تقویم تاریخ – ۱۲ تیر


تقویم تاریخ – ۱۲ تیر

۴۶۰پیش ازمیلاد:سوم ژوئیه سال ۴۶۰ پیش از میلاد، آتنی ها که چشم طمع به ثروت مصر دوخته بودند ناوگانی را روانه این کشور کردند تا مصریان را بر ضد ایرانیان بشورانند. ایران نیروی قابل ملاحظه ای در مصر مستقر کرده بود و همین نیروی عظیم مانع پیروز شدن توطئه آتنی ها شد.

آتنی ها چهار سال بعد( ۴۵۴ پیش از میلاد ) و سپس در سال ۴۲۵ پیش از میلاد دو بار دیگر با همان هدف به مصر رخنه کردند و هر دوبار به دلیل احضار برخی نیروهای ایرانی به خاک اصلی وطن تا حدی موفق به تحریک مصریان و شورش آنان شدند که هر دوبار این شورش ها سرکوب شد و بار آخر آتنی از سوی ایران به مصر ممنوع الورود شدند.

۳۲۴م:سوم ژوئیه سال ۳۲۴ میلادی، کنستانتین امپراتور روم که برای سرکوبی رقیبان رومی خود به بیزانتیوم Byzantium لشکر کشیده بود تصمیم گرفت در اینجا و نه چندان دور از محل شهر «تروا» شهری به نام خود بسازد تا به امپراتوری ایران نزدیک باشد و اخبار مربوط به تحرکات ساسانیان را سریعتر دریافت کند و تصمیمات مربوط به خنثی کردن این تحرکات در شهر تازه ساز که یکی از دو پایتخت روم [پایتخت شرقی] خواهد بود گرفته شود.

وی پس از نابود ساختن «لی سینیوس Licinius» رقیب خود و هوادارانش، ۲۵ ژوئیه سال بعد (۳۲۵ میلادی) دستور ساختن قسطنطنیه (شهر کنستانتین – استانبول امروز) را صادر کرد که پس از تجزیه امپراتوری روم به صورت پایتخت روم شرقی باقی ماند. شهر قسطنطنیه (Constantinople) در ۱۱ ماه مه سال ۳۳۰ میلادی آماده بهره برداری شد. این شهر که موقعیت منحصر به فردی دارد در نقطه مرزی دو قاره آسیا و اروپا واقع شده و ناظر بر تنگه بسفر (Bosforus، محل تلاقی دریای سیاه و دریای اژه) و یکی از مراکز تصمیم گیری های مهم جهانی بوده است.

اقدام کنستانتین به ساختن این شهر باعث تشدید معارضات دو ابرقدرت زمان – ایران و روم – شد که تا سال ۶۲۸ میلادی ادامه یافت وسرانجام هر دو امپراتوری را تضعیف و به عمرشان پایان داد.

 

تصویر اردشیر ساسانی بر سکه او

۸۳۹م:ورخان اروپایی که در باره بپاخیزی ایرانیان برضد خلفای اموی و عباسی تحقیق کرده اند وقوع قتل «مازیار» حکمران وقت مازندران (تبرستان ــ تپورستان) به دست المعتصم خلیفه عباسی را سوم ژوئیه سال ۸۳۹ میلادی نوشته اند. مازیار از خاندان اسپهبدان مازندران پسر قارن و قارن پسر ونداد هرمز و ونداد نوه سوخرا بود. مازیار در آمل بر اثر خیانت برادرش «کوهیار» که فریب عوامل خلیفه را خورده بود دستگیر و به سامرا (سامره) منتقل و به المعتصم تحویل داده شده بود که پس از شکنجه بسیار کشته شد. جسد مازیار که زیر شکنجه کشته شده بود در همان محلی که جسد بابک خرمدین بر دار شده بود به دار کشیده شد.

۱۳۲۵ش:تیرماه ۱۳۲۵ (ژوئیه ۱۹۴۶) را مورخان، ماه احزاب و فعالیت های حزبی در ایران خوانده اند. در این ماه (پس از جنگ حهانی دوم) فعالیت احزاب در ایران بی سابقه بود .در پی اعلام تاسیس چند حزب و به ویژه «حزب دمکرات ایران» از سوی قوام السلطنه نخست وزیر وقت در نهم تیرماه این سال که مقر آن درساختمانی بود که سه دهه بعد درجای آن پارک دانشجو ساخته شده است (چهار راه انقلاب)، روزنامه های احزاب انتشار خود را آغاز کردند و دوره ائتلافهای حزبی آغاز شد. یازدهم تیرماه، دو روز پس از تاسیس حزب دمکرات ایران، هیات مرکزی حزب قوام را به سمت دبیرکل (رئیس) این حزب انتخاب کرد و دو حزب بزرگ دیگر، توده و ایران که چنین دیدند در صدد مقابله برآمدند و به ابتکار ایرج اسکندری و الهیار صالح باهم ائتلاف کردند و با این اقدام، قوام مجبور شد که یک کابینه ائتلافی تشکیل دهد و نیمی از پستهای کابینه را به این دو حزب واگذار کند که از حزب توده دکتر مرتضی یزدی وزیر بهداری ، فریدون کشاورز وزیر فرهنگ (وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و ارشاد امروز ) و ایرج اسکندری وزیر بازرگانی و پیشه و هنر (کار و صنایع و بازرگانی امروز) شدند.

 

عکسی از الهیار صالح مربوط به همان زمان

 

۱۳۳۰ش:در پی تمرکز نیروهای انگلستان در بصره، سلیمانیه، کرکوک و اربیل (عراق) برای حمله به ایران که نفت خود را ملی کرده بود و ورود ناو انگلیسی موریشس (موریس) با قدرت آتش زیاد به شط العرب (اروندرود)، ۱۲ و ۱۳ تیرماه۱۳۳۰ یگانهای ارتش ایران در خیابانهای شهرهای مختلف به منظور تقویت روحیه هموطنان رژه رفتند و مردم را به تماشای مانورهای نظامی خود دعوت کردند. مردم که به هیجان آمده بودند داوطلبانه در خوزستان و مناطق مورد تهدید، به کمک سربازان شتافته و به حفر سنگر توپ پرداخته بودند. فرماندهی دفاع از آبادان به «ژنرال کمال» سپرده شده بود و نیروی کمکی از شیراز و قزوین و همه واحدهای لشکر هفتم پیاده کرمان روانه خوزستان شده بودند. همچنین چند خلبان نیروی هوایی داوطلب عملیات کامیکازی و کوبیدن هواپیماهای پر از مواد منفجره به کشتی انگلیسی شده و مردم به تمجید و قدردانی از آنان پرداخته و روزنامه ها به چاپ عکسهایشان دست زده بودند. نیروی دریایی باوجود ضعف و نداشتن ناو سنگین به حالت آماده باش درآمده بود. در اینجا بود که ملت متوجه شد باید نیروی دریایی اش را تقویت کند و تقویت آن را در اولویت قرار دهد. در خوزستان حمل سوخت به دو کشتی لاروب قطع شده بود تا شط العرب با گل و لای بسته شود و به ناو انگلیسی موریشس اخطار شده بود که ظرف ده روز یا باید از شط العرب خارج شود و یا در جایی که هست به گل خواهد نشست. در این میان دهها هزار تن از سربازان منقضی خدمت و دیگران داوطلبانه به پادگانهای مربوط مراجعه و خود را معرفی می کردند. با این آمادگی ملی برای دفاع، کشور یکپارچه شور و هیجان شده بود و رادیو تهران پی در پی گزارشهای مربوط را همراه با سرود «ای ایران …» پخش می کرد و اصحاب نظر با مصاحبه و تفسیر به مردم ثابت می کردند که اشغال نظامی ایران در شهریور ۱۳۲۰ نتیجه خیانت چند مقام بود، نه ضعف نیروهای مسلح و وطندوستی مردم. رادیو تهران انعکاس گزارش های آمادگی ملی ایرانیان در رسانه های سایر کشورها بدون وقفه پخش می کرد.

 

Gen. Kamal

 

۱۳۴۰ش:در این روز در تیرماه ۱۳۴۰ حکم محکمه نظامی تهران درباره دکتر مظفر بقایی کرمانی انتشار یافت که ضمن آن به اتهام متزلزل ساختن صمیمیت مردم نسبت به ماموران شهربانی (پلیس) از طریق ایراد نطق عمومی، به دوسال زندان محکوم شده بود.

یکی از مواردی که دکتر بقایی به آن اشاره کرده بود شکنجه شدن یک روزنامه نگار کرمانی (مولف این سایت) به دستور و باحضور سپهبد نصیری رئیس کل وقت شهربانی کشور در آذر ماه ۱۳۳۹ هجری خورشیدی بود.

 

دکتر بقایی کرمانی

۱۹۸۸م:سوم ژوئیه ۱۹۸۸ و در جریان جنگ عراق و ایران، یک جت مسافربر ایرانى از نوع ارباس ـ ۳۰۰ (پرواز ۶۵۵) در آسمان خلیج فارس بر اثر سوم ژوئیه ۱۹۸۸ (۱۲ تیرماه) و در جریان جنگ عراق و ایران، یک جت مسافربر ایرانى از نوع ارباس ـ ۳۰۰ (پرواز ۶۵۵) بر فراز آبهای ایران در آسمان خلیج فارس بر اثر اصابت موشک سرنگون شد و همه ۲۹۰ تن سرنشینان آن جان باختند. موشکى که این هواپیما را سرنگون ساخت از رزمناو آمریکایى « وینسنس» مستقر در خلیج فارس که نفتکش های کویتی را بدرقه می کرد پرتاب شده بود. این ناو که کاپیتان «ویل راجرز» بر آن فرماندهی می کرد دو موشک به سوی هواپیمای ارباس شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) پرتاب که یکی از آنها به هواپیما اصابت کرده بود. ارباس «ایران ایر» پرواز ۶۵۵ که از تهران و از طریق بندرعباس عازم امارات بود در ده کیلومتری ناو آمریکایی و در آبهای ایران، به خلیج فارس افتاد. اجساد بسیاری از سرنشینان هواپیما در سطح آب به دست آمد و این، نشانه آن بود که هواپیمای مسافربر ایران پس از اصابت موشک، در آسمان منفجر و چند قطعه شده بود. رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا اقدام ناو «وینسنس» را یک عمل دفاعی و قابل درک اعلام کرده بود و در عین حال گفته بود که از تلفات غیر نظامیان متاسف شده است. ۳۶ تن از مسافران هواپیما خارجی بودند: ۱۳ اماراتی، ده هندی، شش پاکستانی، شش یوگوسلاویایی و یک ایتالیایی. در میان مسافران ۶۶ خردسال وجود داشت.

 

کاپیتان ویل راجرز

 

۲۰۰۴م:دوم ژوئیه ۲۰۰۴ مارلون براندو بازیگر معروف فیلمهای سینمایی امریکا در بیمارستان دانشگاه کالیفرنیا در لس انجلس درگذشت. وی ۸۰ ساله بود. از معروفترین فیلمهایی که براندو در آنها بازی کرد ” گاد فادر ” و اتوبوسی به نام هوس را می توان نام برد.

 

برندو در یکی از فیلمهایش

۱۳۸۴ش:دهم تیرماه ۱۳۸۴ اعلام شد که هیات نظارت بر مطبوعات در بیست و پنجمین جلسه از دهمین دوره فعالیت خود با انتشار ۶۷ نشریه از جمله ۴ روزنامه، ۲۱ هفته نامه، ۲ دوهفته نامه، ۱۴ ماهنامه، ۲۴ فصلنامه، یک دوفصلنامه و یک سالنامه موافقت کرده است!. در میان اسامی ناشران تازه، نامی از روزنامه نگاران حرفه ای آشنا به چشم نخورد. موافقت با صدور ۶۷ پروانه در یک جلسه (از نظر زمانی؛ محدود)، همان روزها مورد انتقاد برخی از روزنامه های تهران قرار گرفته بود زیرا که در آخرین ماههای عمر دولت سابق (بزعم خودشان و رسانه های غرب؛ اصلاح طلبان) انجام شده بود. در طول دو سال پس از آن (ازتیرماه ۱۳۸۴ تا تیرماه ۱۳۸۶) انتظار بود که دادستانی کل و مقامات مربوط با مطالعه دقیق پرونده های این نشریات ۶۷گانه و ملاحظه تاریخ تسلیم تقاضای نشریه به وزارت ارشاد و اطلاع از اشتغال قبلی متقاضیان و کشف انگیزه آنان به داشتن نشریه ببینند که جریان کار مسیر و روال عادی را طی کرده باشد؟، زیرا که اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی هرگونه تبعیض را رد کرده است.

۲۰۰۴م:یکم ژوئیه ۲۰۰۴ شبکه های تلویزیونی و روز بعد ( ۲ ژوئیه ۲۰۰۴ ) روزنامه ها، تفهیم اتهامات هفت گانه به صدام حسین و ۱۱ دستیارش در یک جلسه مقدماتی ۲۷ دقیقه ای را در صدر اخبار خود قرار داده بودند، ولی جز رسانه هایی که خبرنگارانشان به جلسه راه داده شده بودند سایر گزارشها ناکامل و متفاوت از هم بود و تصویر روشنی را از پرسش و پاسخ جلسه قضایی به دست نمی داد. دلیل آن این بود که هر دسته از روزنامه ها از یک خبرگزاری استفاده کرده بودند و با این که خبرنگاران هر سه خبرگزاری اصطلاحا بین المللی ولی متعلق به سه کشور غربی در جلسه حضور داشتند گزارش های آنها از مذاکرات که از تلویزیونهای عربی هم پخش شده بود و رئیس جمهوری آمریکا نیز اختصاصا آنها را ( احتمالا از یک تلویزیون مدار بسته) دیده و شنیده بود کاملا متفاوت بود. هنوز شاید این سه خبرگزاری باقیمانده از « بیگ فور+ تاس » نمی خواهند قبول کنند که مردم اینک در اینترنت به فایلهای آنها دسترسی دارند و می توانند از گزارش «مربوط به یک رویداد» هر سه پرینت بگیرند و متون آنها را باهم مقایسه کنند و بر ضعف انسان قرن ۲۱ با داشتن چنین آژانسهایی تاسف بخورند – انسانی که پس از ۴۰ سال تکاپو هنوز موفق نشده است یک خبرگزاری بین المللی بی طرف (غیر متعهد) جهانی داشته باشد. چرا شرح جلسه ۲۷ دقیقه ای یک «هیرینک» که تنها پرسش هویت و تفهیم (ذکر موارد) اتهام است تا فرد و یا افراد مخاطب در جلسه بدانند که در مظان اتهام هستند و تحقیقات تا قرار مجرمیت و صدور کیفر خواست و سپس محاکمه ادامه خواهد داشت تا این حد باید متفاوت باشد؛ به درستی روشن نیست.

 

صدام حسین در پایان

 

۱۶۰۸م:سوم ژوئیه سال ۱۶۰۸، ساموئل دو شامپلین Samuel de Champlain جغرافیدان فرانسوى در چهل و یکمین زادروز خود بناى شهر «کبکQuebec» را در کانادا آغاز کرد که این منطقه بعداً به «فرانسه نو» معروف شد. این شهر اینک مرکز ایالت فرانسوی زبان کوبک کنفدراسیون کانادا است. ساکنان این ایالت از زمانی که شارل دوگل خطاب به آنان فریاد کشید «زنده باد کوبک مستقل» تاکنون دو بار به طریق دمکراتیک (رای گیری) تلاش کرده اند تا از کنفدراسیون کانادا جدا شوند.

یک سال پیش از آغاز ایجاد شهر کبک (کوبک)، انگلیسى ها وارد آمریکاى شمالى (ایالات متحده امروز) شده و ایجاد «جیمز تاون» را در ویرجینیا آغاز کرده بودند.

با اینکه بعداً، دولت انگلستان مهاجرنشین فرانسوى «کبک» را متصرف شد و کانادا را یک دومینیون انگلستان اعلام داشت؛ هنوز فرانسوى زبانان «کبک» زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ کرده و در آرزوى کسب استقلال هستند. دو شامپلین سه بار به کانادا سفر کرده بود و بنای شهر کوبک در سومین سفر او آغاز شده بود. پیش از شامپلین، ژاک کارتیه فرانسوی در سال ۱۵۳۴ در سفر به قاره غربی به کانادا رسیده بود (۶۷ سال زودتر از انگلیسی ها). فرانسویان برخلاف انگلیسی ها بومیان (سرخپوستان) را نابود نکرده و با آنان به همزیستی پرداخته بودند.

 

Samuel de Champlain

 

۱۵۲۷م:دولت فرانسه در سوم ژوئیه ۱۵۲۷ و بار دیگر در سوم ژوئیه سال ۱۸۴۹ (در دو سوم ژوئیه و به فاصله ۳۲۲ سال از هم ) با لشکرکشی به ایتالیا پاپ را نجات داد. فرانسه یک کشور کاتولیک است. بار دوم گاریبالدی شهر رم را محاصره کرده بود تا آن را از دست پاپ ها خارج سازد و پایتخت ایتالیای متحد کند.

گاریبالدی که یک میهندوست بنام ایتالیایی است در راه تامین وحدت ایتالیا تلاش بسیار کرد.

 

۱۸۶۶م:سوم ژوئیه سال ۱۸۶۶ در جریان جنگ بر سر رهبری ژرمن ها، در نبرد کونیگراس Koniggratz در نزدیکی «سادوا» ارتش پروسPrussia (آلمان شمالی- برلین) که به تفنگ «ته پر» و استفاده از فشنگ مجهز شده بود ارتش اتریش Austria را که هنوز از تفنگ «سرپر و سنبه ای» استفاده می کرد شکست داد و برتری خود در میان آلمانی نژادها را مسلم ساخت.

در این نبرد، فرماندهی نیروهای آلمان را مارشال مولتکه برعهده داشت. تفنگ فشنگی، توسط مهندش «یوهان نیکلاس فون دریسهDreyse» اختراع و برای ارتش آلمان (پروس) ساخته شده بود.

۲۰۰۴م:روسیه ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ سه آزمایش موشکی تازه انجام داد به این شرح:از زیر دریایی یکاترین بورگ یک موشک « آر اس ام ـ ۵۴ »، از یک توپولف ـ ۹۵ یک موشک دیگر و از پایگاه قزاقستان یک موشک ۱۰ کلاهکی آر. اس ـ ۲۰ (اس اس ـ ۱۸ ) پرتاب کرد.

مفسران نظامی به این مناسبت نوشته بودند که هدف روسها از این آزمایشهای این بوده است بدانند که آیا عمر موشکهای قدیمی را می شود با هزینه کم تمدید کرد؟.

عمر یک موشک ۷ تا ۲۰ سال است که بعضی را می شود نوسازی و مرمت کرد و عمر تازه بخشید ولی این کار نیاز به هزینه دارد. کوشش روسها اینک این است که با حد اقل هزینه موشکهای قدیمی خود را که در دوران شوروی به بهای تضعیف اقتصاد کشور ساخته شده اند نوسازی و تمدید عمر دهند. موشکی که از یکاترین بورگ پرتاب شد ۷ هزار کیلومتر مسافت را درکمتر از ۳۵ دقیقه پیمود و به هدف اصابت کرد.

 

۱۲۵۰: لوئی نهم پادشاه وقت فرانسه که در لشکرکشی هفتم صلیبیون به خاورمیانه شرکت کرده بود در مصر به اسارت حکمران این کشور درآمد که بعدا با پرداخت خونبها خود را آزاد ساخت.

۱۹۶۲: الجزایر پس از ۱۳۲ سال به طور کامل از استعمار فرانسه خلاص شد.

۱۵۸۳: ایوان « مخوف » تزار وقت روسیه پسر خود را کشت.

۱۸۹۶: عثمانی به جزیره « کرت Crete» در مدیترانه که اینک جزیی از خاک یونان است خود مختاری داخلی داد.

۱۹۳۵: آندره سیتروئن (یک مهندس یهودی فرانسوی) و مخترع و سازنده اتومبیلهای سیتروئن در ۵۷ سالگی از بیماری سرطان درگذشت.

۱۹۴۴: ارتش سرخ « مینسک » را از ارتش آلمان پس گرفت و بیش از یکصد هزار نظامی آلمانی را اسیر کرد.

۱۹۶۴: با قانون شدن لایحه تعمیم حقوق مدنی در آمریکا، جداکردن سیاهان از سفیدها در اماکن عمومی این کشور ممنوع شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.