تهمت زشت به پیامبر اکرم در صحیح ترین کتاب اهل سنت
تهمت زشت به پیامبر اکرم در صحیح ترین کتاب اهل سنت.
احادیث فراوانی در کتاب معتبر صحیح بخاری موجود است، که حتی با احادیث دیگر خود تناقض آشکار دارد و بسیار ضعیف و سخیف است. درحالیکه خود «امام بخاری» میگوید: «احادیث این کتاب را از بین ششصد هزار حدیث انتخاب کردم و آن را در شانزده سال نگاشتم و بین خود و خدا حجت قرار دادم و تنها احادیث صحیح را وارد کردم، و احادیث صحیح دیگر را به جهت طولانی نشدن کتاب، ترک کردم.»[۱]
فقط یک نمونه را، بهعنوان شاهد مثال ذکر میکنم و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
سه حدیث در موضوع قضای حاجت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از ابن عمر با تعابیر مختلف ذکر شده است: یکبار میگوید: به پشت منزل حفصه برای انجام حاجتم رفتم، دیدم که پیامبر رو به شام و پشت به قبله قضای حاجت میکند. بار دیگر میگوید به پشت منزلمان رفتم و دیدم که پیامبر … و بار سوم میگوید: به پشت منزلی رفتم و دیدم که پیامبر … .[۲]
ابن عمر بالاخره این حالت تخلی پیامبر را در کجا دیده است؟ پشت منزل حفصه یا پشت منزل خودش یا دیگری؟ این تعابیر مختلف یعنی اضطراب در حدیث، و اضطراب خود از دلائل بیاساسی خبر است و مهمتر و جالبتر اینکه در همین کتاب معتبر صحیح بخاری و کتب معتبر دیگر، آمده است که در اسلام پشت و رو به قبله تخلی کردن حرام است، و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن نهی فرموده است.[۳]
خوب! از این چند حدیثی که ذکر کردیم تناقضات بخاری و نسبت ناروا به پیامبر ثابت میشود، زیرا او تمام این اخبار را صحیح و حجت میداند.
حال تکلیف چیست؟ تخلی کردن پشت به قبله و رو به قبله حرام است، یا نه؟
آیا پیامبر خودش نهی میکند و بعد خلاف قولش عمل میکند و کار حرام انجام میدهد؟ آیا حدیث صحیح است؟ چگونه این تناقضات را حل کنیم؟
اهل سنت برای رفع مشکل گفتند: «در مواقعی که قول و فعل رسول اکرم، یا صحابه و تابعین، در یک موضوع بر خلاف هم باشد، قول آنها بر فعلشان مقدم است.»
پس یعنی سه حدیث متفاوتی که از ابن عمر در مورد عمل قضای حاجت پیامبر، ذکر کردیم، صحیح نیست؟ چون اگر صحیح باشد، نتیجه میگیریم که پیامبر خلاف قولش عمل کرده و نعوذ بالله کار حرام انجام داده، و این در حالیست که چنین رفتاری را قرآن رد میکند و با مذمت میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُون.[صف/۲و۳] اى کسانىکه ایمان آوردهاید! چرا سخنى مىگویید، که عمل نمىکنید؟ نزد خدا بسیار موجب خشم است، که سخنى بگویید، که عمل نمىکنید.»
و پیامبر اکرم هرگز بر خلاف قرآن و قول خود عمل نکرده است. پس نتیجه میگیریم که برخی، سخنان و یا عمل پیامبر را غلط برداشت کردهاند و برخی، دروغهایی را به آن حضرت نسبت دادهاند و نمیتوان احادیث کتاب صحیح بخاری را صد درصد صحیح دانست و گفت همه احادیث او صحیح است، چون احادیث بسیار ضعیفی وجود دارد، که قابل حل نیست. درحالیکه اهل سنت خیلی سنگ این کتاب را به سینه میزنند و در کنار قرآن قرارش میدهند و هر سال جشن و ختم بخاری برگزار میکنند.[۴]
ای کاش بهدور از تعصب، منصفانه برخورد میکردیم و صادقانه میگفتیم همه احادیث آن کتاب معتبر و صحیح نیست و کاملا اشتباه است.
پینوشت:
[۱]. الامام شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان الذهبی، سیر أعلام النبلاء، مؤسسه الرساله بیروت – شارع سوریا – بنایه صمدی وصالحه،چاپ نهم ۱۴۱۳ق، ج۱۲، ص۴۰۲-۴۰۵« سمعت البخاری یقول : ما أدخلت فی هذا الکتاب إلا ما صح ، وترکت من الصحاح کی لا یطول الکتاب» « سمعت البخاری یقول : صنفت الصحیح فی ست عشره سنه ، وجعلته حجه فیما بینی وبین الله تعالى»
[۲]. محمد بن إسماعیل البخاری، صحیح البخاری، دار الطباعه العامره بإستانبول، دارالفکر، ۱۴۰۱، ج ۱، کتاب الوضوء، ص۴۶ «ابن عمر قال ارتقیت فوق ظهر بیت حفصه لبعض حاجتی فرأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقضى حاجته مستدبر القبله مستقبل الشام» «ان عبد الله بن عمر أخبره قال لقد ظهرت ذات یوم على ظهر بیتنا فرأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم قاعدا على لبنتین مستقبل بیت المقدس»
مسلم بن حجاج نیشابوری, صحیح مسلم,دارالفکربیروت لبنان, ج ۱، کتاب الطهاره، باب الاستطابه، ص۱۵۵«لقد رقیت على ظهر بیت فرأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم قاعدا على لبنتین مستقبلا بیت المقدس لحاجته»
[۳]. محمد بن إسماعیل البخاری ، صحیح البخاری، دار الطباعه العامره بإستانبول ، دارالفکر، ۱۴۰۱، ج۱، کتاب الوضوء، ص۴۵« قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إذا أتى أحدکم الغائط فلا یستقبل القبله ولا یولها ظهره شرقوا أو غربوا باب من تبرز على لبنتین»
مسلم بن حجاج نیشابوری, صحیح مسلم, دارالفکر بیروت لبنان, ج ۱، کتاب الطهاره، باب الاستطابه، ص۱۵۴« قال إذا اتیتم الغائط فلا تستقبلوا القبله ولا تستدبروها ببول ولا غائط ولکن شرقوا أو غربوا» «عن أبی هریره عن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال إذا جلس أحدکم على حاجته فلا یستقبل القبله ولا یستدبرها»
[۴].صحیح بخاری در یک نگاه
صحیح بخاری و مسلم در ترازوی نقد