پاورپوینت درمورد روشهای نگهداری و پشتیبانی کمپرسورهای جایگاههای CNG
پاورپوینت درمورد روشهای نگهداری و پشتیبانی کمپرسورهای جایگاههای CNG
عنوان: پاورپوینت درمورد روشهای نگهداری و پشتیبانی کمپرسورهای جایگاههای CNG
قالب بندی: پاورپوینت
تعداد اسلاید: ۱۶
محتویات
قسمتی از پاورپوینت
واحد کمپرسورخانه قلب تپنده یک ایستگاه CNG است، از این رو پایش و نظارت بر عملکرد صحیح و منظم آن موجب افزایش راندمان تولید، کاهش چشمگیر هزینههای تعمیر و ارتقاء عرضه خدمات مناسب به مصرفکنندگان خواهد شد، آنچه به عنوان دستاورد این مقاله مطرح است، ارائه روشهای تعمیر و نگهداری کمپرسورهای جایگاهCNG خصوصا” استفاده از روشهای نگهداری (PdM) ومانیتورینگ وضعیت خبره برای آنها است.
از جمله شاخصهای موجود جهت نظارت بر عملکرد کمپرسورهای CNG، میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
مصرف انرژی
کیفیت محصولات تولیدی
حجم تولید
تعداد توقف های برنامه ریزی نشده
وقوع حوادث
هزینه های عملکردی
شاخص های زیست محیطی
مزایای عمده کمپرسورهای رفت و برگشتی نسبت به سایر کمپرسورها را میتوان بصورت زیر بیان نمود:
.۱امکان ساخت آن بصورت تک مرحله ای ویا چند مرحلهای دریک پوسته واحد وجود دارد.
.۲توانایی ساخت یکپارچه آن با یک موتور احتراق داخلی (بنزینی یا دیزل) دریک پوسته واحد، که به مدل یکپارچه Integral معروف است، وجود دارد. در این طرح یک یا چند سیلندر از مجموعه به کمپرسور و یک یا چند سیلندر به موتور اختصاص مییابد.
.۳در این کمپرسورها قابلیت کنترل ظرفیت بسیار خوب بوده و بازده بالایی دارند.
.۴جهت مواردی که به حد بالا و دبی نسبتاً کمی نیاز می باشد مناسب هستند.
.۵اکثر تعمیرکاران و تکنسینهای تأسیسات با ساختمان، نحوه کار و تعمیرات این نوع کمپرسورها آشنایی دارند.
.۶از آنجا که سرعت دورانی این نوع کمپرسورها اغلب بین ۵۰۰ تا۲۰۰۰ دور در دقیقه است، برای به دوران درآوردن آنها می توان از موتورهای الکتریکی مستقیما استفاده کرد.
از جمله معایب کمپرسورهای رفت و برگشتی نسبت به سایر کمپرسورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
.۱حجم و هزینه تعمیرات این کمپرسورها بواسطه تعداد زیاد قطعات متحرک مکانیکی، نسبتاً بالاست.
.۲سطح نوسانات و ارتعاشات در این کمپرسورها بالاست.
تعمیر و نگهداری کمپرسورهای جایگاه CNG
نگهداری اصلاح گرایانه (Corrective or Breakdown Maintenance)
معایب این شیوه نگهداری عبارتند از:
.۱احتمال وقوع خسارتهای ثانویه به ماشین آلات دیگر.
.۲افزایش احتمال وقوع خطرات ناشی از حوادث.
.۳افزایش توقفهای برنامه ریزی نشده در عرضه CNG.
.4تعمیر و نگهداری بدون برنامه ریزی قبلی.
.۵نیاز به انبار داری لوازم و قطعات یدکی.
کاربرد روش نگهداری اصلاح گرایانه برای ماشین آلات حساس به دلائل زیر مناسب نیست :
.۱تاثیر سوء خرابی یک ماشین بر روی بقیه ماشین آلات و فرآیند تولید.
.۲عدم کاربرد مناسب در صنایع حساس مانند صنعت هواپیمایی، صنایع نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و غیره.
.۳ کاهش شدید درآمدهای تولید به دلیل خراب شدن کمپرسور در نامناسبترین مواقع مثلا” در هنگام یا زمان عرضه با ظرفیت بالا.
.۴وقوع خرابی در شب هنگام و یا در تعطیلات آخر هفته.
.۵از آنجائیکه زمان وقوع خرابی مشخص نمیباشد، نیاز به سرمایه زیادی جهت تامین حجم وسیعی از قطعات و وسائل یدکی و هزینه های مربوط به انبارداری آنها میباشد.
و . . . .