ترامپ اروپا را برای همکاری با ایران تحریم می‌کند؟

ترامپ اروپا را برای همکاری با ایران تحریم می‌کند؟

ترامپ اروپا را برای همکاری با ایران تحریم می‌کند؟

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , توافق هسته ای ایران
برخی کشورها درخواست ترامپ برای نخریدن نفت ایران را رد کردند 

  به دنبال خروج امریکا از توافق هسته ای ایران در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی ، کشورهای اروپایی تلاش کردند تا ایران را در این توافق نگه دارند و این کشور را از منافع توافق بهره‌مند کنند.

 

 این تلاش‌ها در ماه‌های اخیر ادامه داشت ولی  در همین دوران و با نزدیک شدن به زمان بندی اعلام شده توسط امریکا برای بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شمار زیادی از شرکتهای اروپایی و آسیایی فعال در بازار ایران از همکاری با  کشور ما سر باز زدند.از جمله این شرکتها می توان به توتال فرانسه و شرکتهای حمل و نقلی  فرانسوی فعال در ایران را اشاره کرد که حضورشان در بازار ایران نشان دهنده همکاری اقتصادی اروپا با ایران و بازگشت ایران به جامعه اقتصادی دنیا بود.از ماه می تا کنون مذاکرات زیادی بین ایران و اروپا  انجام شده است و طرح های پیشنهادی زیادی از طرف اروپایی ها ارایه شده است. حتی اروپا از امریکا خواست تا شرکتهای اروپایی فعال در بازار ایران را مشمول تحریم های تازه نکند و به آنها اجازه فعالیت در ایران دهد که امریکا با این درخواست مخالفت کرده بود. اختلاف اروپا و امریکا در مورد مساله ایران تا آنجا بالا گرفت که  ترامپ، اروپا را تهدید کرد در صورت همکاری با ایران تحریم خواهد شد که با انتقادات زیادی روبرو شد.

 

 زمان بندی بازگشت تحریم های ایران

 طبق برنامه زمان‌بندی ترامپ از روز دوشنبه ششم ماه اوت سال ۲۰۱۸ میلادی معادل ۱۵ مرداد سال جاری تحریم طلا و بانکی در ایران اجرا می‌شود و از روز چهارم نوامبرسال جاری هم تحریم فروش نفت ایران  اعمال خواهد شد. ترامپ اعلام کرد قصد دارد درآمد ایران از فروش نفت را به صفر برساند و همین خواست دولت امریکا باعث بالاگرفتن اختلاف بین دو کشور شد. اگرچه  با وجود تلاش‌های ترامپ برای تحقق این هدف، چین، ترکیه و شمار دیگری از کشورهای خریدار نفت ایران اعلام کرده‌اند که به خرید نفت از این کشور ادامه خواهند داد ولی امریکا همچنان مصرانه بر مساله صفر شدن درآمد فروش نفت ایران بعد از اجرایی شدن تحریم نفت تاکید دارد.  

 

 بد عهدی‌های ترامپ

دونالد ترامپ از زمان رقابت‌های انتخاباتی در مورد خروجش از توافق هسته ای صحبت می کرد. او این توافق را بدترین توافق ممکن نام گذاشته بود و حتی بعد از اینکه مقامات نظارتی بارها در مورد پایبندی ایران به توافق هسته ای صحبت کردند، بدون توجه به تلاشهای مقامات اروپایی و همتایان آسیایی از آن خارج شد .ولی خروجش با انتقادهای زیادی روبرو شد زیرا  توافق هسته ای ایران، توافقی دوجانبه نبود که یک کشور بتواند از ان خارج شود و هزینه های ان را بپردازد. این توافق نامه، پیمانی بین المللی بود که بعد از سالها مذاکره بین ایران و پنج کشور صنعتی دنیا حاصل شده بود .

 

باید در نظر داشت توافق هسته ای ایران تنها پیمانی نبود که ترامپ بعد از آغاز به کارش در کاخ سفید از آن خارج شد. در واقع بدعهدی‌های ترامپ در این سالها شامل بخش زیادی از توافق های حاصل شده در دوره ریاست جمهوری اوباما و حتی اصول پذیرفته شده در اقتصاد دنیا از جمله ضرورت مقابله با انتشار گازهای  آلاینده و حمایت از تجارت آزاد بود.

 

دولت جدید امریکا که دونالد ترامپ آن را اداره می کند از توافق پاریس، توافق تجارت آزاد امریکای شمالی و شماری دیگر از پیمان‌های تجاری خارج شده است و در برخی  موارد مذاکرات تازه ای را با کشورهای مقابل اغاز کرده است تا به توافق های تازه ای برسند.

 

 وزن زیاد اقتصاد امریکا در دنیا

بن وایل یکی از تحلیل گران سیاست خارجی اروپا در مصاحبه ای با یورو نیوز و به دنبال بالا گرفتن اختلافات اروپا و امریکا بر سر  مساله تعرفه ها  گفت: باید این مساله را پذیرفت که امریکا وزن بالایی دراقتصاد دنیا دارد و نادیده گرفتن سیاستهای این کشور یا حذف ان از تعاملات اقتصادی غیر ممکن است. در این شرایط باید با این کشور وارد مذاکره و تعامل شد زیرا تقابل با این وزنه بزرگ اقتصادی و سیاسی می تواند فشار زیادی به اقتصاد کشورها وارد کند.

 

 حال باید دید پاسخ ایران به این بدعهدی امریکا چیست؟ آیا ایران  راه تعامل با امریکا و مذاکره دو جانبه را در پیش میگیرد یا تقابل با این کشور را در دستور کارش قرار میدهد.این انتخاب  می‌تواند جهت گیری اقتصادی ایران در سالهای آتی را تغییر کند.

  

 

خبرآنلاین /مونا مشهدی رجبی 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.