چرا امام زمان ظهور نمی کنه؟

چرا امام زمان ظهور نمی کنه

خباثت وهابیون به حدی است که در دشمنی با امام زمان (علیه السلام) از هیچ جنایتی کوتاهی نمی‌کنند. یک روز اصل وجود این امام را انکار می‌کنند، روز دیگر دعا می‌کنند که از دشمنان امام زمان باشند، روز دیگر می‌گویند اگر امام وجود دارد پس چرا امام به داد مردم مسلمان دنیا نمی‌رسد؟. روز دیگر می‌گویند که چرا ظهور به تاخیر افتاد و……..

اما در این مقاله کوتاه با ذکر چند نکته، می‌خواهیم به این شبهات به طور مختصر پاسخ دهیم. این نکته را نباید فراموش کرد که، اگر کسی مهر بر قلبش خورده باشد، هدایت نمی‌شود و حتی بدیهیات قرآن و احادیث صحیح را انکار می‌کند.

نکته اول: اصل وجود امام زمان در کتب مورد قبول وهابیون. البانی که وهابیون از او به بخاری زمان تعبیر می‌کنند، در کلامی این چنین می‌گوید: «مثل این‌ها همانند کسانی است که عقیده نزول عیسی (علیه السلام) در آخر الزمان را -که احادیث صحیح در مورد آن به تواتر رسیده است- منکر می‌شوند… و مطمئناً و قطعاً می‌گویم که هر کس عقیده مهدی (علیه السلام) را منکر شود، آن را نیز منکر می‌گردد و برخی از آنها نیز این عقیده را ناخواسته (بر اثر لغزش) بیان کرده اند و مَثَل تمامی این گروه منکر (منکرین خروج مهدی علیه السلام) در نزد من همانند کسی است که اولوهیت خداوند متعال را انکار نماید همانند ادعای برخی از فراعنه. پس آیا پند گیرنده‌ای هست؟» [۱]

همانطور که در این کلام می‌بینید، البانی می‌گوید که انکار امام زمان (علیه السلام) مانند انکار الوهیت خداست. پس باید از وهابیون سوال کرد که به چه دلیلی وجود امام را انکار می‌کنید؟ آیا گفتار بخاری زمان برای شما بی‌ارزش شده است؟

در صحیح مسلم، جابر از رسول خدا روایت می‌کندکه: «پیوسته تا قیامت طایفه ای از امت من برای حاکمیت حق مبارزه می‌کنند و مورد تاییدند تا این که عیسی بن مریم نازل می شود و امیر مسلمانان حق طلب به او می گوید: پیش بایست تا نماز بگذاریم و عیسی گوید: نه ، بعض از شما باید بر بعض دیگر امامت کند و این کرامتی است از جانب خدا که نصیب شما امت شده است.» [۲]

نکته دوم: اما وهابی می‌گفت چرا امام زمان ظهور نمی‌کند، با این‌که  این قدر ظلم و جنایت در زمین فراگیر شده است؟ باید گفت که

اولا: همین انتقاد هم نسبت به خدا جاری است، چرا که با وجود خدا هم این همه ظلم و جنایت وجود دارد.

ثانیا: خداوند انسان را آفریده است تا مراحل تکامل را طی کند و فرصت رسیدن به تکامل را از هیچ کس حتّی گنهکاران و کافران دریغ نکرد. لذا فرصت آفریده شدن را به همه عطا فرمود تا اتمام حجّتی بر همگان کرده باشد. از آنجا که در رسیدن به تکامل گریزی از اختیار نیست، خداوند به تمام انسان‌ها فرصت انتخاب عطا فرمود تا خود مسیر خویش را انتخاب کرده و خوب یا بد را برگزینند.
لازمه این اختیار و حقّ انتخاب، اینست که عدّه ای به میل خود به نافرمانی روی آورند و از معصیت کاران گردند. بنابراین نمی‌توان گفت که چرا امام زمان جلو جنایات را نمی‌گیرد. به تعبیر دیگر: اگر امام زمان جلوی این کشتار را بگیرید، دیگر اختیار بنگان بی‌معنا خواهد بود.

نکته سوم: اما در روایات شیعه به فلسفه غیبت امام زمان اشاره شده است. در روایات یکی از علت‌های غیبت امام زمان آزمایش مردم ذکر شده است.«یکى از سنت هاى مهم الهى آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. غیبت مهدی(علیه السلام) عامل مهم آزمایش است؛ زیرا گروهى ایمان استوارى ندارند و نسبت به امام بدبین شده و چنین مى پندارند که اگر امام زمانى وجد دارد پس چرا ظهور نمى کند و غیب او طولانى است؟ از امام علی(علیه السلام) نقل شده است که حضرت دلیل غیبت را غربال انسان هاى صالح از گمراه و دانا از نادان مى داند»[۳]

پی‌نوشت:

[۱]. البانی، سلسله الاحادیث الصحیحه آلبانی ج۴ ص ۴۳، مکتبه المعارف (و ما مثل هؤلاء إلا کمثل من ینکر عقیده نزول عیسى علیه السلام فی آخر الزمان التی تواتر ذکرها فی الأحادیث الصحیحه ،… ، و أکاد أقطع أن کل من أنکر عقیده المهدی ینکرها أیضا…..)
[۲]. مسلم، صحیح مسلم ج ۱ ص ۱۳۷، الناشر : دار إحیاء التراث العربی – بیروت، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی.( لا تزال طائفه من أمتی یقاتلون على الحق ظاهرین إلى یوم القیامه قال فینزل عیسى بن مریم صلى الله علیه وسلم فیقول أمیرهم تعال صل لنا فیقول لا ان بعضکم على بعض امراء تکرمه الله هذه الأمه)
[۳]. ابن بابویه، کمال الدین، ج ۲، ص ۱۵۸.ترجمه کمره ‏اى‏، ناشر: اسلامیه‏، مکان چاپ: تهران‏، سال چاپ: ۱۳۷۷.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.