پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

 

خلاقیت در کودکان،پرورش خلاقیت در کودکان

برای بچه ها نشان دادن و لذت بردن از حس خلاقانه اهمیت بسیار دارد

احتمالا می دانید که برای بچه ها نشان دادن و لذت بردن از حس خلاقانه تا چه اندازه اهمیت دارد. ولی حتی اگر آنها ایده پردازان خوبی باشند، نیاز به تعلیم و راهنمایی دراین مسیر خواهند داشت. اگر می خواهید مشوق فرزندانتان باشید و حس خلاقیت آنها را برانگیزید، این موارد را درنظر داشته باشید:

 ۱٫هرچه می گویید را در عمل انجام دهید
مربی و راهنمای بچه خود باشید. کار کردن در کنار والدین برای بچه ها بیشتر از اینکه فقط از سوی آنها راهنمایی دریافت کند، الهام بخش تر است. دراین صورت آنها می بینند که شما واقعا در موفقیت آنها شریک بوده اید و شما را به عنوان دوست خود می بینند. شاید هم چیز جدیدی یاد بگیرند. پس اگر دفعه آینده در کاری از شما کمک خواستند، به جای اینکه بگویید چه طور قطعات را تکان دهند، خودتان وارد عمل شوید و به آنها کمک کنید.

۲٫کار با دست را تشویق کنید
کار کردن با دست خیلی اهمیت دارد. این چیزی اولیه در تمایل بشر برای ساختن و بوجود آوردن است. کامپیوتر و تلفن های هوشمند را کنار بگذارید و چند ابزار در دست بگیرید. حتی اگر فقط یک چکش، سوزن و چوب در دسترس باشد، چیزی با فرزند خود بسازید. دراین صورت حتی فرزندتان را به برقراری ارتباط و قدردانی نسبت به سبک زندگی نسل های قبلی پیش از بازی های کامپیوتری و اینترنت کمک می کنید.

۳٫ از بچه هایتان بیشتر توقع داشته باشید.
ممکن است کمک بیشتر کردن به بچه برای کمک به او در موفقیتش وسوسه کننده باشد ولی ادامه این کار می تواند این پیام را القا کند که او به تنهایی قادر به انجام این کار نیست. پس به فرزندتان مسوولیت بدهید و از او بیشتر انتظار داشته باشید.  اینکه به بچه ها نقش مهمی بدهید و آن ها قادر به انجام چه کارهایی هستند ، شگفت انگیز است.

۴٫ فراهم کردن مواد اولیه برای بچه ها
کارشناسان به اهمیت ایجاد محیطی با مواد اولیه برای ترغیب خلاقیت های آنها تاکید دارند. چیزهایی همچون خاک رس، کاغذ کادو و چوب بستنی را دم دست نگه دارید. به جای روشن کردن تلویزیون برای بچه های جوان، اسباب بازی هایی که قدرت بازی تخیلی آنها را ترغیب کنند، بخرید. این کار علاوه بر تشویق حس خلاقانه، فرصتی برای برعهده گرفتن نقش جدید و تجربه کردن کار تیمی به آنها می دهد.

خلاقیت در کودکان،پرورش خلاقیت در کودکان

 کارشناسان به اهمیت ایجاد محیطی با مواد اولیه برای ترغیب خلاقیت های آنها تاکید دارند.

۵٫ کمک به آنها در نزدیک شدن به بچه های دیگر 
در حالیکه کمک والدین خیلی مهم است، اینکه بچه ها فرصت یادگیری با بقیه را هم در همان سطح داشته باشند، اهمیت دارد. پروژه هایی پیدا کنید که بچه ها بتوانند در آنها چیزهایی درکنار دیگر بچه ها یاد گیرند. یاد گیری نظیر به نظیر راهی به شدت انگیزه بخش و هیجان انگیز برای یادگیری است که یادگیری را به شدت تقویت می کند. دنبال فعالیت هایی باشید که بچه ها بتوانند با هم چیزی درست کنند.

۶٫ تحسین تلاش ها برای نتیجه گرفتن
با اینکه درنظر گرفتن یک جایزه برای اتمام کار وسوسه انگیز است، مهم این است که بچه ها را از طریق این پروسه برای برانگیختن حس خلاقیت و توانایی های آنها تشویق کنید. وقتی بچه ای خودش بفهمد که در زمینه ای استعداد و توانایی و دانش لازم برای درک و فهمیدن را دارد، انگیزه اش برای هرکاری بیشتر از وقتی است که به کمک های خارجی اتکا می کند.

۷٫ توسعه دنیا و محیط اطراف
یادگیری در مورد فرهنگ های مختلف و سبک زندگی می تواند ذهن بچه شما را با گشودن چشم هایش به راههای دیگر انجام دادن امور باز کند. بچه هایتان را به مکان های ناشناس ببرید تا فرهنگ های مختلف بیاموزند. یا هراز گاهی غذای ملیت های دیگر را امتحان و درمورد آن تحقیق کنید. به بچه خود کمک کنید تا دنیای خودش را از زاویه دیگری ببیند.

۸٫ تشخیص بهترین راه یادگیری کودک
اصرار نکنید که فرزند شما به یک شکل خاص درس بخواند و چیزی درست کند. به خصوص اگر راههای قابل تغییر دیگری برای او هستند. به فرزندتان کمک کنید تا موثرترین راه پردازش اطلاعات را بفهمد. با تشویق او برای یافتن راههای بهتر یادگیری، به ویژگی های خاص فرزند خود پی می برید.

۹٫ کمک به آنها برای تصور آینده
به بچه های بزرگ تر و نوجوانان اجازه دهید تا شخصی که می خواهند در پنج سال بعدی زندگی خود باشند را در ذهن تصور کنند و از آنها سوالاتی نظیر اینکه چه شغلی در آینده می خواهند داشته باشند، بپرسید. این سکوی خوبی برای حرف زدن در مورد نحوه رسیدن به اهداف تعیین و مراحل پیش از آن است.

۱۰٫ تشویق برای دنبال کردن علایق
فرهنگ عامیانه در خیلی از مدارس تعبیر کوته فکرانه ای از آنچه” جالب” می دانیم ترویج می دهد ولی بچه ها شما لزوما نباید آن را یاد گیرد. به بچه خود بیاموزید که جالب و باحال آن چیزی است که او انجام می دهند. مهم نیست که علاقه اش به فوتبال، تئاتر، نوشتن یا شطرنج است. به او بگویید اگر سخت کار کند و به کاری که انجام می دهد، علاقه داشته و متعهد باشد، آن فعالیت جالبی است.

منبع: niniban.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.