شبنم مقدمی: تلاش دارم تکرار نشوم


شبنم مقدمی: تلاش دارم تکرار نشوم

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شبنم مقدمی

شبنم مقدمی از تلاشش برای تکرارش نشدن در نقش‌ها سخن گفت، درباره فیلم‌های «خجالت نکش» و «درساژ» توضیح داد و به این نکته اشاره کرد که شاید یک روز خودش هم فیلم بسازد.

به گزارش ایسنا،  دومین ویژه برنامه «سینما دو» برای جشنواره فیلم فجر در حالی جمعه شب با اجرا و سردبیری حامد عنقا روی آنتن رفت که این قسمت از برنامه به علی نصیریان به خاطر چندین دهه حضور پرافتخار در سینمای ایران تقدیم شد.

عنقا که میزبان شبنم مقدمی بازیگر فیلم «خجالت نکش» بود، از او درباره اینکه تا به حال چند بار در نقش پرستار ایفای نقش کرده و خودش هم انگار پرستاری خوانده پرسید.

گفتم یا پروانه طبابت مرا بدهید یا دیگر نقش پرستار و پزشک پیشنهاد نکنید!
مقدمی در این خصوص گفت: دیگر در نقش پرستار بازی نمی‌کنم. متاسفانه وقتی نقشی قدری دیده و درباره آن بحث می‌شود، همه می‌گویند حالا که فلان بازیگر در آن نقش جواب داده است، ما هم از او در همان نقش استفاده کنیم. این شد که در دوره‌ای برای هر چه نقش پرستار و دکتر سراغ من می‌آمدند. من هم گفتم یا پروانه طبابت به من بدهید، یا من بروم در بیمارستان مشغول به کار شوم یا بیاییم و دیگر این کار را نکنیم!

وی افزود: درباره رشته پرستاری هم، من می‌خواستم بازیگری بخوانم اما خانواده‌ام نمی‌گذاشتند. می‌خواستم مفری پیدا کنم تا به سمت ادبیات نمایشی بروم. من پرستاری دوست نداشتم و از خانواده‌ام بابت اینکه اجازه دادند این درس را نخوانم ممنونم.

بازیگر «امروز» در پاسخ به اینکه چرا خودت را در نقش‌هایی که بابت آنها جایزه گرفته‌ای تثبیت نمی‌کنی، اظهار کرد: عشق به تنوع در انتخاب نقش در من وجود دارد و اینکه بخواهم خودم را در هر بوته‌ای به نقد و آزمایش بکشم مال شبنم مقدمی است. نمی‌دانم کودک درون یا بخشی از شخصیت من است که دلش می‌خواهد زندگی‌های مختلف را تجربه کند. جذابیت بازیگری برای من این است که انگار چند بار به دنیا می‌آیم و زندگی‌های مختلف را تجربه می‌کنم، من هرگز «صنم» فیلم «خجالت نکش» را تجربه نمی‌کردم اگر آن را بازی نمی‌کردم، زنی بسیار جذاب که در بیان احساساتش یکرنگ و عیان و عریان است.

در «خجالت نکش» خارج از هر توهینی شوخی سیاسی کرده‌ایم
مقدمی در پاسخ به اینکه رضا مقصودی در آثارش معمولا شوخی‌های سیاسی با کاراکترهایی که در عرصه سیاست بوده‌اند داشته و آیا این بار نیز این شوخی‌ها زیاد و حساسیت برانگیز است یا خیر، تصریح کرد: وقتی شوخی است و اهانتی در کار نیست، می‌تواند باشد. ما همیشه این نقد را می‌کنیم که پس ما با که شوخی کنیم، از جامعه پزشکان گرفته تا بقیه مردم همیشه از شوخی با صنفشان شکایت می‌کنند اما بزرگان باید به ما این اجازه را بدهند و ما خارج از هر شکل توهین آمیزی شوخی کرده‌ایم.

عنقا در ادامه گفت: شما امسال دو فیلم داشتی که کارگردان هر دو فیلم اولی هستند. خیلی‌ها فکر می‌کردند چرا نباید فیلم آقای بادکوبه در جشنواره فجر باشد، به ویژه بعد از اینکه جشنواره برلین به «درساژ» توجه کرد، درباره این اثر بگویید.

فکر میکردیم «درساژ» در ویترین مملکت خودمان هم به نمایش درمی‌آید
مقدمی توضیح داد: ما فکر می‌کردیم «درساژ» در جشنواره فجر پذیرفته شود، بالاخره اهمیت دارد که یک فیلم در ویترین مملکت خودمان دیده شود. اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و در جریان نوع ارزیابی جشنواره نیستم اما مطمئم این فیلم در اکران مخاطب خود را پیدا خواهد کرد. «درساژ» یک فیلم اجتماعی درباره وضعیت نوجوانان است. به نظرم یک ناهنجاری در ارتباط نوجوانان با هم و با خانواده‌هایشان وجود دارد که چیز کمی نیست و می‌شود خیلی درباره‌اش حرف زد. آقای بادکوبه هم خیلی در این باره مطالعه کرده و دقیق و موشکافانه سراغ این موضوع رفته است.

فجر را به برلین ترجیح می‌دهم
وی در پاسخ به اینکه اگر همزمان در جشنواره فجر و برلین کاندید شود، در کدام مراسم شرکت خواهد کرد، گفت: قطعا جشنواره فجر را ترجیح میدهم. شعار هم نمی‌دهم. به این دلیل که فجر مهم ترین رویداد سینمایی کشوری است که در آن زندگی می‌کنم و برای من مهم است. حتما برلین و کن هم مهم است اما اینجا کشور خودم است و ما برای مردم خودمان فیلم می سازیم.

عنقا خطاب به مقدمی تاکید کرد: شما جزو معدود بازیگرانی هستی که علاوه بر اینکه از کلاسهای بازیگری امین تارخ و آتیلا پسیانی شروع کردی، در خارج از کشور در اسپانیا هم آموزش دیده‌ای. تفاوت این آموزش‌ها در کجا بود و در بازیگری امروز تاثیر کدام یک را می‌بینی؟

برایم مهم نیست بگویند این همانی است که سایر بازیگران یک سریال بود
مقدمی پاسخ داد: تاثیر همه را احساس می‌کنم و تجربه همه این سالیان کوله‌باری است که به دوش من است. از صحنه تئاتر و رادیو گرفته تا تلویزیون و سینما. خدا را شکر می‌کنم که کوله بارم سنگین است. اصلا برای مهم نیست بگویند این همانی است که روزی اسمش در سایر بازیگران می‌آمد بلکه سریالی بوده که سایر بازیگران آن بوده‌ام و در تالار شماره دو تئاترشهر نمایش اجرا کرده‌ام تا به سالن اصلی آن رسیده‌ام.

وی در این باره که اگر حالا هم فرصتی پیش بیاید دوباره نقش کوتاه بازی می‌کند، اظهار کرد: چرا که نه. حالا هم فیلم کوتاه بازی می‌کنم و کار اخیرم «سیاه سرفه» نام داشت. فقط بستگی دارد نقش چه باشد. مجموعه دریافته‌ایم در کلاسهای آموزشی متفاوت و تجربیاتی که به دست آورده‌ام بوده که مرا شکل داده است.

اگر تهیه کننده پیدا کنم شاید فیلمم را بسازم
این بازیگر همچنین اعلام کرد: نمی‌دانم تهیه‌کننده پیدا کنم یا خیر ولی شاید فیلمم را بسازم.

عنقا نیز به این نکته اشاره کرد که او زمانی برای سریال های کوتاه بعدازظهر مینوشته است.

مقدمی ادامه داد: اگر شما تهیه‌کننده من شوید همین امشب فیلمنامه را برایتان ایمیل می‌کنم.

عنقا پاسخ داد: نمی‌دانم روی آنتن چه بگویم. چون بعدها ممکن است به عنوان سند باشد! اما اگر فیلمنامه خوبی باشد چرا که نه!

منتظرم «بمب یک عاشقانه» را در جشنواره ببینم.
شبنم مقدمی نیز در پایان درباره کارهای تازه خود و همچنین این سوال که منهای فیلم خودش امسال کدام فیلم را دوست داری ببینی و برای آن هیجان زده‌ای، گفت: اکنون در حال بازی در فیلمی هستم که مشغول فیلمبرداری آن هستیم اما چون کار به شکل سکوت خبری جلو میرود، بهتر است هر موقع خود بزرگان تصمیم گرفتند خبرش را اعلام کنم. «بمب یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی را هم دوست دارم در جشنواره امسال ببینم، از خود آقای معادی هم درباره آن شنیده‌ام.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.