کسانی که گوشت مرده می خورند.

۱۷۷۵۲_۵۲۱

آیا می دانید گناهی وجود دارند که در صورت ارتکاب، مانند این است که انسان گوشت مرده می خورد؟

آیا می دانید که این گناه چیست و چه آثار منفی در جامعه دارد؟

آیا می دانید که این گناه در صورت توبه هم آثار منفی اش هنوز ادامه دارد؟

آیا می دانید این گناه چیست؟

پس با ما باشید تا زشتی این گناه را برای شما بیان کنیم.

در قرآن درباره زشتی این عمل می خوانیم که:

وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ (حجرات/۱۲) هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟!

آرى آبروى برادر مسلمان همچون گوشت تن او است، و ریختن این آبرو به وسیله غیبت و افشاى اسرار پنهانى همچون خوردن گوشت تن او است، و تعبیر به” مرده” به خاطر آن است که” غیبت” در غیاب افراد صورت مى‏ گیرد، که همچون مردگان قادر بر دفاع از خویشتن نیستند.

و این ناجوانمردانه‏ ترین ستمى است که ممکن است انسان در باره برادر خود روا دارد. آرى این تشبیه بیانگر زشتى فوق العاده غیبت و گناه عظیم آن است.

یکى از فلسفه‏ هاى تحریم غیبت این است که این سرمایه بزرگ بر باد نرود، و حرمت اشخاص در هم نشکند، و حیثیت آنها را لکه ‏دار نسازد، و این مطلبى است که اسلام آن را با اهمیت بسیار تلقى مى‏ کند.

نکته دیگر اینکه” غیبت”” بد بینى” مى‏ آفریند، پیوندهاى اجتماعى را سست مى‏ کند، سرمایه اعتماد را از بین مى‏ برد، و پایه‏ هاى تعاون و همکارى را متزلزل مى‏ سازد.

مى‏ دانیم اسلام براى مساله وحدت و یکپارچگى جامعه اسلامى و انسجام و استحکام آن اهمیت فوق العاده‏ اى قائل شده است، هر چیز این وحدت را تحکیم کند مورد علاقه اسلام است، و هر چیز آن را تضعیف نماید منفور است، و غیبت یکى از عوامل مهم تضعیف است. از اینها گذشته” غیبت” بذر کینه و عداوت را در دلها مى‏ پاشد، و گاه سرچشمه نزاع هاى خونین و قتل و کشتار مى‏ گردد.

خلاصه این که اگر در اسلام غیبت به عنوان یکى از بزرگترین گناهان کبیره شمرده شده به خاطر آثار سوء فردى و اجتماعى آن است. (۱)

پیغمبر گرامى ص در حدیثى مى‏ فرماید:

” خداوند خون و مال و آبروى مسلمان را بر دیگران حرام کرده، و همچنین گمان بد در باره او بردن‏. (۲)

امام صادق علیه السلام فرمود: غیبت کننده اگر توبه کند، آخرین کسى است که وارد بهشت مى‏ شود و اگر توبه نکند، اوّلین کسى است که به دوزخ برده مى‏ شود. (۳)

سؤال: چرا در روایات کیفر یک لحظه غیبت کردن، محور نابودى عبادات چند ساله‏ ى انسان بیان شده است؟ آیا این نوع کیفر عادلانه است؟

پاسخ: همان گونه که غیبت کننده در یک لحظه، آبرویى را که مؤمن سال‏ها به دست آمده مى‏ ریزد، خداوند هم عباداتى را که او سال‏ ها بدست آورده از بین مى‏ برد. بنابراین محو عبادات چندساله، یک کیفر عادلانه است.(۴)

      منابع:

  • ۱-خلاصه ای از تفسیر نمونه ج ۲۲ ص ۱۸۷-۱۹۰
  • ۲-المحجه البیضاء” جلد ۵ صفحه ۲۶۸٫
  • ۳-مستدرک، ج ۹، ص ۱۱۷٫
  • ۴-نور، ج‏۹، ص: ۱۹۰

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.