نکات مهم درباره هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

مراقبت های بارداری در هفته سی و سوم بارداری

 

 هفته سی و سوم هم از راه رسید. این روزها خیلی سنگین شده اید. خوابیدن برایتان سخت شده و چند بار در طول شب بیدا رمی شوید و به دستشویی می روید. اما شما باید به خودتان افتخار کنید. سی و سه هفته را پشت سر گذاشته اید و فقط ۷ هفته دیگر باقی مانده است. شما قهرمان این بازی هستید. نقش اول ، اول، اول. چند هفته طلایی بیشتر تا رسیدن شما به اوج موفقیت باقی نمانده است. بهتر است سرتان را با مرتب کردن کمد و کشوهای نوزادتان سرگرم کنید. مثلا لباسهایی که قرار است روز اول استفاده کنید را کنار بگذارید.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری
در این هفته بدن او به طور کامل تشکیل شده است. ممکن است برای به دنیا آمدن عجله داشته باشد و چند هفته زودتر خودش را به شما برساند. با این حال جای نگرانی نیست. اگر هم زود به دنیا بیاید در بیمارستان از او مراقبت می کنند تا نوزاد کاملا آماده شود. او اکنون نزدیک ۲ کیلوگرم وزن دارد که خیلی هم کم نیست.

قد جنین حدود ۴۴ سانتی‌متر شده است. استخوان‌های او حسابی محکم شده است. البته استخوان‌های سرش هنوز به هم نچسبیده‌اند و نرم هستند. در این هفته‌های آخر او حسابی در حال بدنسازی است و می‌خواهد وقتی به دنیا می‌آید روی فرم باشد به همین علت در حال وزن‌گیری است. با اینکه فضایی برای شیطنت ندارد ولی کنجکاویش را درباره بند ناف نمی‌تواند پنهان کند و گاهی با آن بازی می‌کند.

قد: ۴۴٫۸ سانتی متر
وزن: ۱۹۵۰ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری
حال بادکنکی را دارید که مدام باد می‌شود. دست‌ها و پاهایتان و حتی صورتتان به این افزایش حجم ادامه می‌دهد. شاید مجبور شوید که از مچ بند یا کمربندهای حاملگی استفاده کنید، اما این ورم ها احتمالا تا بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. رحم شما این هفته ۵۰۰ برابر حالت طبیعی شده است. بدخوابی دوباره به سراغ شما آمده و تکرر ادرار و خواب‌های آشفته ممکن است شما را رها نکند.

مراقبت های بارداری در هفته سی و سوم بارداری
اگر نوزاد پیش از هفته  ۳۸ متولد شود «نوزاد نارس» نامیده می‌شود. نوزادانی که بین هفته‌های ۳۸ تا ۴۲ به دنیا می‌آیند به اصطلاح پزشکی «نوزاد رسیده» هستند. اما اصطلاحی هم وجود دارد به نام «نوزادان زودرس» بین نوزادان نارس با نوزادان زودرس تفاوتیوجود دارد و این تفاوت به تکامل اعضای بدن او مثل دستگاه تنفسی بر می‌گردد. اگر نوزادای زودتر از هفته ۳۸ به دنیا بیاید و دستگاه تنفسی‌اش کامل شده باشد به آن نوزاد زودرس می‌گویند، اما اگر دستگاه تنفسی او به صورت کامل شکل نگرفته باشد او را نوزاد نارس می‌خوانند. نوزاد نارس ممکن است دچار مشکلاتی مثل کم‌وزنی شود. این نوزادان وزنی کمتر از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم دارند. نوزادان نارس را خطر عقب‌ماندگی جسمی و ذهنی تهدید می‌کند.

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

 وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

تغذیه در هفته سی و سوم بارداری
اگر خوردن غذایی خاص یا مصرف آن در زمانی خاص موجب نفخ، سوزش سر دل یا دیگر علائم ناراحت کننده در شما شد، به طور موقت آن عادات غذایی را تغییر دهید. پس از تولد کودکتان، شما می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به برنامه خود اضافه کنید. اگر به دنبال راهی می‌گردید که مقدار ۲ فنجان سبزیجات‌ و ۲ فنجان میوه پیشنهادی خود را در طول روز مصرف کنید، به این نکات توجه کنید:

-میوه‌های تازه را با ماست کم چرب یخ زده مصرف کنید.
-پرتقال را به سالاد خود اضافه کنید.
-نخودهای سبز یخ زده را به سوپ نودل مرغ اضافه کنید.
-در میلک شیک، میوه بریزید.

مراقب قلب دوم باشید
پا قلب دوم انسانهاست. پس باید مراقب این قلب دوم به خصوص در دوران بارداری باشید. به دلیل تجمع آب در بدن در دوران بارداری، بیشتر خانم‌های باردار دچار تورم‌ پاها می‌شوند و پوشیدن کفش‌هایی که قبل از بارداری مناسب بود، ممکن است اواخر بارداری به‌دلیل تنگی کفش، زمینه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزایش دهد. پس باید در خرید کفش مناسب این دوران دقت زیادی داشته باشید.

جگر نخورید
در دوران بارداری جگر نخورید. جگر حاوی مقدار زیادی ویتامینA است ویتامین آ به خودی خود مفید است اما به اندازه و با تجویز پزشک. ویتامین A ویتامین محلول در چربی است و در کره و تمام چربی‌ها و در روغن‌هایی که برای پخت و پز استفاده می‌شود، وجود دارد. از طرفی مقدار زیاد ویتامینA از بدن خوب دفع نمی‌شود. تجمع این ویتامین می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. به همین دلیل مصرف جگر به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

با جنین حرف بزنید
محققان معتقدند جنین صداهای بیرون از رحم مادر را می‌شنود. برخی از محققین بر این باورند که ممکن است کودک پیش از تولد، عملاً صدای پدر را بهتر از صدای مادر بشنود، زیرا مایع آمنیوتیک، صدای مردانه را، که دارای فرکانس پایین است، بهتر از صدای زنانه تشدید می‌کند. صحبت کردن با جنین راه را برایتان هموار کرده و کار گفت وگوی شما را با او پس از تولد راحت‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده است کودکانی که پدرانشان پیش از تولد با آنها صحبت کرده اند، بعد از تولد نیز نسبت به صدای پدرشان واکنش بیشتری نشان داده اند، و این امر شاید به دلیل آن بوده که صدای پدر در ذهن کودک پیش از تولد نقش بسته است. مثلاً به او بگوئید «سلام عزیزم، من پدر تو هستم. منتظرم تا تو را ببینم. دوستت دارم» خود را در این مورد محدود نکنید و اجازه دهید هر چه در فکرتان می‌گذرد بر زبانتان جاری شود.

وسایل حمام نوزاد
زمان خرید شامپو حواستان باشد که شامپوهای خنثی که اسیدیته آنها نزدیک ۷ است برای کودکان مناسب‌ترند. استفاده از شامپوی بزرگسالان می‌تواند سبب خشکی پوست و موی کودک شود. توجه کنید شامپویی که خریداری می‌کنید، بدون زاویه و بی‌خطر باشد. قطعات ریز و جداشونده شامپوهای عروسکی می‌تواند خطرآفرین باشد. داخل برخی شامپوها تیله‌های رنگی است که بچه‌ها را جذب می‌کند. آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. صابون، کرم، دستمال مرطوب و… باید غیر عطری و مخصوص نوزادان باشد. حوله و لیفی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید، باید نرم و لطیف باشد تا به پوست کودک آسیب نرساند. برای خرید حوله نمونه‌هایی را انتخاب کنید که قدرت آب‌گیری بالاتری داشته و پرز پس ندهند.

منبع:  niniban.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.