دین و سنت امام زمان در وقت ظهور چیست؟

دین امام زمان

دین و سنت امام زمان در وقت ظهور چیست؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ آن‌چه در این نوشتار می‌خوانیم، مناظره‌ای بین یک شیعه و یک وهابی درباره امام زمان (علیه السلام) است. وهابی در این مناظره می‌کوشد که (نعوذ بالله) امام زمان را فردی معرفی کند، که در مقابل قرآن و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حکم می‌کند و شیعه به او پاسخ می‌دهد.

وهابی: به فرض که وجود امام زمان را قبول کنیم، ولی آیا مهدی شیعیان کتاب، سنت و بدعتی جدید در مقابل قرآن و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمی‌آورد و با این کتابش مردم را گمراه نمی‌کند؟
شیعه: آیا دلیلی بر این گفتار داری، که مهدی (علیه السلام) دین و کتابی جدید می‌آورد؟
وهابی: نه فقط شنیده‌ام.

 

شیعه: در روایات شیعه این حدیث آمده است که: «امام قائم که قیام کند، امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت.»[۱] آیا منظورت این حدیث است؟
وهابی: بله.
شیعه: پس خوب گوش بده، تا پاسخ تو را در چند نکته بدهم.

نکته اول: شکی نیست که امام زمان (علیه السلام) بر اساس همان قرآنی حکم و عمل می‌کند، که بر جدش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است. و روایتی که گذشت بدین معنا نیست که ایشان قرآن و دین جدیدی می‌آورد، بلکه مراد، تجدید احکام، اجرای حدود تعطیل شده کتاب الهی، و بدعت‌هایی است که بین مردم به‌وجود آمده است، اما چون این‌ها برای مردم تازگی دارد، فکر می‌کنند قرآن جدید و یا سنت جدید و دین جدید است.
نکته دوم: طبق حدیث ثقلین (که صحتش در نزد فریقین مسلم است)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند که: «همانا من چیزی را بین شما بر جای می گذارم که اگر نگاه دارید و بدان عمل کنید، هرگز گمراه نخواهید شد. آن کتاب خدا و عترت من یعنی اهل بیت من است.»[۲] در این حدیث پیامبر اکرم به صراحت می‌فرماید، که عترتم از قرآن جدا نمی‌شوند، این جمله به این معنا است که عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ملازم قرآن هستند و بر خلاف یا جلوتر از قرآن حکمی نمی‌کنند. پس عترت پیامبر اکرم (که امام زمان، هم جزئی از عترت ایشان است) همواره در کنار قرآن بوده و لحظه‌ای از آن جدا نیستند. بنابراین این ادعا مبنی بر این‌که امام زمان (علیه السلام) قرآن جدیدی غیر قرآن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌آورد، کاملاً بی‌اساس است.

نکته سوم: در کتاب‌های معتبر اهل سنت مشابه این حدیث با اسناد صحیح آمده است که: «مهدی در بین مردم به شریعت پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمل می‌کند».[۳]
سجستانی نیز این روایت را با اندکی اختلاف نقل کرده است: «در میان مردم به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رفتار می‌کند و اسلام را به‌طور کامل در روی زمین پیاده می‌کند.»[۴]

شیعه: ای وهابی در این احادیث دقت کن، آیا شریعت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چیزی به جز عمل به قرآن بوده است، قطعاً جواب منفی است، همین‌طور است حکومت امام زمان (علیه السلام) که بر طبق عمل به همین قرآن است. اکنون می‌توانم از تو سوالی کنم؟
وهابی: بله.
شیعه: شما که می‌گویید امام زمان بدعت در جامعه به‌وجود می‌آورد، آیا بدعت‌های زمان خلفا را که در تاریخ ثبت شده است، خوانده‌ای؟
وهابی: نه خلفا اهل بدعت نبوده‌اند.
شیعه: حتی در تاریخ اهل سنت، نمونه این بدعت‌ها ثبت شده است. الان فقط دو نمونه را بیان می‌کنم. مگر همین عمر نبود که دستور داد نسبت به کسی‌که آب برای غسل ندارد، نماز نخواند. آیا این فتوا نوعی بدعت نیست؟ «مردی نزد عمر رفت و به او گفت: من جُنُب شده‌ام و آبی برای غسل پیدا نکرده‌ام، عمر گفت: نماز نخوان! عمّار آن‌جا بود و حکم رسول خدا را در مورد تیمم به او گوشزد کرد.»[۵] آیا این دستور عمر اجتهاد در مقابل نص صریح قرآن نیست؟ در کجای قرآن آمده است که نماز از کسی‌که آب در دسترس ندارد، ساقط می‌شود؟ بلکه قرآن امر می‌کند که اگر آب ندارید تیمم کنید. «أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا صَعیداً طَیِّبا.[مائده/۶] یا با زنان تماس گرفته (و آمیزش جنسى کرده‌‏اید)، و آب (براى غسل یا وضو) نیابید، با خاک پاکى تیمم کنید!»
مگر همین خلفا نبودند که دستور دادند از پیامبر اکرم حدیث نقل نشود.[۵] آیا این دستور به این معنا نیست، که آن‌ها درست بر خلاف دستورات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) رفتار می‌کردند؟
وهابی: باید بروم کاری مهم در پیش دارم.
شیعه: مشکلی نیست، برو اگر می‌خواهی به حقیقت برسی، باید تعصب را کنار بگذاری.

پی‌نوشت:

[۱]. النعمانی،‌ کتاب الغیبه، تحقیق : فارس حسون کریم، قم ناشر: أنوار الهدى، سال چاپ: ۱۴۲۲، چاپ: الأولى، ص ۲۶۴
[۲]. «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمْ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ: کِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الأَرْضِ. وَعِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی، وَلَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِی فِیهِمَا». ترمذی، سنن ترمذی، الناشر: شرکه مکتبه ومطبعه مصطفى البابی الحلبی، حقیق وتعلیق: أحمد محمد شاکر، ج ۵ ص ۶۶۳
[۳]. «المهدی فی الناس ( بسنه نبیهم ) أی شریعته».ملا علی القاری، مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، ناشر: دار الکتب العلمیه، لبنان، بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۲هـ – ۲۰۰۱م . تحقیق: جمال عیتانی، ج ۱۰ ص ۹۴
[۴]. «فَیَقْسِمُ الْمَالَ وَیَعْمَلُ فی الناس بِسُنَّهِ نَبِیِّهِمْ صلى الله علیه وسلم وَیُلْقِی الْإِسْلَامُ بِجِرَانِهِ إلى الأرض». السجستانی، سنن أبی داود، تحقیق: محمد محیی الدین عبد الحمید، ناشر: دار الفکر. ج ۴ ص ۱۰۷
[۵]. مسلم نیشابوری، صحیح مسلم، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی،  ج ۱ص ۳۶۸
[۶]. هدف خلفا از منع انتشار احادیث

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.