محدودیت واردات خودرو برداشته می شود


محدودیت واردات خودرو برداشته می شود

  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,واردات خودرو

سکوت‌ها شکست و خبرهای مربوط به واردات خودرو که از ۴ تیرماه ثبت سفارش آنها متوقف شده بود به رسانه‌ها رسید.از زمانی که آیین نامه واردات خودرو به دولت رفت حرف و حدیث‌ها پیرامون چگونگی واردات خودرو نقل محافل مختلف شد. 

 به گزارش ایران آنلاین ؛ تعرفه‌های مختلفی برای خودروهای وارداتی رد و بدل شد اما همه آنها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد. برخی‌ از تعرفه ۱۳۰ درصدی و ۱۵۰ درصدی رونمایی کردند و برخی دیگر از کاهش تعرفه‌ها صحبت کردند.همین اخبار ضد‌و نقیض باعث شد تا خودروهای وارداتی روزانه در بازار گران شوند. خودروهایی که لقب لوکس را یدک می‌کشند ۳۰۰ میلیون تومان به بالا گران شدند. سایر خودروهای خارجی هم رشد قیمت از ۶۰ میلیون تومانبه بالا را تجربه کردند.

 

التهاب بازار، شائبه‌های زیادی ایجاد کرد؛ یکی از آن شائبه‌ها این بود که هدف دولت از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو کمک به فروش خودروسازان وطنی بوده است.البته این اتفاق بی‌تأثیر در فرآیند کاری آنها نبود. در این مدت خودروسازان به افزایش قیمت رسیدند و تخفیف‌هایی را که در گذشته می‌دادند برداشتند، چرا که فروششان بعد از مدت‌ها کاهش به سمت افزایش رفت.خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان داخلی گران شد و از آنجا که شورای رقابت نمی‌توانست ورود کند،

 

هیچ تخلفی ثبت نشد. نکته دیگر رسیدن دولت به درآمد بیشتر بود. برخی‌ می‌گفتند برای اینکه دولت به درآمد بیشتری برسد سایت ثبت سفارش خودرو را قفل کرده است تا تعرفه‌ها را هرگونه که خواست بالا ببرد. نکته دیگر که از سوی مقام‌های مسئول وزارت صنعت رد نشد جلوگیری از خروج ارز بود. در هشت ماهه امسال ۵۴ هزار خودرو به کشور وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد یعنی ۹هزارخودرو افزایش داشته است. ارزش این خودروها رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار می‌شود، در حالی که در سال گذشته ارزش خودروهای وارداتی در هشت ماهه امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. دولت با پذیرفتن این نکته دلیل اصلی را ساماندهی واردات خودرو اعلام کرد و گفت ایران محل توزیع خودروهای خارجی نیست.

 

ترکیدن حباب قیمت

با گذر از تمام این گفته‌ها، تا لحظه تنظیم این گزارش  آیین نامه واردات خودرو  ابلاغ نشد. طبق گفت‌و‌گو با یک مقام آگاه آیین نامه واردات خودرو تأثیر بسزایی در ساماندهی بازار دارد و از همه مهمتر اینکه حباب قیمت خودروهای خارجی ترکیده خواهد شد و دیگر خبری از افزایش چند میلیونی خودروها نخواهیم شنید مگر خودروهای لوکس.

 

خودروهای  بیش از ۳۰۰ میلیونی اجازه ورود ندارند

طبق شنیده‌ها در آیین نامه جدید واردات خودرو همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و به ارزش ۴۰ هزار دلار ممنوع است. خودروهای ۴۰ هزار دلاری در رده لوکس‌ها هستند و فعلاً دولت برای ثبت سفارش آنها هیچ اقدامی نخواهد کرد. البته معلوم نیست این ممنوعیت چه زمانی برداشته شود. با دلار ۴ هزار و ۱۹۴ تومانی روز گذشته و با تعرفه ۹۵ درصد که برای اکثر خودروها در نظر گرفته شده است خودروها با قیمت بیش از ۳۲۷ میلیون تومان نمی‌توانند وارد خاک ایران شوند. لذا این نشان می‌دهد که خودروهای لوکس بازار گرانتر خواهد شد، چرا که با ممنوعیت واردات روبه‌رو می‌شوند. بنابراین بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد نمی‌شوند.

 

سرمایه‌گذاران خارجی تخفیف واردات می‌گیرند

موضوع دیگری که در آیین نامه واردات خودرو آمده مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری است. برندهای خارجی اگر در زمینه تولید خودرو یا قطعه سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند در زمینه واردات خودرو نهایی مشمول تخفیف شوند. بدین صورت اگر برند خارجی تولید یک محصول را در ایران آغاز کند یا حتی در قطعه‌سازی فعال شود می‌تواند مدل دیگری که می‌خواهد وارد ایران کند تخفیف بگیرد.

 

واردات خودروی هیبریدی با تخفیف‌های ویژه

نکته دیگر در مورد خودروهای هیبریدی است. خودروهایی که به‌صورت کامل هیبریدی هستند از تخفیف بالایی برای ورود به کشور بهره‌مند می‌شوند اما خودروهایی که هیبریدی-بنزینی هستند تخفیف کمتری خواهند داشت.

 

افزایش تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است

در مورد تعرفه واردات خودروها هم می‌توان گفت که افزایش تعرفه‌ها بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بوده است یعنی اگر تعرفه خودرویی ۵۵ درصد باشد با افزایش ۴۰ درصدی، نرخ تعرفه جدید خودرو ۹۵ درصد می‌شود.لذا همین امر نشان می‌دهد که خودروهای خارجی بزودی در بازار ارزان می‌شوند. از آنجا که گمانه زنی‌ها برای تعرفه ۱۳۰ درصد به بالا بود قیمت انواع خودروهای خارجی در بازار گران شد. لذا با تعرفه‌های جدید که واقعی هستند قیمت خودروها کاهش پیدا می‌کند.

 

واردات خودرو محدود به شرکت‌ها نیست

نکته دیگر اینکه در آیین نامه واردات خودرو به جهت حفظ کردن فضای رقابتی دیگر واردات محدود به شرکت‌های رسمی نخواهد بود. هر مجموعه فعال در زمینه واردات خودرو می‌تواند خودرو وارد ایران کند البته این امر به شرط ارائه خدمات پس از فروش است. با برداشته شدن محدودیت فضای رقابتی در بازار خودروهای خارجی شکل می‌گیرد.

 

16 شرکت داخلی از برندهای اصلی مجوز گرفتند

موضوع مهم دیگر اینکه در این آیین نامه واردات خودرو از سوی شرکت‌های مادر مورد توجه قرار گرفته است. لذا تمام شرکت‌ها ملزم به واردات خودرو از سوی شرکت‌های مادر هستند و دیگر خرید از واسطه مورد قبول نیست. طبق اعلام مرکز امور اصناف ۱۶ شرکت داخلی از شرکت‌های مادر(شرکت اصلی تولید‌کننده خودرو) مجوز واردات خودرو به ایران را دارند. در مورد افراد وارد‌کننده هم باید به تصمیم واحد برسند که آنها چگونه می‌توانند موضوع واردات خودرو از شرکت مادر را دنبال کنند.

 

سایت ثبت سفارش هنوز بسته است

بر این اساس سایت ثبت سفارش خودرو بسته خواهد ماند تا آیین نامه واردات خودرو به سازمان‌های مربوطه رفته و پس از بررسی نهایی اقدام‌هایی صورت گیرد. لذا برای هیچ شرکتی سایت ثبت سفارش خودرو باز نشده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.