تصویب طرح ضدایرانی در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا


تصویب طرح ضدایرانی در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: کمیته خدمات مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تصویب طرحی علیه ایران است که می‌تواند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی المانیتور، همزمان که کنگره امریکا به سمت افزایش فشار بر ایران حرکت می‌کند، یک کمیته کلیدی در مجلس نمایندگان با پیشبرد طرحی علیه ایران موافقت کرد که کار ایران برای خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت‌هایی که در آمریکا تجارت می‌کنند را به مراتب سخت‌تر می‌کند. اینکه ایران بتواند ناوگان هوایی خود را که به دلیل سال‌ها تحریم فرسوده شده است، ارتقا دهد یکی از انگیزه‌های اصلی این کشور برای امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

 

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به پیشبرد این طرح رای مثبت داد که راه را برای موافقت کامل اعضای مجلس هموار می‌کند. تمامی جمهوری‌خواهان در این کمیته به طرح مذکور رای مثبت دادند و تنها پنج دموکرات با آن موافقت کردند.

 

این طرح که پیش‌نویس آن را راجر ویلیامز از ایالت تگزاس مطرح کرد، فروش هواپیما به ایران را ممنوع نمی‌کند، اما الزاماتی را برای تایید و گزارش‌دهی در نظر می‌گیرد که می‌تواند وزارت خزانه‌داری را به سمت توقف ارائه مجوز فروش هواپیما به تهران سوق دهد. ایران‌ایر که یک شرکت هواپیمایی دولتی در ایران است از زمان اجرای برجام یکی از بزرگ‌ترین خریداران هواپیماهای آمریکایی و اروپایی بوده است.

 

ریچاردتیو که یکی از کارشناسان ارشد حوزه تحریم در مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود، به المانیتور گفت که طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا می‌تواند نقض برجام باشد.

 

کنت کاتزمن کارشناس حوزه ایران در سرویس تحقیقات کنگره نیز گفت: ایران تصویب این طرح را نقض برجام تلقی خواهد کرد. توافق به صراحت و روشنی شامل تعهد آمریکا برای فروش هواپیما به ایران است.

 

به گزارش المانیتور، دولت اوباما مجوز فروش این هواپیماها به ایران را در اواخر سال ۲۰۱۶ صادر کرده است.

 

 

 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.