباطات و اطلاعات

گزارش تخصصی دبیر شیمی : چگونگی همگام شدن با جهانی شدن آموزش شیمی در عصر ارتباطات و اطلاعات

گزارش-تخصصی-دبیر-شیمی--چگونگی-همگام-شدن-با-جهانی-شدن-آموزش-شیمی-در-عصر-ارتباطات-و-اطلاعاتفرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات ۵۳ صفحه

فهرست مطالب

چکیده ۴

مقدمه ۵

موانع ومشکلات تدریس شیمی ۱۱

اهداف گزارش تخصصی : ۱۲

هدف اختصاصی : ۱۲

اهداف جزئی : ۱۲

مقایسه با شاخص : ۱۲

ارزیابی از وضع موجود ۱۲

گردآوری اطلاعات ۱۲

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول ۱۳

اجرای راه حل، مرحله اول ۱۴

سطح دانش: ۱۴

سطح درک و فهم ۱۴

سطح کاربرد ۱۴

ارزیابی از وضعیت بعد از اجرای راه حل، مرحله اول ۱۵

جدول:۱ فراوانی بر حسب نمرات کسب شده از صفر تا سه ۱۵

جدول:۲ فراوانی بر حسب نمرات کسب شده از صفر تا یک برای سطوح مختلف ۱۶

نمودار:۱ فراوانی بر حسب نمرات کسب شده از صفر تا یک برای سطوح مختلف ۱۷

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول ۱۷

ارزیابی از وضعیت و جمع آوری اطلاعات ، مرحله دوم ۱۷

بعضی از یافته های این مرحله عبارتند از: ۱۸

پیشینه تحقیقات ۱۹

مفهوم نوآوری در آموزش ۲۲

ویژگی های نوآوری در آموزش ۲۲

نوآوری و تحول در کلاس درس ۲۲

استفاده از چندرسانه ای های آموزشی در تدریس ۲۳

استفاده از CD های آموزشی در تدریس ۲۵

استفاده از رایانه و اینترنت در تدریس ۲۵

استفاده از وبلاگ آموزشی در تدریس ۲۶

استفاده از روش فعال یاددهی – یادگیری مبتنی بر ICT…………………………………………………..27.

اجرای راه حل ، مرحله دوم ۲۸

ارزیابی از وضعیت بعد از اجرای راه حل، مرحله دوم ۳۱

جدول:۴ فراوانی بر حسب نمرات کسب شده از صفر تا یک برای سطوح مختلف ۳۲

نمودار:۲ فراوانی بر حسب نمرات کسب شده از صفر تا یک برای سطوح مختلف ۳۲

۳

جدول:۵ مقایسه پیشرفت تحصیلی در هریک از سطح هاو میانگین کلاس ۳۳

نمودار:۳ مقایسه پیشرفت تحصیلی در هریک از سطح هاو میانگین کلاس ۳۳

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله دوم ۳۴

ارزیابی از وضعیت، مرحله سوم ۳۴

اجرای راه حل، مرحله سوم ۳۴

ارزیابی از وضعیت بعد اجرای راه حل و تجزیه و تحلیل، مرحله سوم ۳۵

ارزیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن ۳۵

نتایج حاصل از اقدام ۳۷

نقاط قوت اجرای طرح ۳۷

نقاط ضعف انجام طرح ۳۷

نتیجه گیری و پیشنهادات ۳۸

منابع مورد استفاده: ۴۵

۴

چکیده

درس شیمی از دروسی است که درک مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است و معمولا نگرش مثبت نسبت به آن وجود ندارد. درس شیمی به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و کاربردی بودن، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، باشبیه سازی و پویانمایی (انیمیشن) رایانه ای دارد. در واقع بسیاری از مفاهیم را که نشان دادن آن ها حتی در آزمایشگاه دشوار یا غیرممکن است، مانند: حرکت مولکول های گاز، حرکت ذرات باردار درون یک محلول، ساختار مولکولی ترکیبات، …. را می توان با شبیه سازی رایانه ای به آسانی قابل ارائه کرد. بنابراین بهره گیری از رایانه در کلاس درس موجب افزایش یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود. یکی از بارزترین تأثیرات بهره گیری از

رایانه، تعامل فراگیران با یکدیگر و با معلم است.

البته هنوز در میان صاحب نظران، در زمینه سودمندی بهره گیری از رایانه در آموزش و یادگیری اختلاف نظرهایی وجود دارد، زیرا برخی از آنان رویکرد به این مقوله را تنها موجی گذرا می دانند و در مورد تأثیر عمیق و واقعی آن تردید دارند و برخی دیگر رؤیای مدرسه هوشمند، مدرسه بدون دیوار، مدرسه مجازی و …. در سر می پرورانند.

در این طرح گزارش تخصصی سعی بر این بوده است که در عصر اطلاعات و ارتباطات با جهانی شدن آموزش شیمی همگام شوم. بنابراین در پی روشی برای تلفیق فناوری های نو در امر تدریس بودم. به دلیل حساسیت های خاص کتاب شیمی۲، و وجود مطالب حجیم و سنگین در این کتاب، تصمیم گرفتم که امسال این روش را در کلاس دوم ریاضی انجام دهم. لازم به ذکر است این روش البته با کمی تفاوت سال قبل در کلاس اول انجام شد که نتیجه خوبی داشت.

در انجام این طرح مشکلات بسیاری سر راهم بود که با ترفندهای مختلف آن ها را از سر راه خود برداشتم و جو مناسبی را در کلاس به وجود آوردم. مشکل عمده ای که داشتم این بود که روش های تدریس سنتی بخصوص در درس شیمی بیشتر از هر روش دیگری مورد قبول همگان بود، درنتیجه می بایست روش سنتی را با فناوری های نو و از جمله IT وICT ادغام می کردم. با در نظر گرفتن

۵

شرایط حاکم بر مدرسه محتاطانه عمل نمودم. دانش آموزان را بدون آن که متوجه شوند آهسته آهسته درگیر فناوری های نو از جمله IT کردم.

نتیجه کامل رضایت بخش بود. علاقمندی دانش آموزان به قدری زیاد بود که مجبور بودم بیشتر وقت و زمان خود را صرف مطالعه برای هرهب وری مفیدتر از رایانه و اینترنت کنم. ضمنا زمان بیشتری را صرف بررسی تکالیف دانش آموزانم نمایم. به این ترتیب توانستم با جهانی شدن آموزش شیمی همگام شوم و دانش آموزانی فعال، محقق، پویا و آشنا به فناوری نو تربیت کنم. نظر آن ها را نسبت به درس شیمی مثبت کنم و اطلاعات علمی آن ها را به روز کرده و افزایش دهم.

مقدمه

عصر کنونی را به دلیل افزایش اطلاعات علمی و فناوری های نوین که همه ارکان اجتماعی و زندگی روزمره را دگرگون کرده است، عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده اند. انقلاب اطلاعاتی، پیشرفت روزافزون علم و موضوع جهانی شدن، عواملی هستند که ضرورت پرداختن به موضوع مهم »نوآوری برای ایجاد تحول در آموزش« را دوچندان می کنند. معلم به سبب سروکار داشتن با امر آموزش و تربیت فرزندان این مرز و بوم باید به طور مستمر، همگام و هماهنگ با تحولات کشور، روش ها و راهبردهای آموزشی و تربیتی خود را تغییر دهد.

با این که به طور کلی پایه و اساس تحولات تعلیم و تربیت در جهان، از علم و فناوری نشأت می گیرد، ولی در عمل ثابت شده است که اغلب تحولات بزرگ در آموزش و پرورش، ریشه در تجربیات و تلاش علمی و عملی معلمان هوشمند و آینده نگر داشته اند. امروزه معلمان توانسته اند با به کارگیری علم و فناوری های جدید اطلاعاتی، روش هایی نو خلق کنند و کلاس درس را از محدوده چهاردیواری خارج کنند و با سایر مراکز علمی و آموزشی جهان مرتبط سازند. یکی از این دگرگونی های شگفت آور در کلاس درس این است که، امروزه کلاس های درس در فضایی قرار گرفته اند که هر آن می توانند با هر نقطه ای از جهان ارتباط برقرار کنند. از این رو، دیگر نمی توان از روش های معمول آموزش انتظار معجزه داشت و به آن ها پای بند بود. با توجه به تحولات عظیمی که هر لحظه در کشور رخ می دهند،

۶

آموزش و پرورش، به ویژه معلمان، باید هماهنگ و همسو با تحولات کشور گام بردارند و در این میان، روش ها و رویکردها و نگرش های آموزشی خود را متناسب با تحولات کشور و پیشرفت های جهانی تعلیم و تربیت نوسازی کنند. در حقیقت معلمان به جای تقلید و تبعیت از برنامه ها و الگوهای آموزشی بیگانگان، باید تلاش کنند جهش خلاقانه ای در نهاد آموزش و پرورش به وجود آورند.

در سال های اخیر، برخی از کشورهای مسلمان در حال توسعه، با استفاده از نوآوری های آموزشی نظیر تلفیق رشته های درسی بهره گیری از علم و فناوری، توسعه پژوهش در آموزش، ایجاد مدارس هوشمند و مجازی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه ها و …… توانسته اند، بسیاری از موانع را بردارند و از آموزش و پرورشی پیشرفته برخوردار شوند. نتیجه تجربیات این کشورها نشان می دهد که در امر آموزش، تغییر نگرش معلمان، بسیار مؤثرتر از توسعه ابزارهای جدید آموزشی است. به دیگر سخن، تحول در آموزش و پرورش باید از معلم و کلاس درس شروع شود.

هرگز دور از انتظار نیست که فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها پس از دو دهه بعد از ظهور، به این اندازه بر مبادله اطلاعات، آن هم به صورت online در عرصه ها و ابعاد گوناگون زندگی بشری تأثیر بگذارد و هر روز، بیش تر و سریع تر از دیروز بر محدودیت های زمانی و مکانی غلبه کند، مرزهای جغرافیایی را در هم نوردد و جهان را در چنگال کاربران خود قرار دهد. در عین حال بتواند پا به میدان تعلیم و تربیت بگذارد و از جمله، آموزش شیمی را به گونه ای باور نکردنی متأثر سازد.

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.