سود گرانی تخم مرغ در جیب واردکنندگان/ تولید تخم مرغ زمین گیر شد؛ واردات رونق گرفت


سود گرانی تخم مرغ در جیب واردکنندگان/ تولید تخم مرغ زمین گیر شد؛ واردات رونق گرفت

  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,تخم مرغ

با وجود اینکه علت گرانی تخم مرغ مشخص شده اما دولت به جای حل این مشکل و بهبود اوضاع با شیب بسیار تند به سمت واردات این محصول متمایل شده است. 

به گزارش ایلنا، فروردین و اردیبهشت سال جاری بود که سازمان دامپزشکی به صورت مکتوب از دولت خواست تا در قبال افزایش چشمگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اقدام کند. دامپزشکی بارها در خصوص شدت گرفتن این بیماری در ماه های سرد سال هشدار داد اما آن زمان این موضوع چندان حائز اهمیت نبود و درگیری اصلی دولت حول محور انتخابات ریاست جمهوری می‌گشت.

 

در حالی که این بیماری در سال ۹۵ هم ۱۳ میلیون مرغ را از چرخه تولید خارج کرده و خسارات مالی بالایی به مرغداران وارد کرده بود، سازمان دامپزشکی برای سال ۹۶ وخامت اوضاع را بسیار بیشتر از سال قبل پیش بینی کرد اما در آن زمان کشور درگیر مسائل سیاسی داخلی بود و توجهی به اوضاع نابه‌سامان مرغداران نداشت. از طرف دیگر قیمت تخم مرغ که کیلویی ۳ هزار تومان بود این احتمال را که تخم مرغ با این افزایش قیمت مواجه شود بسیار ضعیف می کرد و عمق پیش بینی دامپزشکی را در حد احتمال ماند.

 

در آن سوی میدان هم نهاده های دامی دست دامداران را خالی گذاشت. شرکت های نهاده های دامی با بهانه نبود پول و اعتبار کافی و ادغام با یک شرکت خصوصی از توزیع نهاده ها جلوگیری کردند و دامداران را با مشکل نبود نهاده کافی برای تولید مواجه کرده اند. روند رو به رشد قیمت تخم مرغ می تواند همچنان ادامه داشته باشد اگر دولت بخواهد باز هم با سکوت و صبر با مشکل حاد مرغداران و تولیدکنندگان برخورد کند. 

 

اما با وجود این مشکلات، بازار تخم مرغ که تا قبل از این مازاد آن در کشور وجود داشت حال به سوی واردات این محصول پیش می رود تا بتواند کسری و کمبود بازار را جبران کند. با زمینگیر شدن تولید تخم مرغ در کشور این راه حل می تواند به نفع مصرف کنندگان و وارد کنندگان باشد اما آیا تاثیری بر مشکل تولیدکنندگان این محصول و مرغداران ورشکسته هم خواهد داشت؟

 

تولیدکنندگان مرغ مادر نیازمند توجه دولت هستند اما گویی دولتی ها که این روزها با ارجاع بودجه ۹۷ به مجلس و در پی آن گرانتر شدن بنزین و نان درگیری های مهم تری دارند سعی دارند با واردات تخم مرغ صورت مسئله آنفولانزا و عدم توزیع نهاده ها را پاک کنند تا با کاهش قیمت، مصرف کنندگان را راضی نگه دارند. اگر با کاهش قیمت، اعتراض مصرف کنندگان را کاهش دهند دیگر صدای تولیدکنندگان ورشکسته به گوش کسی نخواهد رسید و این مسلم است که مصرف کننده کاری به مشکلات تولید کننده نخواهد داشت.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.