مروری بر مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نوروزی


مروری بر مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نوروزی

اخبار,اخبار حوادث,تصادف

نگاهی به مهم‌ترین علل وقوع حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که عامل انسانی و اقداماتی کاملا قابل پیشگیری، باعث وقوع این حوادث مرگبار شده است.

به گزارش ایسنا، در طرح نوروزی سال ۹۶ که از ۲۵ اسفندماه سال ۹۵ آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۶ ادامه داشت، ۸۷۴ تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، چندین برابر جانباختگان نیز افراد دچار معلولیت یا صدمات جدی جانی شدند و این درحالی است که به‌راحتی می‌شد از وقوع چنین تصادفاتی جلوگیری کرد، تصادفاتی که عامل انسانی نقش پررنگی در وقوع آن‌ها داشته است.

 

براساس آماری که پلیس‌راه در اختیار ایسنا قرار داده است، در طرح نوروزی سال ۹۶ در جاده‌های برون شهری، عدم توجه به جلو از سوی راننده مهم‌ترین علت بروز حوادث رانندگی بوده است، به‌طوری که ۹۹۴ فقره از تصادفات به این دلیل رخ داده است. پس از عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه با ۶۷۴ فقره تصادف در رتبه بعدی علل بروز تصادفات رانندگی قرار دارد.

 

سومین عامل با ۴۱۶ فقره مربوط به انحراف به چپ است و در رتبه چهارم نیز عدم رعایت حق‌تقدم منجر به وقوع ۳۹۱ فقره تصادف رانندگی شده است، خستگی و خواب‌آلودگی راننده نیز علت ۱۶۶ فقره تصادف بوده است و دقیقا همین تعداد تصادف نیز به دلیل ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه رخ داده است.

 

هفتمین عامل نیز عدم رعایت فاصله طولی در حین رانندگی است، این عامل گرچه منجر به وقوع ۹۸ فقره تصادف تشخیص داده شده است، اما تنها دلیل در میان حوادث رانندگی است که در مقایسه با طرح نوروزی سال ۹۵ رشد ۱۸ درصدی داشته است.

 

سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور در این باره به ایسنا می‌گوید: درصدی بالایی از این تصادفات قابل پیشگیری بود، ببینید یک راننده بی‌توجه می‌تواند چه ضرری به دیگران بزند و علاوه بر خودش جان سرنشینان خودروی خود و دیگر خودروها را به خطر بیاندازد. در بسیاری از این موارد به‌راحتی امکان جلوگیری از وقوع تصادفات وجود داشت، اگر راننده قبل از حرکت، خواب‌ و استراحت کافی داشته باشد و به ازای حداکثر هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن راه توقف و استراحت کند، آن وقت آمار مواردی چون خستگی و خواب آلودگی راننده به صفر می‌رسید.

 

وی ادامه داد:‌ همچنین اگر راننده توجه کافی به مسیر مقابل داشته باشد و دیگر سرنشینان نیز این موضوع را به وی یادآوری کنند، آنوقت بیشترین دلیل وقوع حوادث رانندگی عدم توجه به جلو نبود، مواردی چون تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ هم جزو مواردی است که خود فرد باید نسبت به رعایت آن حساس باشد و در عین حال همکاران من در پلیس راه نیز با استفاده از تجهیرات مدرن همچون دوربین‌های ثبت میانگین سرعت و حضور در جاده‌ها نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام خواهند کرد.

 

حال در آستانه بازگشت از سفرهای نوروزی و سیزده‌بدر، باید دید که رانندگان چقدر با رعایت قوانین و اصول پیشگیرانه پایان خوبی برای سفرهای نوروزی خود و خانواده‌شان رقم خواهند زد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.