پاورپوینت جامع معماری و تزئینات بناها و ساختمان های قدیمی

پاورپوینت جامع معماری و تزئینات بناها و ساختمان های قدیمی

پاورپوینت-جامع-معماری-و-تزئینات-بناها-و-ساختمان-های-قدیمیمعماری و تزئینات بناها و ساختمان های قدیمی
مقدمه

خشت و آجر در معماری ایران نه بعنوان ذره ای در مقابل کلان معماری نمود دارد، بلکه چون واحدی است که در معماری می نشیند، کاملتر بگوییم همچون نت است در ساختمان یک موسیقی سمفونیک، یا همچون کلمه است در شعر، غرض مقایسه شعرو موسیقی با معماری نیست بلکه هدف، نمایاندن اهمیت یک عنصر است در معماری.

بناهای عهد سلجوقی نیز روشنگر این موضوع است که برآورد کلیه مسائل سازه ای، از قبیل نیروهای کششی، فشاری و حتی برشی با چنان دقتی انجام گرفته که انتقال نیرو در آجرها توانسته موجب ایستایی بنا که نزدیک به ده قرن از ساخت آن می گذرد گردد.

طاقنما
طاقنما همانطور که از نامش پیداست نمایی است که حالت قوسی طاق را می نمایاند و در حقیقت نشانی از آن است، ولی می تواند به صورت واقعی و یا نمایشی باشد. یعنی می تواند برای جا دادن پنجره یا برجسته نشان دادن آن، یا در برگرفتن یک مشبک باشد و صرفاً جنبه تزئینی داشته باشد و برای خوش نمایی و زیبایی سطح دیوار بکار می رود.
نغول
نغول که جمع نغل بمعنی گودی، به کار می رود، همانند طاق نما، جنبه تزیینی- در نمای ساختمانها- دارد واغلب دارای شکل هندسی مستطیل و یا مربع می باشد که در بالای سردرها و در حاشیه زیر گنبد ها و گاه به صورت ترکیبی همراه با طاق نما ساخته می شود، مانند ایوان شمالی مسجد جامع گناباد(قرن۷ هجری) که با نغول مربع در بالای هر طاق مشخص شده و گنبد سرخ مراغه( قرن۶ هجری) که در بین نماهای آن از طاقنما و نغول استفاده شده است. گنبد سرخ مراغه از اعتبار ویژه ای برخوردار است، تا جایی که «اریک شرودر» یکی از معتبر ترین هنر شناسان آن را بهترین نمونه آجر کاری در ایران و بنابراین شاید بهترین آجر کاری در دنیادانسته است.
و ………………….

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.