شیر دادن به بزرگسالان

فتوای شیر داد به بزرگسال

آیا شیعه به زنان پیامبر اکرم توهین می کند؟
آیا شیعه به زنان پیامبر اکرم ناسزا می گوید؟
آیا شیعه ارزشی برای زنان پیامبر اکرم قائل است؟

یکی از اشکالات مخالفین (اهل سنت و وهابیون) به شیعه این است که چرا شیعه، به زنان پیامبر اکرم ناسزا می گوید و انواع تهمت ها را به ایشان نسبت می دهد.
در این نوشتار به بررسی و نقد این موضوع می پردازیم.

اولا: یک شیعه عاقل هیچ گاه نسبت به زنان پیامبر ناسزا نمی گوید، و هیچ گاه تهمت به ایشان نمی زند؟ شیعه به اعتقاد قرآن حتی ناسزا به بت ها را جایز نمی داند، چه رسد به ناسزا گفتن به زنان پیامبر اکرم.

قرآن می فرماید: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ(انعام/۱۰۸) به معبود کسانى که غیر خدا را مى‏ خوانند دشنام ندهید، مبادا آن ها (نیز) از روى (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند!

ثانیا: شیعه به بعضی از زنان پیامبر اکرم احترام می گذارد و از آنان تجلیل می کند. اکثر زنان آن حضرت از ایمان و اسلام استوار برخوردار بودند؛ به‌طوری‌که بعضی از آن‌ها در شمار زنان عاقله و فاضله زمان خود محسوب می‌شوند. و حتی به عنوان وفادارترین شخص به شمار می آمدند (۱) و هیچ مخالفت جدی از طرف آن‌ها نسبت به اسلام و سنّت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ ثبت نشده است. اگر هم شیعه انتقادی به عایشه می کند به دلیل این است که جنگ جمل به پا کرد.

حتی قرآن هم در آیه ای از عملکرد زنان پیامبر به شدت انتقاد می کند.
در آیه‌ای می‌فرماید: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمَلائِکَهُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهیرٌ»؛ «اگر شما (همسران پیامبر) از کار خود توبه کنید (به نفع شماست، زیرا) دلهایتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، (کارى از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند.» [تحریم، آیه ۴]

بخارى در روایتی به نقل از خلیفه دوم مى‌نویسد که آن دو زنى که بر ضد رسول خدا هم پیمان شده بودند، عائشه و حفصه بودند: «حدثنا عَلِیٌّ حدثنا سُفْیَانُ حدثنا یحیى بن سَعِیدٍ قال سمعت عُبَیْدَ بن حُنَیْنٍ قال سمعت بن عَبَّاسٍ رضی الله عنهما یقول أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ فقلت یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ من الْمَرْأَتَانِ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا على رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فما أَتْمَمْتُ کَلَامِی حتى قال عَائِشَهُ وَحَفْصَهُ.»؛ «از ابن عباس نقل شده است که مى‌گفت: مى‌خواستم از عمر سؤال کنم که اى امیرمؤمنان ! آن دو زنى که بر ضدّ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم‌ پیمان شدند، چه کسانى بودند؟ سخنم را تمام نکرده بودم که عمر گفت: حفصه و عائشه بودند. (۲)

نکته ای که لازم است در این جا گفته شود شیعه هرگز عمل منافی با عفت را برای زنان پیامبر قائل نیست. چنان که در حدیثى از پیامبر اکرم ص صریحا آمده است،” ما بغت امرأه نبى قط”:” همسر هیچ پیامبرى هرگز آلوده عمل منافى عفت نشد” (۳)

اما کسانی که می گویند که شیعه توهین به زنان پیامبر اکرم می کنند، خودشان به کتب علمایشان رجوع کنند ببینند که چه نسبت های زشتی به عایشه داده اند.

در کتب اهل سنت درباره امر عایشه به شیر دادن بزرگسال برای محرمیت آمده است:
عائشه به دختران خواهر و دختران برادرش دستور مى‌داد به مردانى که عائشه دوست داشت، آن مردان وى را ببیند و بر او وارد شوند؛ پنج بار شیر بدهند؛ اگر چه آن مردان بزرگسال بودند. (۴)

دکتر موسی شاهین لاشین،نویسنده وهابی در شرحی که بر صحیح مسلم نوشته با نام -فتح المنعم شرح صحیح مسلم-به عایشه توهین کرده می گوید :
ایشان به جوانی شیر داده است !او می گوید:
و کانت عائشه ـ رضی الله عنها ـ ترى أن إرضاع الکبیر یحرمه، و أرضعت غلاما فعلا، و کان یدخل علیها، و أنکر بقیه أمهات المؤمنین ذلک.
عائشه ، اعتقاد داشت که رضاع کبیر سبب محرمیت مى‌شود و قطعا خود او غلامی ( که نزدیک به سن بلوغ بوده) را شیر داد و آن غلام بر او وارد مى‌شد؛ اما سایر مادران مؤمنان، آن را قبول نداشتند.(۵)

قضاوت با خوانندگان. حال چه کسی به زنان پیامبر اکرم توهین می کند، شیعه یا سنی؟

منابع:
۱- آیت الله مکارم، آیات ولایت در قرآن، ص: ۴۰۳
۲- صحیح البخاری، ج ۴، ص ۱۸۶۸، ح۴۶۳۰
۳- در المنثور” جلد ۶ صفحه ۲۴۵٫
۴- سنن أبی داود – ج۲ ص۲۲۳
۵- شاهین لاشین، دکتر موسی ، کتاب فتح المنعم شرح صحیح مسلم ج۵ ص۶۲۲.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.