خلوت زوجین است، وارد نشوید.

خلوت زوجین است، وارد نشوید.

آیا می دانید که اسلام علاوه بر حفظ عفت و مسائل جنسی در جامعه، نکاتی هم برای حفظ عفت و مسائل جنسی در خانواده، دارد؟

آیا می دانید محل خواب والدین، اگر جدا از فرزندان باشد، فرزند باید وقت ورود به اتاق خواب، اذن بگیرد؟

آیا می دانید که والدین موظف هستند این مساله را به کودکان بیاموزند؟

آیا می دانید کسانی که بی اهمیت به این مساله هستند، فردا فرزند را خلاف کار و بی پرده بار می آوردند؟

در آیه ای از قرآن درباره اهمیت این مساله می فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ‏ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاهِ الْفَجْرِ وَ حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهیرَهِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاهِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى‏ بَعْضٍ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (نور/۵۸) اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! بردگان شما، و همچنین کودکانتان که به حدّ بلوغ نرسیده ‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى که لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏ آورید، و بعد از نماز عشا؛ این سه وقت خصوصى براى شماست؛ امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیّت به یکدیگر خدمت نمایید). این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏ کند، و خداوند دانا و حکیم است!

این آیه نکات زیبایی را برای ما بیان می کند.

۱- این حکم مخصوص به مکانى است که پدر و مادر در آنجا استراحت مى ‏کنند و گرنه وارد شدن در اطاق عمومى (اگر اطاق عمومى داشته باشند) مخصوصا به هنگامى که دیگران هم در آنجا حاضرند، و هیچگونه مانع و رادعى در کار نیست اجازه گرفتن لزومى ندارد.

۲-آیه از کودکانى سخن مى‏ گوید که به حد تمیز رسیده‏ اند و مسائل جنسى و عورت و غیر آن را تشخیص مى‏ دهند، زیرا دستور اذن گرفتن خود دلیل بر این است که این اندازه مى‏ فهمند که اذن گرفتن یعنى چه؟

۳-این دستور متوجه اولیاى اطفال است که آنها را وادار به انجام این برنامه کنند، چرا که آنها هنوز به حد بلوغ نرسیده ‏اند تا مشمول تکالیف الهى باشند، و به همین دلیل مخاطب در اینجا اولیاء هستند. (۱)

۴- حتى فرزندان نابالغ باید احکام خانواده را بدانند و مراعات کنند.

۵- کودکى ، بهانه‏ اى براى شکست حریم زوجین نیست‏.

۶- کودکان باید پاکدامنى را از محیط خانه (توسط والدین) بیاموزند. (۲)

۷- در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى‏ خوانیم: «مبادا در حالى که کودکى در گهواره به شما مى‏ نگرد آمیزش جنسى کنید» (۳)

پس لازم است والدین این مسائل را جدى بگیرند، و فرزندان خود را عادت دهند هنگام ورود اجازه بگیرند، و همچنین از کارهایى که سبب تحریک فرزندان مى‏ گردد پرهیز کنند، و بدانند این امور از نظر تربیتى فوق العاده در سرنوشت آنها مؤثر است.

منابع:
۱- خلاصه ای از تفسیر نمونه. جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه ج ۱۴ ص ۵۳۹ رجوع شود
۲-خلاصه ای از تفسیر نور. جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نور ج ۶ ص ۲۱۱ رجوع شود
۳- بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۰۰، ص: ۲۹۵

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.